ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ПІДХІД У МЕТОДИЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312212Ключові слова:
дослідницький підхід, дослідницька компетентність, дослідницька діяльність, майбутні вчителі природничих наук, фізики, хімії, біології, методична підготовка, методика навчання природничих наук, методика навчання біології, Нова українська школаАнотація
Статтю присвячено реалізації дослідницького підходу в методичній підготовці майбутніх учителів природничих наук. Акцентовано на необхідності формування дослідницької компетентності у здобувачів вищої освіти, які навчаються за предметною спеціальністю 014.15 Середня освіта (Природничі науки) і отримують професійну кваліфікацію вчителя природничих наук, фізики, хімії, біології для роботи в Новій українській школі. Метою статті є розкриття сутності дослідницької компетентності майбутніх учителів природничих наук та особливостей впровадження дослідницького підходу в їхній методичній підготовці. Встановлено, що дослідницький підхід передбачає таку організацію освітнього процесу, за якої навчання відбувається шляхом проведення дослідницької діяльності. Дослідницьку компетентність майбутніх учителів природничих наук потрактовано як інтегративну якість особистості, що поєднує мотивацію до дослідницької діяльності, методологічні знання та знання дослідницьких технологій, дослідницькі вміння, здатність виконувати дослідницьку діяльність, організовувати її з учнями під час викладання природничих предметів та оцінювати ефективність. Визначено, що вказана дослідницька компетентність поєднує в собі мотиваційний, когнітивний, діяльнісно-операційний та рефлексивний компоненти. Наголошено на важливому значенні методичних дисциплін у формуванні дослідницької компетентності майбутніх вчителів природничих наук, фізики, хімії, біології. З’ясовано, що дослідницький підхід у методичній підготовці майбутніх учителів потребує застосування спеціальних методів і технологій навчання (проєктної, контекстної, кейс-технології, проведення дослідницьких лабораторних робіт). Це сприяє розвитку дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти, зокрема їхній здатності організовувати дослідницьку діяльність учнів на уроках природничих предметів у закладах загальної середньої освіти.
Посилання
Baiurko, N. V., & Holunova, L. A. (2021). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv biolohii [Formation of research competence of future biology teachers]. In VinSmartEco: zbirnyk materialiv II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 156-158). Vinnytsia: KZVO «Vinnytska akademiia bezperervnoi osvity» [in Ukrainian].
Bida, O. A. (2017). Zmist poniattia «doslidnytska kompetentnist» u vitchyznianii ta zarubizhnii literature [The content of the concept of «research competence» in domestic and foreign literature]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogical sciences], 15, 3-6 [in Ukrainian].
Burchak, L. V. (2011). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia khimii v systemi vyshchoi osvity [Formation of research competence of the future chemistry teacher in the system of higher education]. (Extended abstract of PhD diss.). Poltava [in Ukrainian].
Chaichenko, N. N., & Ptashenchuk, O. O. (2016). Pedahohichni umovy formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv biolohii. Science and Education a New Dimension [Pedagogical conditions for the formation of research competence of future biology teachers]. Pedagogy and Psychology, IV (46), 97, 25-29 [in Ukrainian].
Herasymenko, O., Hrytsai, N., Karskanova, S., Pliushch, V., & Protsenko, I. (2024). Development of research competence in university students through cloud-oriented technologies: a pedagogical experiment. Amazonia Investiga, 13 (77), 66-80.
Hrynova, M. V. (2018). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsialnostei do doslidnytskoi diialnosti [Professional training of future teachers of natural sciences for research activities]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (178), 13-18 [in Ukrainian].
Hrytsai, N. (2017). Doslidnytsko-oriientovane navchannia biolohii v suchasnii zahalnoosvitnii shkoli [Research-oriented teaching of biology in a modern secondary school]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 4, 177-189 [in Ukrainian].
Karpova, L. (2019). Doslidnytska kompetentnist vchytelia novoi ukrainskoi shkoly [Research competence of the teacher of the new Ukrainian school]. Molod i rynok [Youth and the market], 1 (168), 85-89 [in Ukrainian].
Liubchak, N. M. (2013). Teoretychni aspekty vyznachennia sutnosti doslidnytskoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia [Theoretical aspects of determining the essence of the future teacher's research competence]. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Pedahohika i psykholohiia [Problems of modern pedagogical education. Pedagogy and psychology], 39 (4), 33-40 [in Ukrainian].
Madar, L. A., & Fedchyshyn, O. M. (2023). Eksperymentalni zavdannia yak zasib formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti [Experimental tasks as a means of forming research competence]. In Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizyky, khimii, biolohii ta pryrodnychykh nauk v konteksti vymoh Novoi ukrainskoi shkoly [Training of future teachers of physics, chemistry, biology and natural sciences in the context of the requirements of the New Ukrainian School]: zbirnyk tez dopovidei V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 156-158). Ternopil [in Ukrainian].
Merzlykin, O. V. (2014). Doslidnytski kompetentnosti z fizyky starshoklasnykiv: struktura, rivni, kryterii sformovanosti [Research competences in physics of high school students: structure, levels, criteria of formation]. Zbirnyk naukovykh prats Kam’ianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Pedahohichna [Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko. Pedagogical], 20, 42-46 [in Ukrainian].
Modelni navchalni prohramy dlia 5-9 klasiv Novoi ukrainskoi shkoly (zaprovadzhuiutsia poetapno z 2022 roku) [Model curricula for grades 5-9 of the New Ukrainian School (to be introduced gradually from 2022)]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku [in Ukrainian].
Nikitchenko, L. O. (2024). Metodychna pidhotovka maibutnikh uchyteliv biolohii do orhanizatsii doslidnytskoi diialnosti uchniv [Methodical training of future biology teachers for the organization of students' research activities]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problem [Modern information technologies and innovative teaching methods in training specialists: methodology, theory, experience, problems], 72, 144-153 [in Ukrainian].
Onipko, V. (2015). Orhanizatsiia navchalno-doslidnytskoi diialnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u protsesi profesiinoi pidhotovky [Organization of educational and research activities of future teachers of natural sciences in the process of professional training]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Pedahohichni nauky [Origins of pedagogical skills. Pedagogical sciences], 16, 218-224 [in Ukrainian].
Onipko, V. (2013). Orhanizatsiia doslidnytsko-poshukovoi diialnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u pidhotovtsi do profesiinoi diialnosti u profilnii shkoli [Organization of research and research activities of future teachers of natural sciences in preparation for professional activities in a specialized school]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Pedahohichni nauky [Origins of pedagogical skills. Pedagogical sciences], 11, 246-250 [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama «Serednia osvita (Pryrodnychi nauky)» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity [Educational and professional program «Secondary education (Natural sciences)» of the first (bachelor) level of higher education]. Rivnenskyi derzhavnyi humanitarnyi universytet. (2023). Retrieved from https://www.rshu.edu.ua/images/osvitni_programi/2023/osv_prog_bak_014_so_pr_nauk_2023.pdf [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama «Serednia osvita (Pryrodnychi nauky)» druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity [Educational and professional program «Secondary Education (Natural Sciences)» of the second (master's) level of higher education]. Rivnenskyi derzhavnyi humanitarnyi universytet. (2024). Retrieved from https://www.rshu.edu.ua/images/osvitni_programi/2024/op_2024_mag_014_15_sopn.pdf [in Ukrainian]).
Shyian, N. (2011). Formuvannia doslidnytskykh umin maibutnoho vchytelia khimii zasobamy proektnoi tekhnolohii [Formation of research skills of the future chemistry teacher by means of project technology]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process], LVII, 102-111 [in Ukrainian].
Sysoieva, S., & Kozak, L. (2016). Doslidnytska kompetentnist vykladacha vyshchoi shkoly: prohrama rozvytku [Research competence of a higher school teacher: development program]. Neperervna pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Continuous pedagogical education: theory and practice], 1/2, 39-45 [in Ukrainian].
Truskavetska, I. Ya., & Kovtun, I. V. (2023). Osoblyvosti zastosuvannia diialnisnoho pidkhodu v protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh nauk [Peculiarities of the application of the activity approach in the process of professional training of future teachers of natural sciences]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi [Current issues in modern science], 5 (11), 476-486 [in Ukrainian].
Tiahai, I., & Makhometa, T. (2023). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia matematyky [Formation of research competence of the future teacher of mathematics]. Modern Engineering and Innovative Technologies, 3 (29-03), 130-134 [in Ukrainian].
Vasylenko, K. (2019). Doslidnytska kompetentnist maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: strukturni komponenty [Research competence of the future primary school teacher: structural components]. Osvitnii prostir Ukrainy [Educational space of Ukraine], 16, 56-62 [in Ukrainian].