ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ В СИСТЕМІ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314293Ключові слова:
критичне мислення, суспільство знань, компетентнісний підхід, сучасна освітня парадигма, інформаційна педагогікаАнотація
У статті досліджено філософсько-освітні засади формування критичного мислення в процесі професійної підготовки майбутніх фахівців. У контексті сучасних соціокультурних трансформацій підкреслено важливість формування критичного мислення і як важливої компетентності, і як невід’ємної характеристики сучасної інтелектуальної культури. Розглянуто соціокультурні чинники актуалізації критичного мислення в суспільстві знань, філософсько-педагогічний інструментарій його формування.
Проаналізовано положення дослідників різних галузей (філософії, психології, педагогіки) критичного мислення щодо визначення його сутності, можливостей розвитку. Показано, як змінювалось визначення та трактування критичного мислення зі зміною освітньої парадигми та педагогічної (освітньої) моделі. Також у статті зазначено взаємовпливи соціального середовища і інформаційних технологій, які призводить до формування «суспільства знань». У суспільстві, де інформація й знання стають визначаючими ресурсами, актуалізується навичка критичного сприйняття інформації, самостійного аналізу, результативного її використання, оволодіння критичним мислення є завданням освітнього процесу формування сучасного фахівця, здатного мислити і діяти нестандартно й ефективно.
Критичне мислення розглянуто як міждисциплінарний концепт, оскільки засвоєння цієї навички потребує використання інформації з різних галузей знань. Водночас акцентовано увагу на філософських основах дефініції критичного мислення як рефлексивного, осмисленого, обґрунтованого, та роль філософських дисциплін як у вивченні, так і в навчанні критичному мисленню. Теоретичною основою визначення критичного мислення є розрізнення двох способів сприйняття світу: предметного (не рефлексивного, неусвідомлюваного, неуважного) і критичного – рефлексивного мислення, що характеризується усвідомленням того, що відбувається, уважністю, здатністю до запитань, здатністю розрізняти стереотипи, розпізнавати маніпуляції, тощо.
Проведений аналіз уможливив виділення істотних ознак обраного поняття, ґрунтуючись на яких критичне мислення визначається як мислення усвідомлене, самостійне, рефлексивне, цілеспрямоване, обґрунтоване, самоорганізоване. Серед інструментів розвитку критичного мислення обрано залучення здобувачів освіти до розв’язання проблемних задач і діалогу, використання інтерактивних форм навчання та рефлексію власної пізнавальної діяльності.
Посилання
Environmental education in the school by Judy A. Braus, David Wood / Creating a Program that Works! Peace CorpsInformation Collection and Exchange August 1993 M0044.
Facione, P. A. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction (The Delphi Report). Retrieved from https://vseosvita.ua/library/embed/0100a360-5022.docx.html
Halpern, D. F. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains: Disposition, skills, structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist, 53 (4), 449-455.
Karpenko, O. D. (2020). Sutnist poniattia «krytychne myslennia» ta yoho istoriohenez [The essence of the concept of «critical thinking» and its historiogenesis]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific Journal of the Drahomanov National Pedagogical University. Pedagogical Sciences: Realities and Prospects], 77, 107-112 [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (Ed.). (2017). Krytychne myslennia: osvita, tvorchist, tsinnosti [Critical thinking: education, creativity, values]: monohrafiia. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Kultaieva, M. D. (2019). Suspilstvo znan: spokusy onovlennia i pastky utopichnoi svidomosti [Knowledge society: temptations of renewal and traps of utopian consciousness]. In V. P. Babycha, L. S. Rybalko (Eds.), Dukhovno-intelektualne vykhovannia i navchannia molodi v XXI stolitti [Spiritual and Intellectual Education and Training of Youth in the Twenty-First Century]: mizhnarodna kolekt. monohrafiia (pp. 55-62). Kharkiv: Vyd-vo NNOT [in Ukrainian].
Lipman Matthew. Critical Thinking – What Can It Be? Retrieved from http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_198809_lipman.pdf
Nadurak, V. (2022). Krytychne myslennia: poniattia ta praktyka [Critical thinking: concept and practice]. Filosofiia osvity = Philosophy of Education, 28 (2), 129-147 [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (2018). Krytychne myslennia yak pedahohichnyi fenomen [Critical thinking as a pedagogical phenomenon]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 2, 89-98 [in Ukrainian].
Terno, S. (2021). Krytychne myslennia ta filosofske usvidomlennia svitu [Critical thinking and philosophical awareness of the world]: posib. dlia pidhotovky doktoriv filosofii. Zaporizhzhia: Zaporizkyi natsionalnyi universytet [in Ukrainian].