ВИКОРИСТАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД У ФОРМУВАННІ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ КУЛЬТУРОЛОГІВ

Автор(и)

  • О. Лук’яненко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312197

Ключові слова:

вища освіта, професійна підготовка, територіальні громади, фахові компетентності, практика, соціокультурні заходи, магістр культурології, бакалавр культурології

Анотація

У статті проаналізовано місце та роль територіальних громад у системі професійної підготовки культуролога. Визначено, що серед фахових компетентностей магістра культурології державний стандарт вищої освіти зі спеціальності визначає здатність професійно діагностувати, прогнозувати, проєктувати й моделювати культурний розвиток різних культурних регіонів, зразків художньої та візуальної культури. Описано, як підготовка таких фахівців, які здатні орієнтуватися в соціокультурному полі регіону стала однією із засад освітньо-професійних програм «Культурологія» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. Схарактеризовано, як цей процес забезпечується не лише залученням стейкголдерів з різних територіальних громад до процесу розробки, обговорення, зміни та перегляду освітніх програм як таких, але й співпрацею з роботодавцями у містах і селах Полтавщини й сусідніх областей у площині організації практики, забезпечення дуальної освіти культурологів, а також через залучення здобувачів освіти до соціокультурних проєктів, які проводять заклади й установи культури, громадські організації та окремі митці на місцях.

Доведено, що взаємна робота з підготовки фахівця з культурології, який не лише володіє широким спектром сучасних культурологічних знань, але й здатний здійснювати організаційну (часто охоронно-популяризаторську), дослідницьку (аналітико-практичну) та дозвіллєву діяльність у сфері культури є візитівкою кафедри культурології Полтавського педагогічного університету з часів її заснування. Широкій базі стейголдерів, які залучені до цього процесу, сприяє сфера працевлаштування такого фахівця, яка охоплює і заклади освіти, і установи культури, а також культурно-креативні індустрії.

Проведено висновок щодо того, що прийняття у 2020 році стандарту вищої освіти за спеціальністю 034 Культурологія не лише сприяло окресленню кола предметів, здатних сформувати необхідні вміння та навички культуролога, але й визначило нормативний зміст підготовки фахівця, що включає в себе здатність організовувати та підтримувати комунікації з органами влади, науково-дослідними установами, інформаційно-аналітичними службами, засобами масової інформації з питань культури. Це спонукало до налагодження тісної співпраці зі стейкголдерами та територіальними громадами для залучення студентів до роботи у містах та селищах регіону.

Посилання

Vykladachi y studenty kafedry kulturolohii vidvidaly kolehium v Opishni [Teachers and students of the department of cultural studies visited the collegium in Opishna]. Retrieved from http://pnpu.edu.ua/news/vykladachi-j-studenty-kafedry-kulturologiyi-vidvidaly-kolegium-v-opishni.html [in Ukrainian].

Vykladachi y studenty kafedry kulturolohii vidvidaly «Opishniansku artil» [Teachers and students of the Department of Cultural Studies visited the «Opishnian Artillery»]. Retrieved from http://pnpu.edu.ua/news/vykladachi-j-studenty-kafedry-kulturologiyi-vidvidaly-opishnyansku-artil.html [in Ukrainian].

Hurova, I. (2017). Problemy profesiinoho stanovlennia kulturoloha [Problems of the professional development of a culturologist]. Naukovyi visnyk instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy [Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine], 13, 145-151 [in Ukrainian].

Dmytrenko, V. I., & Dmytrenko, V. A. (2022). «Sotsiokulturne proiektuvannia» u systemi profesiinoi pidhotovky kulturoloha [«Socio-cultural projecting» in the system of professional training of a culturologist]. Ukrainska profesiina osvita [Ukrainian professional education], 12, 46-53 [in Ukrainian].

Kafedra kulturolohii zibrala mistian na poetychni dialohy u Hlobynomu [The Department of Cultural Studies gathered the townspeople for poetic dialogues in Globyny]. Retrieved from http://pnpu.edu.ua/news/kafedra-kulturologiyi-zibrala-mistyan-na-poetychni-dialogy-u-globynomu.html [in Ukrainian].

Kafedra kulturolohii Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka [Department of Cultural Studies of Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko]: ofitsiinyi sait. Retrieved from https://sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/culturology/ holovna-storinka?authuser=0 [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M., & Stepanenko, M. I. (2014). Kulturolohichna osvita v Poltavskomu pedahohichnomu: teoretychni zasady i dosvid [Cultural education in Poltava pedagogical school: theoretical principles and experience]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 10, 3-7 [in Ukrainian].

Kravchenko, L., & Karapuzova, N. (2009). Kulturolohichna osvita na zlami epokh: teoretychni y praktychni aspekty (pro stvorennia Poltavskoi rehionalnoi kulturolohichnoi shkoly) [Cultural education at the turn of the century: theoretical and practical aspects (about the creation of the Poltava regional cultural school)]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5, 3-6 [in Ukrainian].

Lytvynenko, A. (2022). Informatsiini tekhnolohii u profesiinii diialnosti kulturoloha [Information technologies in the professional activity of a culturologist]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 51, 580-585 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V. (2023). Tsyfrovi instrumenty vyvchennia ta prezentatsii kultury: dosvid, problemy, perspektyvy [Digital tools for the study and presentation of culture: experience, problems, perspectives]. Prykladna kreatolohiia [Applied creatology], 1, 37-39 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V., & Vynnychuk, R. V. (2022). Tradytsiini ta innovatsiini pedahohichni tekhnolohii formuvannia tsinnostei mahistriv humanitarnoi haluzi u protsesi profesiinoi pidhotovky [Traditional and innovative pedagogical technologies for the formation of values of masters in the humanitarian field in the process of professional training]. Ukrainska profesiina osvita [Ukrainian professional education], 12, 24-33 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V., Dmytrenko, V. A., & Dmytrenko, V. I. (2023). Formuvannia fakhovykh kompetentnostei bakalavra-kulturoloha v protsesi vyvchennia dystsyplin profesiinoi pidhotovky [Formation of professional competences of a bachelor of cultural studies in the process of studying the disciplines of professional training]. Ukrainska profesiina osvita [Ukrainian professional education], 13, 87-94 [in Ukrainian].

Natsionalnyi klasyfikator Ukrainy: Klasyfikator profesii DK 003:2010 [National Classifier of Ukraine: Classifier of Professions DK 003:2010]. (2010). Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-p [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama «Kulturolohiia» druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 034 Kulturolohiia haluzi znan 03 Humanitarni nauky [Educational and professional program «Culturology» of the second (master's) level of higher education in the specialty 034 Culturology of the field of knowledge 03 Humanities]. (2023). Poltava. Retrieved from https://sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/culturology/osvita/op-mahistr/op-mahistr-2023 [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy za spetsialnistiu 034 «Kulturolohiia» dlia druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity [Standard of higher education of Ukraine in specialty 034 «Cultural Studies» for the second (master's) level of higher education]. (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/06/17/034%20Kulturolohiya%20mahistr.pdf [in Ukrainian].

Studenty ta vykladachi kafedra kulturolohii aprobuvaly avtorskyi sotsiokulturnyi turystychnyi marshrut [Students and teachers of the department of cultural studies tested the author's socio-cultural tourist route]. Retrieved from http://pnpu.edu.ua/news/studenti-ta-vikladachi-kafedra-kulturologi%d1%97-aprobuvali-avtorskij-socziokulturnij-turistichnij-marshrut.html [in Ukrainian].

Cherniavska, O. V. (2020). Pidhotovka fakhivtsiv z kulturno-prosvitnytskoi roboty v serednikh spetsialnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (50-ti – kinets 80-tykh rokiv XX st.) [Training of specialists in cultural and educational work in secondary special educational institutions of Ukraine (1950s – late 1980s of the 20th century)]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (190), 61-64 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Лук’яненко, О. (2024). ВИКОРИСТАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД У ФОРМУВАННІ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ КУЛЬТУРОЛОГІВ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (15), 53–60. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312197

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ