МОДЕЛЮВАННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

  • С. Дудко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312208

Ключові слова:

учитель ЗЗСО, професійно-педагогічна діяльність, освітнє середовище, моделювання, модельна програма, алгоритм педагогічного моделювання

Анотація

У дослідженні на методологічних засадах гуманістично-компетентнісної парадигми загальної середньої освіти і Концепції Нової української школи обґрунтовано теоретичні й методичні аспекти моделювання освітнього середовища в професійно-педагогічній діяльності вчителя ЗЗСО.

Метою статті обрано з’ясування ролі і значення методу моделювання як засобу ефективної професійно-педагогічної діяльності вчителя в освітньому середовищі ЗЗСО.

Акцентовано у процесі застосування вчителем методу моделювання принципи: індивідуалізації освітніх послуг, усвідомленої перспективи, гнучкості освітніх впливів, демократизації та динамічності освітнього процесу. Об’єктами моделювання в діяльності вчителя визначено модельні програми з предметів викладання, систему аспектних і предметних уроків, комплекс занять гуртка, окремі якості та властивості особистостей вихованців, інше.

Запропоновано етапи створення педагогічної моделі та алгоритм моделювання в діяльності вчителя (постановка мети; виділення об’єкта; формулювання предмета; з’ясування нормативного забезпечення; обрання теорії, яка пояснює зміст предмета моделювання; обґрунтування основних допущень спрощення реального об’єкта; конструювання моделі з використанням теоретичних основ; експертиза моделі; дослідження моделі засобами педагогічного експерименту; доопрацювання, коригування й остаточне конструювання).

Проведено висновок про те, що усвідомлення принципів побудови моделі освітнього середовища ЗЗСО, а також використання цих знань в якості теоретичної основи загальної схеми формування змісту освітнього процесу сприятиме успішному здійсненню ефективної професійно-педагогічної діяльності вчителя в закладі, що має на меті побудову здоров’ярозвивального освітнього простору.

Посилання

Ivanova, T. (2011). Model pedahohichnoho menedzhmentu vykladacha pedahohichnoho profiliu [Model of pedagogical management of a teacher of a pedagogical profile]. In Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action]: zb. nauk. prats (Is. 2, pp. 82-90). Kyiv; Poltava [in Ukrainian].

Ivashchenko, A. V. (2018). Pedahohichne modeliuvannia formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv do tvorchoi samorealizatsii u pozaaudytornii roboti [Pedagogical modeling of the formation of future teachers' readiness for creative self-realization in extracurricular work]. Sotsium. Dokument. Komunikatsiia. Istorychni nauky [Society. Document. Communication. Historical sciences], 5, 58-76. Retrieved from https://sdc-journal.com/index.php/journal/article/view/9 [in Ukrainian].

Kiasiarum, S. O. (2008). Modeliuvannia zmistu navchalnoho materialu [Modeling the content of educational material]. Pedahohichnyi almanakh [Pedagogical almanac], 3, 49-54 [in Ukrainian].

Korostiianets, T. (2011). Indyvidualizatsiia vyshchoi osvity yak chynnyk stanovlennia osobystosti hromadianyna demokratychnoho suspilstva [Individualization of higher education as a factor in the formation of the personality of a citizen of a democratic society]. Naukovi zapysky KDPU. Pedahohichni nauky [Scientific notes of KDPU. Pedagogical sciences], 101, 154-158 [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Kushnir, V. A. (2003). Teoretyko-metodolohichni osnovy systemnoho analizu pedahohichnoho protsesu vyshchoi shkoly [Theoretical and methodological foundations of the system analysis of the pedagogical process of the higher school]. (D diss.). In-t pedahohiky i psykholohii profesiinoi osvity APN Ukrainy. Kyiv [in Ukrainian].

Lodatko, Ye. O. (2010). Modeliuvannia v pedahohitsi: tochky vidliku [Modeling in pedagogy: reference points]. Pedahohichna nauka: istoriia, teoriia, praktyka, tendentsii rozvytku [Pedagogical science: history, theory, practice, development trends], 1. Retrieved from http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_vypuski_n1_2010_st_2/ [in Ukrainian].

Melnyk, S. V. (2006). Modeliuvannia diialnosti innovatsiinoho navchalnoho zakladu – Shkoly spryiannia zdorov’iu [Modeling the activity of an innovative educational institution – the School of Health Promotion]. Ridna shkola [Native school], 4, 25-29 [in Ukrainian].

Shapran, Yu. (2012). Pedahohichne modeliuvannia u protsesi formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia biolohii [Pedagogical modeling in the process of forming the professional competence of a future biology teacher]. Ridna shkola [Native school], 12, 39-43. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2012_12_9 [in Ukrainian].

Teplytskyi, I. O. (2010). Elementy komp’iuternoho modeliuvannia [Elements of computer modeling]: navch. posib. Kryvyi Rih: KDPU [in Ukrainian].

Vishnikina, L. (2008). Pedahohichne modeliuvannia yak zasib proektuvannia osvitnikh protsesiv [Pedagogical modeling as a means of designing educational processes]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 7/8 (86/87), 80-84 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy pro vyshchu osvitu [Law of Ukraine on higher education]: № 1556-18. (2014, 1 lypnia). Retrieved from https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Дудко, С. (2024). МОДЕЛЮВАННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (15), 93–100. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312208

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ