ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ФІЛОСОФСЬКА ПРОПЕДЕВТИКА» МАЙБУТНІМ МАГІСТРАМ ФІЛОСОФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312213Ключові слова:
світогляд, філософська пропедевтика, навчальна дисципліна, здобувачі освіти, майбутні магістри філософії, результати навчанняАнотація
У статті підкреслено, що філософія як особливий тип світогляду виникла у відповідь на вічну для людини потребу розширювати світогляд, який історично розвивається. Притаманна людям допитливість поступово переростає в інтелектуальну потребу безмежного накопичення і поглиблення знань про світ; інтелект людини намагається осягнути світ розумом у таких його ракурсах, які не можуть бути дані жодним досвідом, прагне здобути знання про світ як цілісну реальність, яку людина мусить постійно враховувати у формуванні програм своєї поведінки в суспільстві. Дисципліна «Філософська пропедевтика» в Полтавському національному педагогічному університеті імені В. Г. Короленка викладається для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 033 Філософія. Метою цієї навчальної дисципліни «Філософська пропедевтика» є оволодіння філософським категорійним інструментарієм, ознайомлення з концепціями і підходами, специфікою предмету філософії та головними філософськими проблемами. У процесі засвоєння курсу «Філософська пропедевтика» студенти мають зрозуміти, в чому полягає специфіка філософії, оволодіти її проблемним полем, осягнути особливості філософського пізнання світу, осмислити основні категорії, поняття й терміни, з одного боку, та принципи й методи пізнання – з іншого. Дисципліну також спрямовано і на вироблення вмінь критичного читання філософської літератури пропедевтичного спрямування, роботи зі словниками, енциклопедіями та іншою науковою літературою, набуття здобувачами філософської рефлексії та первинних навичок міркування. Освітньо-професійна програма зі спеціальності «Філософія» другого (магістерського) рівня підготовки визначає перелік конкретних загальних та спеціальних компетентностей, а також прогнозованих результатів навчання, яких повинні досягти студенти в результаті вивчення цієї дисципліни. Філософську пропедевтику розглянуто як попередній цикл лекцій, що знайомить майбутніх фахівців з особливостями філософії як наукової дисципліни, передбачає підготовку до творчого засвоєння тем філософського курсу і до самостійного вивчення філософії.
Проведено висновок щодо того, що завдання філософської пропедевтики – підготувати здобувачів освіти до переходу від рівня їхнього повсякденного світогляду до рівня світогляду теоретичного, від світогляду хаотичного – до світогляду усвідомленого, від світогляду, що утримується на вірі – до світогляду доказового, який опирається на розум.
Посилання
Aloshyna, O. (2012). Filosofska propedevtyka [Philosophical propaedeutics]: navch.-metod. posibnyk. Ostroh: Vyd-vo Nats. un-tu «Ostrozka akademiia» [in Ukrainian].
Andrushchenko, V. P., Huberskyi, L. V., & Mykhalchenko, M. I. (2016). Sotsialna filosofiia. Istoriia, teoriia, metodolohiia [Social philosophy. History, theory, methodology]: pidruchnyk dlia vyshch. navch. zakl. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].
Blikhar, V. S., Tsymbaliuk, M. M., Haivoroniuk, N. V., Levkulych, V. V., Shandra, B. B., & Svyshcho, V. Yu. (2021). Filosofiia [Philosophy]: pidruchnyk. Uzhhorod: Vyd-vo UzhNU «Hoverla» [in Ukrainian].
Danylian, O. H., & Dzoban, O. P. (2018). Filosofiia [Philosophy]: pidruchnyk. Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].
Honcharenko, O. (2016). Filosofiia ta filosofska osvita u rozuminni Kazymyra Tvardovskoho [Philosophy and philosophical education in the understanding of Kazimir Tvardovsky]. Filosofiia osvity [Philosophy of education], 1 (18), 221-237 [in Ukrainian].
Kuzmina, S. (2008). Filosofska propedevtyka u shkoli: pohliad na problemu v kyivskomu akademichnomu seredovyshchi pochatku XX stolittia [Philosophical propaedeutics at school: a view of the problem in the Kyiv academic environment at the beginning of the 20th century]. MAGISTERIUM. Istoryko-filosofski studii [MAGISTERIUM. Historical and philosophical studies], 30, 71-78 [in Ukrainian].
Mozghova, N. (2020). Filosofiia v systemi osvity: teoretychna rekonstruktsiia dyskusii kyivskykh filosofiv kintsia XIX – pochatku XX st. [Philosophy in the education system: theoretical reconstruction of the discussion of Kyiv philosophers of the late 19th and early 20th centuries.]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education of Ukraine], 1, 28-33 [in Ukrainian].
Nikitin, L. M. (Ed.). (2008). Vstup do filosofii [Introduction to philosophy]: kredytno-modulnyi kurs: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia studentiv zaochnoi formy navchannia. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama «Filosofiia» pidhotovky fakhivtsiv druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity [Educational and professional program «Philosophy» of training specialists of the second (master's) level of higher education]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1LTdzhs5703t6pYwfDUUCNdjHVXeue3vp/view [in Ukrainian].
Zaporozhchenko, O. V. (2019). Navchalnyi posibnyk z filosofii z zavdanniamy ta testamy [Study guide on philosophy with tasks and tests]. Izmail: RV IDHU [in Ukrainian].