ЗАЛУЧЕННЯ СТЕЙКГОЛДЕРІВ ДО ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНИХ І ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ ЗНАНЬ

Автор(и)

  • О. Лук’яненко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314201

Ключові слова:

вища освіта, професійна підготовка, стейкголдери, фахові компетентності, іншомовна компетентність, практика, соціокультурні заходи, магістр культурології, бакалавр культурології

Анотація

У статті проаналізовано місце та роль стейкголдерів у системі професійної підготовки культуролога. Визначено, що серед загальних та фахових компетентностей бакалавра й магістра культурології державний стандарт вищої освіти зі спеціальності визначає здатність спілкуватися іноземною мовою, що безпосередньо впливає на здатність використовувати різноманітні джерела інформації, аналізувати культурну політику в іноземних інституціях. Описано, як підготовка таких фахівців, які здатні популяризувати знання про культуру та поширювати інформацію культурологічного змісту, використовуючи сучасні інформаційні, комунікативні засоби та візуальні технології серед міжнародної спільноти, стала однією із засад освітньо-професійних програм «Культурологія» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти Полтавського національного педагогічного університету
імені В. Г. Короленка. Схарактеризовано, як цей процес забезпечується не лише змістом освітніх компонентів із циклу загальної підготовки, але й через залучення стейкголдерів до процесу розробки, обговорення, зміни та перегляду освітніх програм та організації курсів неформальної освіти, іншомовної підготовки та залучення у соціокультурні проєкти з територіальними громадами. Доведено, що взаємна робота з підготовки фахівця з культурології, який не лише володіє широким спектром сучасних культурологічних знань, але й здатний до ефективної взаємодії з представниками громадськості, є частиною діяльності кафедри культурології, філософії та музеєзнавства Полтавського педагогічного університету з часів її заснування. Широка база стейголдерів, залучених до освітнього процесу, допомагає у розширенні можливостей іншомовної підготовки фахівця, який може працювати у закладах освіти, установах культури та культурно-креативних індустріях. Уведення в дію 2020 році стандарту вищої освіти за спеціальністю 034 Культурологія допомогло окреслити коло предметів, здатних сформувати необхідні вміння та навички культуролога, а також визначило потребу спеціаліста вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення професійних питань, презентації результатів досліджень та проєктів. Це спонукало до налагодження тісної співпраці зі стейкголдерами для їхнього залучення у процес формальної і неформальної іншомовної освіти студентів з метою розширення їхнього потенціалу під час пошуку роботи у містах та селищах регіону, України й світу.

Посилання

Cherniavska, O. V. (2020). Pidhotovka fakhivtsiv z kulturno-prosvitnytskoi roboty v serednikh spetsialnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (50-ti – kinets 80-tykh rokiv XX st.) [Training of specialists in cultural and educational work in secondary special educational institutions of Ukraine (1950s – late 1980s of the 20th century)]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (190), 61-64 [in Ukrainian].

Dmytrenko, V. I., & Dmytrenko, V. A. (2022). «Sotsiokulturne proiektuvannia» u systemi profesiinoi pidhotovky kulturoloha [«Socio-cultural design» in the system of professional training of cultural studies]. Ukrainska profesiina osvita = Ukrainian Professional Education, 12, 46-53 [in Ukrainian].

Hurova, I. (2017). Problemy profesiinoho stanovlennia kulturoloha [Problems of the professional formation of a culturologist]. Naukovyi visnyk instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy [Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine], 13, 145-151 [in Ukrainian].

Kafedra kulturolohii Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka [Department of Cultural Studies of Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko]: ofitsiinyi sait. Retrieved from https://sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/culturology/holovna-storinka?authuser=0 [in Ukrainian].

Kohut, I. (2022). Formuvannia inshomovnoi kompetentnosti u studentiv v protsesi navchannia: teoretychni zasady [Formation of students’ foreign language competence in the learning process: theoretical foundations]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 10 (110), 106-110 [in Ukrainian].

Korolenkivtsi vzialy uchast u roboti Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii molodykh ukrainistiv i doslidnykiv slov’ianoznavstva u Polshchi [The people of Korolenko took part in the work of the International Scientific Conference of Young Ukrainianists and Researchers of Slavic Studies in Poland The people of Korolenko took part in the work of the International Scientific Conference of Young Ukrainianists and Researchers of Slavic Studies in Poland]. Retrieved from http://pnpu.edu.ua/news/ korolenkivczi-vzyali-uchast-u-roboti-mizhnarodnoi-naukovoi-konferenczii-molodih-ukrainistiv-i-doslidnikiv-slovyanoznavstva-u-polshhi.html [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M., & Stepanenko, M. I. (2014). Kulturolohichna osvita v Poltavskomu pedahohichnomu: teoretychni zasady i dosvid [Cultural education in Poltava pedagogical school: theoretical principles and experience]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 10, 3-7 [in Ukrainian].

Kravchenko, L., & Karapuzova, N. (2009). Kulturolohichna osvita na zlami epokh: teoretychni y praktychni aspekty (pro stvorennia Poltavskoi rehionalnoi kulturolohichnoi shkoly) [Cultural education at the turn of the century: theoretical and practical aspects (about the creation of the Poltava regional cultural school)]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5, 3-6 [in Ukrainian].

Kukhta, I. (2008). Inshomovna kompetentnist u konteksti formuvannia komunikatyvnoi kultury studentiv u protsesi vyvchennia inozemnoi movy [Foreign language competence in the context of the formation of students’ communicative culture in the process of learning a foreign language]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu [Bulletin of the Vinnytsia Polytechnic Institute], 4, 27-32 [in Ukrainian].

Lytvynenko, A. (2022). Informatsiini tekhnolohii u profesiinii diialnosti kulturoloha [Information technologies in the professional activity of a culturologist]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 51, 580-585 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V. (2023). Tsyfrovi instrumenty vyvchennia ta prezentatsii kultury: dosvid, problemy, perspektyvy [Digital tools for the study and presentation of culture: experience, problems, perspectives]. Prykladna kreatolohiia [Applied creatology], 1, 37-39 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V. (2024). Vykorystannia potentsialu terytorialnykh hromad u formuvanni profesiinykh kompetentnoste maibutnikh kulturolohiv [Using the potential of territorial communities in the formation of professional competence of future culturologists]. Ukrainska profesiina osvita = Ukrainian Professional Education, 15, 53-61 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V., & Vynnychuk, R. V. (2022). Tradytsiini ta innovatsiini pedahohichni tekhnolohii formuvannia tsinnostei mahistriv humanitarnoi haluzi u protsesi profesiinoi pidhotovky [Traditional and innovative pedagogical technologies for the formation of values of masters in the humanitarian field in the process of professional training]. Ukrainska profesiina osvita = Ukrainian Professional Education, 12, 24-33 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V., & Dmytrenko, V. A. (2017). Suchasni netradytsiini relihiini vchennia [Modern non-traditional religious teachings]: metodychnyi posibnyk dlia studentiv spetsialnosti 034 Kulturolohiia osvitno-kvalifikatsiinoho rivnia mahistr. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V., Dmytrenko, V. A., & Dmytrenko, V. I. (2023). Formuvannia fakhovykh kompetentnostei bakalavra-kulturoloha v protsesi vyvchennia dystsyplin profesiinoi pidhotovky [Formation of professional competences of a bachelor of cultural studies in the process of studying the disciplines of professional training]. Ukrainska profesiina osvita = Ukrainian Professional Education, 13, 87-94 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V., & Shpear, Zh.-F. (2011). Movna osvita na mezhi bahatomanitnosti ta unifikatsii: dosvid Poltavshchyny [Language education on the verge of multifacetedness and unification: the experience of the Poltava region]. In Sotsialno-ekonomichni transformatsii v epokhu hlobalizatsii [Socio-economic transformations in the era of globalization]: zb. nauk. statei uchasnykiv Chetvertoi Vseukr. nauk.-prakt. konf (pp. 338-341). Poltava: Skaitek [in Ukrainian].

Mahistranty kafedry kulturolohii zdobuly neformalnu osvitu [Master’s students of the department of cultural studies have received informal education]. Retrieved from http://techno.pnpu.edu.ua/index.php/12060/ [in Ukrainian].

Natsionalnyi klasyfikator Ukrainy: Klasyfikator profesii DK 003:2010 [National Classifier of Ukraine: Classifier of Professions DK 003:2010]. (2010). Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-p.

Osvitno-profesiina prohrama «Kulturolohiia» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 034 Kulturolohiia haluzi znan 03 Humanitarni nauky [Educational and professional program «Culturology» of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 034 Culturology of the field of knowledge 03 Humanities]. (2024). Poltava. Retrieved from https:// sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/culturology/osvita/op-bakalavr/op-bakalavr-2024 [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama «Kulturolohiia» druhoho (mahistrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 034 Kulturolohiia haluzi znan 03 Humanitarni nauky [Educational and professional program «Culturology» of the second (master’s) level of higher education in the specialty 034 Culturology of the field of knowledge 03 Humanities]. (2024). Poltava. Retrieved from https:// sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/culturology/osvita/op-mahistr/op-mahistr-2024 [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy za spetsialnistiu 034 «Kulturolohiia» dlia druhoho (mahistrskoho) rivnia vyshchoi osvity [Standard of higher education of Ukraine in specialty 034 «Cultural studies» for the second (master’s) level of higher education]. (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/06/17/034%20Kulturolohiya%20mahistr.pdf [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy za spetsialnistiu 034 «Kulturolohiia» dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity [Standard of higher education of Ukraine in specialty 034 «Culturology» for the first (bachelor’s) level of higher education]. (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/034-Kulturolohiya-bakalavr.28.07-1.pdf [in Ukrainian].

Steikholdery initsiiuvaly onlain-kursy z anhliiskoi movy [Stakeholders initiated online English language courses]. Retrieved from http://techno.pnpu.edu.ua/index.php/13848/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31

Як цитувати

Лук’яненко, О. (2024). ЗАЛУЧЕННЯ СТЕЙКГОЛДЕРІВ ДО ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНИХ І ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ ЗНАНЬ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (16), 17–26. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314201

Номер

Розділ

КОЛОНКА ГОЛОВНОГО РЕДАКТОРА