СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ НАУКОВОЇ СПАДЩИНИ А. КАРИШИНА

Автор(и)

  • Л. Петренко
  • Ю. Брах

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314286

Ключові слова:

А. Каришин, суспільно-політичне життя, передумови, науковий світогляд, національна система освіти, концепція розвитку шкільної освіти, передумови формування спадщини вченого

Анотація

У статті акцентовано, що науково-педагогічна спадщина кожної видатної постаті допомагає відстежити єдність особистості з національним корінням українського народу, неперервність зв’язку між минулим і сьогоднішнім днем. Неповторність багатогранного педагогічного таланту А. Каришина дістає нині справжнє визнання, тому важливо з’ясувати і зрозуміти соціально-педагогічні передумови формування науково-педагогічної спадщини вченого. Пройдений педагогом шлях в умовах діючої радянської системи, набутий практичний досвід, котрий завдяки вродженій цілеспрямованості, наполегливості, любові до землі, до людей, до науки має наукове значення. Неповторність досвіду А. Каришина у науковій, педагогічній, організаційній, господарській діяльності обрано об’єктом дослідження.

Мета статті – розкриття впливу соціально-педагогічних передумов на формування наукової спадщини А. Каришина.

Життя і формування світогляду А. Каришина (1912-1987 рр.) проходило на тлі історичних подій початку ХХ ст. в світі та Російській імперії, зокрема. У процесі формування світоглядних позицій особистості, розширення світогляду, формування громадянських якостей велику роль відіграють екстремальні умови, в які попадає людина. Початок ІІ Світової війни у 1939 році, вступ Радянського Союзу у війну 1941 року став важливою передумовою, яка вплинула на гартування особистості А. Каришина як громадянина, його характер, вчинки.

Проведене дослідження дало можливість виокремити провідні соціально-педагогічні передумови, які мали великий вплив на формування світоглядних основ та становлення особистості А. Каришина як педагога і науковця: по-перше, організація національної школи як найважливішого засобу виховання молоді, яка була ключовим стержнем у розбудові української національної держави в часи національно-демократичної революції 1917-1921 рр.; по-друге, розробка нової соціалістичної концепції розвитку шкільної освіти, в результаті приходу до влади більшовиків; по-третє, утвердження тоталітарних основ радянської держави, їх вплив на демократичні основи державотворення; по-четверте, вплив екстремальних умов (ІІ Світова війна
1939-1945 рр., післявоєнна відбудова країни) на формування світоглядних позицій та громадянських якостей особистості; по-п’яте, ключове значення зміни курсу країни, суспільно-політичних умов її розвитку після рішень ХХ з’їзду КПРС (1956 р.) про засудження культу особи Й. Сталіна на утвердження демократичних паростків у розвитку науки, освіти, культури.

Проведене дослідження є першою спробою систематизації соціально-педагогічних передумов формування наукової спадщини А. Каришина.

Посилання

Berezivska, L. D. (2013). Derzhavna polityka stosovno dyferentsiatsii orhanizatsii ta zmistu shkilnoi osvity v Ukrainskii Radianskii Sotsialistychnii Respublitsi (kinets 30-kh – 80-ti roky KhKh st.): istoriohrafiia ta dzherela doslidzhennia [State policy regarding the differentiation of the organization and content of school education in the Ukrainian Soviet Socialist Republic (late 30s - 80s of the twentieth century): historiography and sources of research]. Pedahohichnyi dyskurs [Pedagogical discourse], 15, 45-50 [in Ukrainian].

Berezivska, L. (2007). Rozrobka Narkomosom USRR systemy shkilnoi osvity ta yii aprobatsiia v konteksti sotsialno-ekonomichnykh ta suspilno-politychnykh determinant (1920-1924) [Development by the People’s Commissariat of the Ukrainian SSR of the system of school education and its testing in the context of socio-economic and socio-political determinants (1920-1924)]. Istoryko-pedahohichnyi almanakh [Historical and pedagogical almanac], 1, 12-29 [in Ukrainian].

Borovyk, A. M. (2008). Ukrainizatsiia zahalnoosvitnikh shkil za chasiv vyboriuvannia derzhavnosti (1917-1920 rr.) [Ukrainization of secondary schools during the struggle for statehood (1917-1920)]. Chernihiv: Chernihivski oberehy [in Ukrainian].

Na fronti kultury [On the cultural front]. (1935). Kyiv [in Ukrainian].

Riappo, Ya. P. (1927). Narodna osvita na Ukraini za desiat rokiv revoliutsii [Public education in Ukraine for ten years of revolution]. Kharkiv: DVU [in Ukrainian].

Samusenko, Yu. V., & Dzhurka, H. F. (Comps.), Shyian, N. I. (Ed.). (2012). Slovo pro vchytelia (Do 100-richchia vid dnia narodzhennia A. P. Karyshyna) [A word about the teacher (To the 100th anniversary of the birth of A.P. Karyshin)]. Poltav. nats. ped. un-t imeni V. H. Korolenka. Poltava: ASMI [in Ukrainian].

Siropolko, S. (1937). Istoriia osvity na Ukraini [History of education in Ukraine]. Lviv [in Ukrainian].

Tezy dokladiv i rezoliutsii Vseukrainskoi narady zavhubvno (1-7 bereznia 1924) [Abstracts and Resolutions of the All-Ukrainian Meeting (March 1-7, 1924)]. (1924). Biuleten Narodnoho komisariatu osvity [Bulletin of the People’s Commissariat of Education], 1, 1-39 [in Ukrainian].

TsDAVO Ukrainy [TsDAVO of Ukraine]. F. 2582. Opys 1. Spr. 42. Ark. 25 [in Ukrainian].

TsDAVO Ukrainy [TsDAVO of Ukraine]. F.2582. Opys 1. Spr. 126. Ark. 10. Zv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31

Як цитувати

Петренко, Л., & Брах, Ю. (2024). СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ НАУКОВОЇ СПАДЩИНИ А. КАРИШИНА. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (16), 33–40. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314286

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ