ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК КЛЮЧОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314307Ключові слова:
інновації, професійна освіта, готовність майбутніх фахівців, інноваційна освітня діяльність, професійно-педагогічна діяльність, ключова компетентністьАнотація
У статті проаналізовано значення інноваційних підходів для підвищення якості навчання та ефективності освітнього процесу майбутніх фахівців. З’ясовано зміст поняття «готовність майбутнього фахівця до інноваційної освітньої діяльності». Розглянуто компоненти готовності до інновацій, що поєднують знання сучасних технологій і методик викладання, можливості адаптуватися до змін в освітньому середовищі та підходи, які сприяють створенню умов ефективного формування такої готовності під час вивчення курсу «Теорія та методика викладання у закладах вищої освіти», а саме: ознайомлення з інноваційними підходами, етичними аспектами інновацій, формування мотивів та практичних навичок упровадження інновацій, міждисциплінарний підхід, колаборативне навчання, система оцінювання, яка стимулює здобувачів до інноваційного мислення і діяльності, рефлексія і самооцінка, мотивація професійного розвитку, адаптація до змін, стимулювання ініціативності, залучення до інноваційної спільноти, підтримка наставництва і консультування. Визначено стратегії формування готовності, які забезпечують розвиток креативного мислення, колаборації та лідерських якостей майбутніх фахівців. Розглянуто практичні вправи, розробку інтерактивних навчальних матеріалів, пілотних проєктів з упровадження нових методик, створення програм навчальних дисциплін з використанням нових технологій та інформаційно-аналітичних звітів, участь у професійних мережах і конференціях, спрямована на поглиблене розуміння процесів та чинників, які впливають на підготовку майбутніх фахівців до ефективної інноваційної діяльності в галузі освіти.
Проведено висновок стосовно того, що формування готовності до інноваційної освітньої діяльності у майбутніх фахівців у закладах вищої освіти дозволяють студентам отримати практичні навички впровадження освітніх інновацій і готуватися до активного участі у модернізації освітнього процес, є важливим аспектом сучасної освітньої парадигми професійної підготовки.
Посилання
Bartkiv, O. (2010). Hotovnist pedahoha do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti [Readiness of the teacher for innovative professional activity]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of modern teacher training], 1, 52-58 [in Ukrainian].
Dychkivska, I. M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]: navch. posib. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
Havrysh, I. V. (2006). Teoretyko-metodolohichni osnovy formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv do innovatsiinoi diialnosti [Theoretical and methodological bases of formation of readiness of future teachers for innovative activities]. (Extended abstract of PhD diss.). Luhansk [in Ukrainian].
Hurov, V. (2008). Innovatsiina diialnist pedahoha [Innovative activity of the teacher]. Dodatkova osvita i vykhovannia [Additional education and upbringing], 2, 9-15 [in Ukrainian].
Kravchenko, L., Bilyk, N., Onipko, V., Plachynda, T., & Zavitrenko, A. (2021). Professional Mobility of the Manager of a Secondary Education Institution as the Basis of His or Her Self-Development. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 13 (1), 417-430. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/379
Kravchenko, L., & Onipko, V. (2023). Suchasni kontseptsii pidhotovky vykladachiv profesiinoi osvity: pedahohichna pidtrymka ta fasylitatsiia [Modern concepts of professional education teacher training: pedagogical support and facilitation]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 14, 9-18. Retrieved from https://dspace.pdau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/1721332d-cb4d-41b2-8a45-6d6f7ce3fe43/content [in Ukrainian].
Onipko, V. V., & Holub, A. O. (2023). Osoblyvosti pidhotovky maibutnikh vykladachiv profesiinoi osvity do innovatsiinoi diialnosti u zakladakh profesiinoi osvity ahrarnoho profiliu [Peculiarities of training future teachers of vocational education for innovative activities in institutions of vocational education of an agrarian profile]. In Novitni tekhnolohii v ahroinzhenerii: problemy ta perspektyvy vprovadzhennia [Latest technologies in agricultural engineering: problems and prospects of implementation]: materialy III Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 60-63). Poltava: PDAU. Retrieved from https://dspace.pdau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/1721332d-cb4d-41b2-8a45-6d6f7ce3fe43/content [in Ukrainian].
Onipko, V., Yaprynets, T., & Antonets, A. (2023). Zahalnokulturna kliuchova kompetentnist yak osnova pidhotovky maibutnikh fakhiv [Cross-cultural key competence as a basis for training future professions]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 14, 81-88. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/23253 [in Ukrainian].
Pekhota, O. M. (2006). Osobystisno oriientovane navchannia: pidhotovka vchytelia [Personally oriented learning: teacher training]. Mykolaiv: Ilion [in Ukrainian].
Simko, R. (2019). Poniattia hotovnosti do profesiinoi diialnosti na suchasnomu etapi rozvytku psykholohichnoi nauky [The concept of readiness for professional activity at the current stage of the development of psychological science]. Problemy suchasnoi psykholohii [Personally oriented learning: teacher training], 13. DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-13.%p [in Ukrainian].