УПРАВЛІННЯ ПЕДАГОГІЧНОЮ КОМУНІКАЦІЄЮ: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • Н. Степаненко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314309

Ключові слова:

педагогічна комунікація, перешкоди у комунікаціях, комунікаційні бар’єри, управління педагогічною комунікацією, фільтрація інформації, вибіркове сприйняття, зворотний зв’язок

Анотація

У статті розглянуто педагогічну комунікацію як складний і багатогранний процес, що включає взаємодію між педагогом і здобувачами освіти, а також іншими учасниками освітнього процесу. Здійснено спробу аналізу двох підходів до визначення педагогічної комунікації: широкого – як загальносуспільного процесу передачі знань і культурних норм; вузького – як взаємодії між педагогом і учнем. У статті також запропоноване авторське визначення категорії «педагогічна комунікація», окреслені особливості цього явища, зокрема: чітка визначеність цілей, асиметрія ролей комунікантів, виховний компонент і потреба в постійному зворотному зв’язку.

Авторкою наголошено, що важливим елементом ефективної роботи педагога є управління педагогічною комунікацією, зокрема виявлення й аналіз перешкод та бар’єрів у спілкуванні, їх подолання та забезпечення ефективної взаємодії; охарактеризовано низку перешкод у педагогічній комунікації, таких як фільтрація інформації, вибіркове сприйняття, неякісний зворотний зв’язок, культурні відмінності та інформаційне перевантаження. Проаналізовано комунікаційні бар’єри, що мають місце у взаємодії педагога зі здобувачами та іншими учасниками освітнього процесу; визначено різні інструменти для подолання цих проблем, включаючи постійний зворотний зв’язок, диференціацію методів навчання, урізноманітнення форм комунікації, розвиток міжкультурної компетенції та структурування навчальної інформації. У висновках акцентовано важливість ефективної комунікації для досягнення успіху в освітньому процесі та розвитку особистості здобувачів освіти. Педагогам необхідно враховувати індивідуальні потреби учнів, забезпечувати зворотний зв’язок і мінімізувати перевантаження інформацією, щоб уникати непорозумінь. Ефективне управління педагогічною комунікацією полягає у налагодженні взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу, подоланні комунікативних бар’єрів і адаптації інформації відповідно до індивідуальних потреб здобувачів освіти.

Посилання

Babaiev, V. M., & Pazynich, S. M. (2019). Filosofiia pedahohichnoho spilkuvannia [Philosophy of pedagogical communication]: monohrafiia. Kharkiv: KhNUMH im. O. M. Beketova [in Ukrainian].

Budanova, I. O. (2023). Formuvannia pedahohichnoi komunikatsii v osvitno-informatsiinomu seredovyshchi [The formation of pedagogical communication in the educational and informational environment]. In Pedahohichna osvita: zdobutky, problemy, perspektyvy [Pedagogical education: achievements, problems, prospects] (pp. 38-42). Odesa: Molodyi vchenyi [in Ukrainian].

Butenko, N. Yu. (2006). Komunikatyvni protsesy u navchanni [Communicative processes in education]: pidruchnyk. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

Chebakova, Yu., & Nahla, D. (2023). Komunikatsiia yak osnova uspishnoi realizatsii partnerskoi vzaiemodii u pedahohichnii diialnosti v umovakh dystantsiinoho navchannia [Communication as the basis of successful implementation of partnership interaction in pedagogical activity in the conditions of distance learning]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 4, 30-41 [in Ukrainian].

Danylenko, A. V., & Vrait, H. Ya. (2024). Vplyv kulturnykh vidminnostei na protses navchannia ta sotsializatsiiu [The influence of cultural differences on the learning process and socialization]. In Osvita ta sotsializatsiia osobystosti [Education and socialization of personality] (pp. 50-53). Odesa: PNPU imeni K. D. Ushynskoho [in Ukrainian].

Elkin, M. (2015). Rol i mistse mizhkulturnykh komunikatsii ta dialohu v upravlinni navchalno-vykhovnym protsesom [The role and place of intercultural communication and dialogue in the management of the educational process]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohika [Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogy], 1 (14), 33-38 [in Ukrainian].

Fentsyk, O. M. (2019). Pedahohichna komunikatsiia [Pedagogical communication]: praktykum dlia studentiv. Mukachevo: Vyd-vo MDU [in Ukrainian].

Harkavets, S. O., & Volchenko, L. P. (2021). Spilkuvannia v pedahohichnomu protsesi [Communication in the pedagogical process]: navchalnyi posibnyk. Zhytomyr: TOV «Vydavnychyi dim «Buk-Druk» [in Ukrainian].

Klochek, L. V. (2018). Sotsialna spravedlyvist u pedahohichnii vzaiemodii: psykholohichnyi vymir [Social justice in pedagogical interaction: psychological dimension]: monohrafiia. Kharkiv: Machulin [in Ukrainian].

Kovalchuk, Z. (2013). Zahalna psykholohiia poniattia psykholoho-pedahohichnykh vplyviv u strukturi pedahohichnoi vzaiemodii [General psychology of the concept of psychological and pedagogical influences in the structure of pedagogical interaction]. Osvita rehionu [Education of the region], 4, 258-260 [in Ukrainian].

Kovalchuk, Z. Ya. (2013). Henetychno-psykholohichni zasady optymizatsii pedahohichnoi vzaiemodii [Genetic and psychological principles of optimization of pedagogical interaction]: monohrafiia. Lviv: Spolom [in Ukrainian].

Linnik, O. O. (2014). Maibutnii uchytel yak sub’iekt pedahohichnoi vzaiemodii: pidhotovka do spivrobitnytstva z molodshymy shkoliaramy [The future teacher as a subject of pedagogical interaction: preparation for cooperation with younger schoolchildren]: monohrafiia. Kyiv: VD «Slovo» [in Ukrainian].

Lutfullin, V. S. (2013). Strukturuvannia navchalnoho materialu yak holovnyi chynnyk usunennia navchalnykh perevantazhen [Structuring of educational material as the main factor in eliminating educational overload]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 1 (57), 20-27 [in Ukrainian].

Moskalyk, H. (2014). Komunikatsiina pryroda osvity [Communicative nature of education]. Hileia [Gilead], 4, 187-192 [in Ukrainian].

Musatov, S. O. (2003). Psykholohiia pedahohichnoi komunikatsii: teoretyko-metodolohichnyi analiz [Psychology of pedagogical communication: theoretical and methodological analysis]. Kyiv; Rivne: Lista-M [in Ukrainian].

Pyshchyk, O. (2023). Rozvytok komunikatyvnoi kultury vchytelia v umovakh voiennoho stanu: vyklyky ta mozhlyvosti [Development of a teacher’s communicative culture in the conditions of martial law: challenges and opportunities]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 4, 21-38 [in Ukrainian].

Stepanenko, S. V. (2021). Menedzhment [Management]: navch. posib. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Stepanenko, S. V., & Stepanenko, N. M. (2017). Semantychni bar’iery u strukturi pedahohichnoi komunikatsii [Semantic barriers in the structure of pedagogical communication]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka [Continuous professional education: theory and practice], 3/4, 26-33 [in Ukrainian].

Tovkanets, H. V. (2021). Sotsialno-pedahohichna vzaiemodiia u profesiinii pidhotovtsi pedahoha: komunikatyvnyi aspekt [Socio-pedagogical interaction in professional teacher training: communicative aspect]: monohrafiia. Mukachevo: Redaktsiino-vydavnychyi tsentr MDU [in Ukrainian].

Tretiak, N., Martina, O., & Hordiichuk, M. (2023). Formuvannia pedahohichnoi komunikatsii v umovakh dystantsiinoi osvity [The formation of pedagogical communication in the conditions of distance education]. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of the Izmail State Humanitarian University. Pedagogical sciences], 64, 238-246 [in Ukrainian].

Volkova, N. P. (2006). Profesiino-pedahohichna komunikatsiia [Professional and pedagogical communication]: navch. posib. Kyiv: VTs «Akademiia» [in Ukrainian].

Volkova, N. P., & Lebid, O. V. (2022). Profesiino-pedahohichna komunikatsiia vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity: vyklyky viiny [Professional and pedagogical communication of teachers of higher education institutions: challenges of war]. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky [Bulletin of Alfred Nobel University. Pedagogy and psychology. Pedagogical sciences], 1 (23), 132-142 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31

Як цитувати

Степаненко, Н. (2024). УПРАВЛІННЯ ПЕДАГОГІЧНОЮ КОМУНІКАЦІЄЮ: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (16), 79–93. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314309

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ