КОНЦЕПЦІЯ «ВСЕЗАГАЛЬНОЇ КОНКРЕТНОСТІ» У ЗАХІДНІЙ ФІЛОСОФІЇ (НА ПРИКЛАДІ ВОЛЬТЕРА)
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314304Ключові слова:
Вольтер, французьке Просвітництво, філософія, всезагальна конкретність, деїзм, онтологія та гносеологія, емпіричне та раціональне, закономірність, дотепність, свобода воліАнотація
У статті здійснено критичний аналіз принципа «всезагальної конкретності» у філософії деїзму Вольтера. Розкривається зміст онтологічних і гносеологічних основ світогляду мислителя в його історико-філософських пошуках. Абстрактний характер принципів деїзму та «всезагальної єдності» у філософії французького просвітника є результатом впливу однобічностей емпіризму та раціоналізму.
Вольтер та його однодумці в своїх філософських побудовах, стверджував Гегель, виходили з принципу всезагальності та втілення поняття «дотепності», а німці – опиралися на можливості критики чистого розуму. Філософія французького просвітника характеризується рухливістю, становить «абсолютне поняття», спрямована на критику існуючих традиційних уявлень, руйнує все нерухоме та втілює в собі «свідомість чистої свободи». Потенційні можливості концепції «всезагальної конкретності» у світогляді Вольтера становлять основу його теоретичної та практичної філософії, зокрема існування людини, моральності та свободи волі. Використовуючи зброю людського глузду та дотепність, Вольтер спрямував інтелектуальні зусилля проти «світового стану» в галузі правопорядку, державного устрою, судочинства, а також проти способу правління та політичного авторитету.
У філософії французького просвітника маємо достатні уявлення про конкретну єдність, що становить протилежність абстрактним метафізичним визначенням. Результатом французького Просвітництва є наполегливе прагнення отримати в процесі філософських пошуків «загальну єдність», не абстрактну, а наповнену конкретним змістом. В процесі критичного аналізу принципа конкретної цілісності з’ясовується його конструктивний зміст та обмеженість в умовах суспільної практики, науки та релігії у Франції ХVІІІ ст.
Посилання
Bychko, I. V., Boichenko, I. V., Tabachkovskyi, V. H. (2001). Filosofiia [Philosophy]: pidruchnyk. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Hehel. (1935). Sochynenia [Works] (Vol. 11: Lektsyy po ystoryy fylosofyy, book 3). Moskva: Sotsekhyz [in Russian].
Husiev, V. I. (1998). Zakhidna filosofiia novoho chasu: XVII-XVIII st. [Western philosophy of modern times: XVII-XVIII centuries.]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Kushakov, Yu. V. (2006). Narysy z istorii nimetskoi filosofii Novoho chasu [Essays on the History of German Philosophy of the Modern Age]: navch. posib. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].
Popovych, M. (2010). Istyna. Pravda. Zhyttia. Dumky nebaiduzhoi liudyny [The truth. Truth. Life. Thoughts of a person who cares]: zb. naukovo-publitsystychnykh statei. NAN Ukrainy, In-t filosofii imeni H. S. Skovorody NAN Ukrainy. Kyiv [in Ukrainian].
Shynkaruk, V. Y. (1977). Edynstvo dyalektyky, lohyky y teoryy poznanyia [Unity of dialectics, logic and theory of cognition]. AN USSR, Yn-t fylosofyy. Kiev: Nauk. Dumka [in Russian].
Volter., & Sheinman-Topshtein S. Ya. (Trans.). (1988). Fylosofskye sochynenia [Philosophical writings]. Moskva: Nauka [in Russian].