ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ВІЙСЬКОВІЙ СФЕРІ ПЕРІОДУ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТ.

Автор(и)

  • Л. Петренко
  • Р. Піддубний

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312206

Ключові слова:

національне виховання, концепція, патріотизм, національні культурні традиції, мова, звичаї, форми, методи, майбутні офіцери

Анотація

У сучасних умовах повномасштабного ведення російсько-української війни з усією гостротою постає проблема національно-патріотичного виховання майбутніх офіцерів у військових ЗВО України. В основі формування національної самосвідомості є виховання свідомого офіцера, громадянина, патріота. Національна самосвідомість не є вродженою якістю, вона формується впродовж життя особистості. На сучасному етапі розвитку України, коли зросла загроза втрати державної незалежності, цілісності країни, національно-патріотичному вихованню у військовій сфері належить пріоритетна роль. Головним аспектом є виховання в молодих офіцерів національно-патріотичного почуття, відданості справі захисту держави, державного масштабу.

Метою статті є аналіз вітчизняного досвіду національно-патріотичного виховання у військовій сфері кінця ХХ – початку ХХІ століття. Зясовано, що національно-патріотичне виховання майбутніх офіцерів військових ЗВО України формується засобами як навчальної, так і позааудиторної роботи. При викладанні навчальних предметів особливе місце займає використання широкого спектру матеріалу з історії України, з історії Українського війська, з історії української літератури. Кінцевою метою національно-патріотичного виховання молодого офіцера є: по-перше, формування особистості на основі національних і загальнолюдських цінностей, серед яких на чільному місці повага до національних символів (Герба, Прапора, Гімну України); по-друге, становлення офіцера-патріота України, готового до захисту Вітчизни, до виконання своїх громадських і конституційних обов’язків щодо захисту духовних і культурних надбань українського народу. Високі результати у справі формування готовності майбутніх офіцерів до організації виховного процесу з військовослужбовцями забезпечуються завдяки нерозривності цілей, мети виховання в умовах аудиторної та позааудиторної діяльності в час проходження ними строкової служби.

На утвердження національно-патріотичного виховання молодих офіцерів велике значення мають і зовнішні атрибути армії: розробка нових зразків військової форми одягу, знаків розрізнення; затвердження положення про військові нагороди; почесні найменування військових підрозділів, які мали національне історичне походження.

Таким чином, важливим аспектом досліджуваної проблеми є тенденція до зміни системи національно-патріотичного виховання у військових ЗВО кінця ХХ – початку ХХІ століття. Це відбувалося як на законодавчому рівні, так і шляхом наповнення новим змістом системи національно-патріотичного виховання. Діяльність колективів військових ЗВО, спрямована на: по-перше, формування національно-патріотичної свідомості курсантів; по-друге, пробудження національної гордості за український народ; по-третє, загартування патріотичної свідомості; по-четверте, підготовку курсантів до захисту незалежності України, її державного суверенітету.

Високі результати виховної роботи з курсантами ЗВО забезпечуються завдяки нерозривності цілей, мети виховання в умовах як аудиторної, так і позааудиторної діяльності викладацького складу військових ЗВО. Звернення до історичного досвіду впровадження реалізації національної ідеї підсилює пошук шляхів до реалізації національної ідеї у національно-патріотичному вихованні майбутніх офіцерів у військових ЗВО України. Оскільки ефективна виховна робота може здійснюватися в умовах тісного поєднання досягнень курсантів в ході навчально-практичних занять у військових ЗВО України з бойовими звитягами випускників військових ЗВО при захисті територіальної цілісності України, варто розглянути можливості ширшого використання потенціалу учасників бойових дій для формування патріотичної свідомості та патріотичних почуттів. Сьогодні проблема національно-патріотичного виховання молодих офіцерів набуває особливої гостроти, адже від її вирішення залежить майбутнє України як незалежної, суверенної держави.

Посилання

Baranovskyi, V. F. (2013). Natsionalno-patriotychne vykhovannia viiskovoi intelihentsii u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [National-patriotic education of the military intelligentsia in higher educational institutions of Ukraine]. Viiskova osvita [Military education], 1, 34-40 [in Ukrainian].

Kameniuk, Yu. V. (2014). Formuvannia patriotyzmu voina Zbroinykh Syl Ukrainy: suchasnyi stan ta shliakhy pokrashchennia [Formation of patriotism of a soldier of the Armed Forces of Ukraine: current state and ways of improvement]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 3 (40), 223-229 [in Ukrainian].

Kyrylenko, S. V. (Comp.). (1998). Vykhovna robota v zakladakh osvity v Ukraini [Educational work in educational institutions in Ukraine]: zb. normatyvnykh dokumentiv ta metod. rekomend. (Is. 2). Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

Pantiukhov, B. O. (2018). Patriotychne vykhovannia kursantiv viiskovykh zakladiv vyshchoi osvity v umovakh pozaaudytornoi diialnosti (kinets XX – pochatok XXI st.) [Patriotic education of cadets of military institutions of higher education in the conditions of extracurricular activities (end of the 20th – beginning of the 21st century)]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences], 155, 280-284 [in Ukrainian].

Romanovskyi, Ya. Ya. (2008). Istorychni vytoky formuvannia patriotyzmu osobystosti u Zbroinykh Sylakh Ukrainy [Historical origins of the formation of individual patriotism in the Armed Forces of Ukraine]. In Derzhava ta armiia [The state and the army]: zbirnyk nauk. prats (No. 634, pp. 180-187). Lviv [in Ukrainian].

Temko, H. D. (1997). Osnovy formuvannia systemy vykhovannia voina v Ukraini u period utverdzhennia derzhavnosti (svitohliadno-filosofskyi analiz) [The foundations of the formation of the soldier education system in Ukraine during the period of establishment of statehood (philosophical and philosophical analysis)]: monohrafiia. Kyiv [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O. (1995). Na ternystomu shliakhu do sebe [On the thorny path to yourself]. Ridna shkola [Native school], 5, 12-15 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Петренко, Л., & Піддубний, Р. (2024). ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ВІЙСЬКОВІЙ СФЕРІ ПЕРІОДУ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (15), 84–92. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312206

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ