ОСНОВНІ НАПРЯМИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ БЕЗПЕКОВОЇ ПОВЕДІНКИ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314297Ключові слова:
безпекова поведінка учнів, формування культури безпеки, учасники освітнього процесу, інтеграція питань безпеки, компоненти культури безпекової поведінки особистостіАнотація
Статтю присвячено дослідженню важливості основних аспектів культури безпекової поведінки в шкільному освітньому середовищі; проаналізовано концепцію безпекової поведінки та її роль у формуванні безпечного і сприятливого для навчання середовища. Особливої уваги надано механізмам розвитку цієї культури серед учнів, включаючи вчителів та адміністрацію. Розглянуті ключові підходи до інтеграції питань безпеки, які передбачають залучення вчителів різних навчальних предметів, адміністрації закладів освіти, психологів, батьків та учнів, а також можливе включення зовнішніх експертів та фахівців, що спеціалізуються на питаннях безпеки освітніх установ.
У статті окреслено ключові підходи щодо формування культури безпеки, зокрема, через едукаційні програми, тренінги, залучення громадськості та впровадження інноваційних підходів до управління ризиками. Обґрунтовано, що підґрунтя формуванням культури безпекової поведінки в освітньому середовищі закладається через комплексний підхід, що охоплює розробку і впровадження цілісних освітніх політик та програм, інтеграцію питань безпеки у навчальний процес, створення організаційної культури, яка розглядає безпеку як фундаментальну цінність, та активне залучення всієї освітньої спільноти, що об’єднує зусилля всіх учасників освітнього процесу та підтримується на інституційному рівні. Стверджується, що створення безпечного середовища в освітніх установах є основоположним для формування культури безпекової поведінки. Цей процес включає в себе не лише фізичні заходи, такі як обладнання приміщень навчальних закладів сучасними засобами безпеки, вдосконалення інфраструктури, забезпечення наявності чітких евакуаційних маршрутів та планів дій у надзвичайних ситуаціях, але й створення атмосфери психологічної безпеки та довіри. Вагому роль надано регулярній оцінці та моніторингу, які є провідними у підтримці та розвитку культури безпекової поведінки в освітніх установах, що створює умови для постійного з’ясування ефективності запроваджених заходів безпеки та виявлення потенційних ризиків чи недоліків.
Посилання
Dotsiuk, L. H. (2023). Formuvannia kultury bezpekovoi povedinky u zdobuvachiv vyshchoi osvity Chernivetskoho natsionalnoho universytetu imeni Yuriia Fedkovycha [Formation of a Culture of Safe Behavior in Higher Education Students of Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University]. Retrieved from https://www.chnu.edu.ua/media/w3hjzhiq/pyt2-dystsyplina-zztdd-kompetentsii.pdf [in Ukrainian].
Dukhnevych, V. M., & Sivers, Z. F. (2022). Zabezpechennia psykholohichnoi bezpeky uchasnykiv osvitnoho protsesu: metodychni rekomendatsii [Ensuring the psychological safety of participants in the educational process]. Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/735337/1/DukhnevichMetodRek2022maket.pdf [in Ukrainian].
Instytut modernizatsii zmistu osvity [Institute for Modernization of Education Content]. Retrieved from https://imzo.gov.ua/2023/11/17/pytannia-bezpeky-i-zdorov-ia-uchasnykivosvitn-oho-protsesu-obhovoryly-pid-chas-vseukrains-koi-naukovopraktychnoi-onlayn-konferentsii/ [in Ukrainian].
Kelsi. Retrieved from https://www.kelsi.org.uk/_data/assets/pdf_file/0010/73837/Engaging-Families-in-Online-Safety.pdf
National Academies. Retrieved from https://www.nationalacademies.org/our-work/establishing-and-promoting-a-culture-of-safety-in-academic-laboratory-research
Osvitnii proiekt «Na Urok» dlia vchyteliv [«Na Urok» educational project for teachers]. Retrieved from https://naurok.com.ua/post/bezpeka-zakladu-osviti-novi-strategichni-napryami-ta-innovaci [in Ukrainian].
Problemy tsyvilnoho zakhystu naselennia ta bezpeky zhyttiediialnosti: suchasni realii Ukrainy [Problems of civil protection of the population and life safety: current realities of Ukraine]: X Vseukr. zaochna nauk.-prakt. konf. Retrieved from https://kztdop.ipf.npu.edu.ua/?view=article&id=873:x-bgd-conferenc&catid=29 [in Ukrainian].
Rekomendatsii kruhloho stolu «Vykhovannia kultury bezpeky zhyttiediialnosti ditei ta uchnivskoi molodi v umovakh voiennoho ta povoiennoho stanu: stratehichni oriientyry» [Recommendations of the roundtable «Fostering a culture of life safety for children and students in martial law and post-martial law: strategic guidelines»]. Retrieved from https://ipv.org.ua/tag/rekomendatsii-kruhloho-stolu/ [in Ukrainian].
Teoriia i praktyka zastosuvannia informatsiinykh tekhnolohii u vykhovnii roboti [Theory and practice of applying information technologies in educational work]. Retrieved from https://naurok.com.ua/teoriya-i-praktika-zastosuvannya-informaciynih-tehnologiy-u-vihovniy-roboti-340850.html [in Ukrainian].
Tytarenko, V. M. (2017). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii do formuvannia v uchniv osnovnoi shkoly zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti u protsesi trudovoho navchannia [Preparation of Future Technology Teachers for the Formation of Health Saving Competence in Primary School Students in the Process of Labor Training]. (PhD diss.). Poltavskyi nats. ped. un-t im. V. H. Korolenka. Kyiv [in Ukrainian].
Tolochko, S. (2023). Naukovo-metodychni zasady formuvannia v starshoklasnykiv ekolohichnoi kompetentnosti v umovakh podolannia ekolohichnykh naslidkiv viiny [Preparation of Future Technology Teachers for the Formation of Health Saving Competence in Primary School Students in the Process of Labor Training]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and Methodological Problems of Education of Children and Student Youth], 27(2), 224-242. DOI: https://doi.org/10.32405/2308-3778-2023-27-2-224-242 [in Ukrainian].