ФОРМУВАННЯ ПОНЯТТЄВО-ТЕРМІНОЛОГІЧНОГО АПАРАТУ ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНО ЗОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ФАРМАЦЕВТІВ

Автор(и)

  • О. Шевченко
  • Л. Копанцева

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312215

Ключові слова:

професійна підготовка, майбутні фармацевти, аналітична хімія, поняттєво-термінологічний апарат, професійно зорієнтована мовна компетентність, види та форми застосування вправ

Анотація

У статті проаналіззовано процес формування поняттєво-термінологічного апарату як складник професійно зорієнтованого навчання майбутніх фармацевтів; розкрито на основі узагальнення теоретичних основ особливості, стратегії та методи, формування поняттєво-термінологічного апарату, що сприяють ефективній підготовці майбутніх фармацевтів у процесі вивчення дисципліни «аналітична хімія».

Запропоновано критерії відбору хімічних термінів та понять: тематична приналежність (виключення термінів суміжних областей), орієнтація на словниковий запас здобувачів, системність, повнота охоплення термінолексики, а також синхронність (тимчасовий фактор), уживаність (частотність), семантична цінність терміну, терміноутворювальна спроможність, нормативність та сполучність.

Розглянуто цілісну організацію роботи з якісного засвоєння термінологічної лексики аналітичної хімії та розвитку професійно зорієнтованої комунікативної компетентності майбутніх фахівців спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація», що передбачає при реалізації раціонального відбору, семантизації та широкій презентації термінологічних мовних одиниць використання апробованих способів та прийомів роботи над термінологічною лексикою.

Розподілено вправи на види та встановлено їх послідовність у роботі з термінами: запровадження термінологічної лексики (підготовчі вправи) – мовні вправи – комунікативно-мовні вправи, що передбачає одночасне виділення та функціонування в такій роботі передтекстових, притекстових та післятекстових вправ. Розроблено післятекстові завдання та форми застосування вправ: робота в парах, упорядкування кластера на основі довідкового матеріалу, конструювання речень, термінологічний диктант, розгадування кросвордів. конструювання мікротексту, формулювання дефініцій термінів, робота з ментальними картами, використання мультимедійних засобів, тренінги, відеопрезентації, гра «Відгадай термін!».

Проведено висновок стосовно того, що застосування різних комунікативно-мовленнєвих вправ, спрямованих на засвоєння термінологічної лексики, у процесі навчання аналітичної хімії сприяє вдосконаленню навичок професійного спілкування з дисципліни та формуючи термінологічний досвід, підвищує рівень професійної мовної підготовленості майбутнього фахівця фармації.

Посилання

Bezghodova, N. (2004). Spivvidnoshennia poniat terminolohiia – profesionalizm – nomenklatura [Correlation of concepts terminology – professionalism – nomenclature]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Filolohiia [Bulletin of Lviv University. Philology], 34, I, 458-463 [in Ukrainian].

Boichuk, I. D. (2011). Naukove obgruntuvannia ta zmistova kharakterystyka pedahohichnykh umov profesiinoi pidhotovky farmatsevtiv [Scientific justification and content characteristics of pedagogical conditions of professional training of pharmacists]. In Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid [Professional pedagogical education: competence approach]: monohrafiia (pp. 209-214). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Boichuk, I. D., Shlianina, A. V., & Hyryna, N. P. (2017). Analitychna khimiia [Analytical chemistry]: navch.-metod. posib. Kyiv: Medytsyna [in Ukrainian].

Ivashchenko, O. D., Kopantseva, L. M., & Syzonenko, N. V. et al. (2023). Analitychna khimiia [Analytical chemistry]: navch. posib [dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity spetsialnosti 226 «Farmatsiia, promyslova farmatsiia»]. Poltava: PDMU. Retrieved from https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/22101 [in Ukrainian].

Ivashchenko, O. D., & Kopantseva, L. M. (2023). Robocha navchalna prohrama vyvchennia navchalnoi dystsypliny «Analitychna khimiia» dlia pidhotovky zdobuvachiv vyshchoi osvity pershoho (bakalavrskoho) rivnia haluzi znan 22 «Okhorona zdorov’ia», spetsialnosti 226 «Farmatsiia, promyslova farmatsiia» [The working study program for the study of the academic discipline «Analytical Chemistry» for the preparation of students of the first (bachelor's) level of higher education in the field of knowledge 22 «Health care», specialty 226 «Pharmacy, industrial pharmacy»]. Poltava: PDMU [in Ukrainian].

Kaidalova, L. H. (2010). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv farmatsevtychnoho profiliu u VNZ [Professional training of future pharmaceutical professionals at universities]: monohrafiia. Kharkiv: NFaU [in Ukrainian].

Petukhova, I. Yu., & Alokhina, N. V. (2018). Pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti do profesiinoi diialnosti studentiv-farmatsevtiv pry vyvchenni analitychnoi khimii [Pedagogical conditions for the formation of readiness for professional activity of pharmaceutical students in the study of analytical chemistry]. In Problemy ta perspektyvy rozvytku suchasnoi nauky v krainakh Yevropy ta Azii [Problems and prospects of the development of modern science in the countries of Europe and Asia]: zbirnyk nauk. prats II Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 52-54). Pereiaslav-Khmelnytskyi [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Шевченко, О., & Копанцева, Л. (2024). ФОРМУВАННЯ ПОНЯТТЄВО-ТЕРМІНОЛОГІЧНОГО АПАРАТУ ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНО ЗОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ФАРМАЦЕВТІВ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (15), 125–131. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312215

Номер

Розділ

МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ З ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ