ДИДАКТИЧНО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИВЧЕННЯ ХІМІЇ МАЙБУТНІМИ ФАХІВЦЯМИ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • О. Тараненко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312216

Ключові слова:

майбутні фахівці, технологічна освіта, професійна освіта, хімічні дисципліни, дидактично-методичні основи, старша школа

Анотація

У статті актуалізовано дослідницьке завдання обґрунтування дидактичних (зміст провідних тем) та методичних (теми й завдання лабораторних робіт) основ  забезпечення загальних та професійно орієнтованих компетентностей при вивченні хімії майбутніми вчителями технологій та фахівцями професійної освіти. 014.10 Середня освіта (Технології) запропоновано до змісту підготовки здобувачів вищої освіти віднести такі теми: основні поняття і закони хімії, періодичний закон та періодична система хімічних елементів Д. Менделєєва; основні класи неорганічних сполук; вуглеводні; оксегеновмісні органічні сполуки; нетрогеновмісні органічні сполуки; загальні властивості високомолекулирних сполук; хімічні волокна; пластичні маси. До даного блоку дисципліни належать розроблені авторкою дослідження лабораторні роботи відповідно змісту кожної теми.

Проведено висновок щодо значення дисциплін хімічного спрямування в реалізації освітніх профілів «Деревообробка», «Агровиробництво», «Кулінарія», «Будівельна справа», «Енергетика», «Конструювання та моделювання одягу», «Легка промисловість», «Основи дизайну», «Металообробка» та ін. у старшій школі України.

Посилання

Blyzniuk, M. M. (2022). Informatsiini tekhnolohii v tekhnolohichnii osviti [Information technologies in technological education]. Perspektyvy ta innovatsii nauky [Perspectives and innovations of science], 9(14), 43-52 [in Ukrainian].

Borysova, S. V. (2006). Realizatsiia osobystisno-oriientovanoho pidkhodu v protsesi profilnoho trudovoho navchannia starshoklasnykiv [Implementation of a person-oriented approach in the process of specialized labor training of high school students]. (PhD diss.). Kyiv.

Kademiia, M. Yu. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv zasobamy IKT [Formation of professional competence of future teachers by means of ICT]. In Naukova spadshchyna akademika Ivana Ziaziuna u vymirakh suchasnosti y maibutnoho [Academician Ivan Zyazyun's scientific legacy in the dimensions of modernity and the future]: zb. I mizhnar. nauk.-praktych. konf. (pp. 288-291). Kyiv [in Ukrainian].

Kasperskyi, A. V., & Kuchmenko, O. M. (2014). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv tekhnolohii u protsesi vyvchennia khimii [Formation of professional competence of future technology teachers in the process of studying chemistry]. Zbirnyk naukovykh prats Kam’ianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka [Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko], 20, 21-23 [in Ukrainian].

Kyrychenko, V. I. (2005). Systema navchalno-metodychnoho kompleksu z khimii dlia vyshchoi shkoly [System of educational and methodological complex in chemistry for higher school]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity [Pedagogy and psychology of professional education], 2, 53-62 [in Ukrainian].

Kyrychenko, V. I., & Yaroshenko, O. H. (2005). Strukturno-systematychnyi aspekt pobudovy navchalno-metodychnoho kompleksu z khimii dlia vyshchoi shkoly [The structural and systematic aspect of building an educational and methodological complex in chemistry for a higher school]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity [Pedagogy and psychology of professional education], 3, 69-81 [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama 014.10 «Serednia osvita (Trudove navchannia ta tekhnolohii)» [Educational and professional program 014.10 «Secondary education (Labor training and technologies)»]. (2022). PNPU imeni V. H. Korolenka. Retrieved from https://sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/tmto/2022_2 [in Ukrainian]

Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity [On the approval of the State standard of basic and full general secondary education]. (2011). Postanova KMU №1392. Retrieved from http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/28030/ [in Ukrainian].

Pshenychna, N. S. (2016). Vykladannia khimichnykh dystsyplin u maibutnikh uchyteliv nekhimichnykh spetsialnostei yak zaporuka formuvannia profesiinoi kompetentnosti [Teaching chemical disciplines to future teachers of non-chemical specialties as a key to the formation of professional competence]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 12, 514-517 [in Ukrainian].

Sribna, Yu. A. (2019). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia osnovam dyzainu [Training of future teachers of labor education in the basics of design]: monohrafiia. Poltava: Simon [in Ukrainian].

Tekhnolohii (10-11 klasy) [Technologies (grades 10-11)]. (2017). Navchalna prohrama. Riven standartu, akademichnyi riven. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/program-10-11-klas/tech-st-ak.pdf [in Ukrainian].

Tsyna, A. Yu. (2011). Osobystisna oriientovana profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii: teoretyko-metodychnyi aspekt [Personal oriented professional training of future technology teachers: theoretical and methodological aspect]: monohrafiia. Poltava. Retrieved from https://osvita.ua/school/method/1137/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Тараненко, О. (2024). ДИДАКТИЧНО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИВЧЕННЯ ХІМІЇ МАЙБУТНІМИ ФАХІВЦЯМИ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (15), 132–138. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312216

Номер

Розділ

МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ З ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ