ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ «КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ»
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312205Ключові слова:
передфахова і фахова вища освіта, майбутні фахівці, компетентнісний підхід, ключові компетентності, системна класифікація груп компетентностейАнотація
У дослідженні проведено системний теоретичний аналіз поняття «ключові компетентності майбутніх фахівців» у руслі ідей та положень сучасних зарубіжних і вітчизняних нормативно-правових документів, наукових позицій провідних у предметній області учених, методичних матеріалів викладачів-практиків.
Метою статті визначено: засобами методів узагальнення, порівняння та синтезу провідних наукових позицій виокремити теоретичні основи тлумачення поняття «ключові компетентності майбутніх фахівців» у освітньому та професійному контекстах підготовки в закладах перед вищої та вищої освіти.
Проаналізовано взаємозв’язки та залежності понять «компетентнісний підхід», «компетентність», «ключова компетентність»; з’ясовано наукові підходи вітчизняних і зарубіжних учених до системної класифікації груп компетентностей особистості (ключові – над предметні, між предметні; предметні – набуті в ході вивчення тієї чи іншої навчальної дисципліни).
Проведено висновки стосовного того, що компетентності є динамічним поєднанням знань, розумінь, навичок, умінь і здатностей. Розвиток компетентностей є метою освітніх програм. Компетентності формуються в різних навчальних дисциплінах і оцінюються на різних етапах. Учені стверджують, що компетентнісний підхід, поряд із конкретними знаннями й уміннями, охоплює здібності, готовність до пізнання, готовність до професійної діяльності, соціальні навички тощо; всі ці якості формуються в процесі професійної підготовки. Усе більший пріоритет у сучасних роботодавців одержують вимоги щодо наявності у випускників закладів передвищої та вищої освіти системних, інтелектуальних, комунікативних якостей, здатності до самоорганізації та до організації діяльності працівників, здатності до рефлексії власної діяльності, тому вимоги суспільства до освітньої діяльності професійної школи постійно зростають. Основними ознаками ключових компетентностей майбутніх фахівців визначено: поліфункціональність (дозволяють вирішувати різноманітні проблеми повсякденного професійного чи соціального життя); надпредметність і міждисциплінарність (можуть бути застосовані не тільки в процесі освіти, а й на роботі, у сім’ї, у політичній сфері); багатомірність (включають розумові процеси, інтелектуальні вміння, творчі відкриття); зумовлення потреби особистості в інтелектуальному розвиткові (абстрактне мислення, критичне мислення, саморефлексія, визнання власної позиції, самооцінка).
Посилання
Danylova, H. S. (1995). Upravlinnia protsesom stanovlennia profesiinoi kompetentnosti metodysta [Management of the process of formation of professional competence of the methodologist]. Kyiv: UIPKKKO [in Ukrainian].
Drach, I. (2013). Zmist ta struktura kliuchovykh kompetentnostei maibutnoho vykladacha vyshchoi shkoly [Content and structure of key competencies of the future teacher of a higher school]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 11, 124-130 [in Ukrainian].
Kontseptsiia Novoi Ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian School]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy: [ofitsiinyi veb-portal]. Retrieved from http://mon.gov.ua/202016/12/05/konczepcziya.pdf, vilnyi [in Ukrainian].
Kurliand, Z. N. (1995). Profesiina ustalenist vchytelia – osnova yoho pedahohichnoi maisternosti [A teacher's professional stability is the basis of his pedagogical skills]. Odesa [in Ukrainian].
Mertens, D. (1974). Schlueselgualifikation. Thesen zur Schuiung for eine Moderne Geseltschaft. Verlag W. Kohlhammer. Stuttgart. Berlin. Keln. Mainz.
Nychkalo, N. H. (2013). Dydaktychni pryntsypy formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh filolohiv u pozanavchalnii diialnosti z vykorystanniam multymediinykh tekhnolohii [Didactic principles of formation of communicative competence of future philologists in extracurricular activities using multimedia technologies]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine], 4, 36-42 [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (2005). Formuvannia hromadianskoi kompetentnosti: pohliad z pozytsii suchasnoi pedahohichnoi nauky [Formation of civic competence: a view from the position of modern pedagogical science]. Visnyk prohram shkilnykh obminiv [Bulletin of school exchange programs], 23, 18-24 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity [On the approval of the State standard of basic and full general secondary education] (2011): nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 23.11.11 № 1392. Vyshcha shkola, 12, 97-101 [in Ukrainian].
Romanenko, N. (2009). Inetko: kompetentnisnyi pidkhid v osviti [Inetko: competence approach in education]. Shkola [School], 3, 11-14 [in Ukrainian].
Shyshov, S. E. (2001). Kompetentnostnyi podkhod k obrazovanyiu kak neobkhodymost [Competency-based approach to education as a necessity]. Myr obrazovanyia – obrazovanye v myre [The world of education - education in the world], 4, 8-18 [in Russian].
Velychko, L. (2006). Synerhetychni kharakterystyky navchalnoho protsesu [Synergistic characteristics of the educational process]. Biolohiia i khimiia v shkoli [Biology and chemistry at school], 3, 9-10 [in Ukrainian].