ОКРЕМІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА КОМУНІКАЦІЙ» МАЙБУТНІМИ ФІЛОСОФАМИ

Автор(и)

  • Л. Усанова
  • О. Штепа

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312199

Ключові слова:

майбутні філософи, теорія комунікації, практика комунікації, наукова комунікація, ігрова комунікація, повсякденна комунікація, додаткова комунікація, здобувачі освіти магістерського рівня, освітньо-професійна програма

Анотація

У статті наголошено, що комунікація – це один із найважливіших засобів, яким потрібен людини для перетворення навколишнього середовища та взаємодії в ньому; визначення цього явища в науковій літературі є не однозначним, але оскільки одним із аспектів професійної діяльності майбутніх філософів буде викладацька діяльність, то в ході вивчення курсу «Теорія і практика комунікацій» необхідне знання особливостей саме педагогічної комунікації, її важливості для організації освітнього процесу.

Дисципліну «Теорія і практика комунікацій» в Полтавському національному педагогічному університеті імені В. Г. Короленка викладають для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 033 Філософія; предметом цієї дисципліни обрано загальнотеоретичні та практичні засади теорії комунікації, основні поняття, методи аналізу та інструментарій комунікаційних процесів, особливості практичного застосування масових комунікаційних технологій у соціально-політичній сфері суспільства та інформаційних відносинах.

Навички наукової комунікації, зокрема у формуванні наукової компетентності майбутніх філософів, визначено як здатність до презентації думок та наукових ідей вербальними засобами спілкування та письмово. Враховуючи сучасні процеси розвитку інтернет-технологій та віртуальної реальності, увагу здобувачів освіти привертають до важливості соціальних мереж для спілкування, поширення різного контенту побутового, політичного, приватного та інших аспектів. В ході вивчення курсу до магістрантів спеціальності «Філософія» необхідно донести важливість розвитку альтернативної та додаткової комунікації, зокрема, те, що соціальна взаємодія неможлива без спілкування як соціальної активності, відповідно практичний аспект використання таких засобів комунікації є надзвичайно актуальним. Майбутні філософи мають засвоїти ключові категорії навчального курсу «Теорія і практика комунікацій» (поняття про комунікативні вміння, комунікативні навички особистості, комунікативні бар’єри, культуру мовлення тощо). Проведено висновок, що професійна комунікація філософа – важливий складник його професійно-особистісного розвитку та один із способів становлення професійної ідентичності магістра філософії, що забезпечується низкою можливостей, які сьогодні створені у Полтавському національному педагогічному університеті імені В. Г. Короленка.

Посилання

Bezchotnikova, A. (2018). Videoihry v systemi sotsialnykh komunikatsii [Video games in the system of social communications]. (Extended abstract of PhD diss.). Dnipro [in Ukrainian].

Bielikov, O. (2020). Naukova komunikatsiia yak skladnyk pedahohichnoi nauky [Scientific communication as a component of pedagogical science]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogical sciences], 1, 36-41 [in Ukrainian].

Dyka, N. (2022). Profesiino-pedahohichna komunikatsiia kerivnyka suchasnoi shkoly [Professional and pedagogical communication of the head of a modern school]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 46, 36-39 [in Ukrainian].

Kozak, A. (2017). Ihrovi tekhnolohii yak zachib hotovnosti studentiv do mizhkulturnoi komunikatsii [Game technologies as a means of students’ readiness for intercultural communication]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 51, 112, 35-37 [in Ukrainian].

Kulishov, V., & Chertov, V. (2023). Profesiina komunikatsiia pedahohiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity v umovakh dystantsiinoho navchannia [Professional communication of teachers of professional (vocational and technical) education in the conditions of distance learning]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4, 56-61 [in Ukrainian].

Lobanova, I. M. (2022). «Naukova komunikatsiia» u formuvanni movnoi osobystosti maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv NUSh [«Scientific communication» in the formation of the linguistic personality of the future teacher of elementary grades of the National Academy of Sciences]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social work], 1 (50), 174-177 [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama «Filosofiia» pidhotovky fakhivtsiv druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity [Educational and professional program «Philosophy» of training specialists of the second (master's) level of higher education]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1L Tdzhs5703t6pYwfDUUCNdjHVXeue3vp/view [in Ukrainian].

Pavliuk, R., & Kohut, I. (2019). Zasoby naukovoi komunikatsii u formuvanni doslidnytskoi kompetentnosti maibutnoho psykholoha [Means of scientific communication in the formation of research competence of the future psychologist]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka. Pedahohika [Pedagogical process: theory and practice. Pedagogy], 3/4 (66/67), 59-66 [in Ukrainian].

Parshuk, S., & Kruhlova, N. (2015). Pedahohichna komunikatsiia yak skladova profesiinoi identychnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Pedagogical communication as a component of the professional identity of future primary school teachers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 5 (49), 318-325 [in Ukrainian].

Pisna, T. (2020). Komunikatsiia yak fenomen pedahohichnoi vzaiemodii [Communication as a phenomenon of pedagogical interaction]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty [Teacher professionalism: theoretical and methodical aspects], 12, 216-226 [in Ukrainian].

Tsymbal-Slatvinska, S., & Babii, I. (2022). Formuvannia sotsialnoi vzaiemodii zasobamy dodatkovoi ta alternatyvnoi komunikatsii [Formation of social interaction by means of additional and alternative communication]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 43, 2, 48-51 [in Ukrainian].

Voiat, I. (2021). Osoblyvosti profesiinoi komunikatsii v diialnosti pedahohichnykh pratsivnykiv haluzevoi osvity Natsionalnoi politsii Ukrainy [Peculiarities of professional communication in the activity of pedagogical workers of branch education of the National Police of Ukraine]. Yurydychna psykholohiia [Legal psychology], 1 (28), 26-33 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Усанова, Л., & Штепа, О. (2024). ОКРЕМІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА КОМУНІКАЦІЙ» МАЙБУТНІМИ ФІЛОСОФАМИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (15), 61–69. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312199

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ