МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ АНТРОПОЛОГІЧНОЇ ПРОБЛЕМАТИКИ ФІЛОСОФІЇ Г. СКОВОРОДИ В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ КОНТЕКСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312080Ключові слова:
підготовка філософів, антеїзм, антропологія, барокова культура, вибір, державотворення, екзистенціальність, кордоцентризм, людина, ментальність, свобода, соціально-політичні процеси, «сродна праця», цінностіАнотація
У статті наголошено, що воєнні дії, які із 2014 року відбуваються в Україні, з особливою гостротою актуалізують суспільно-політичні перетворення, що пов’язані з доленосними питаннями майбутнього українського народу і нації, їх державотворчими процесами. В таких умовах класична соціально-філософська проблематика виходить на перший план, оскільки дає змогу всебічно осмислити громадську діяльність людини, її потенціал, внутрішні і зовнішні сили, оцінити значущість особистості, як культурно-творчої істоти. Цю проблематику в руслі підготовки філософів тісно поєднано з антропологічною, оскільки майбутні фахівці мають усвідомити, що людина є центром соціальних та суспільно-політичних процесів, що вона мікрокосм, у якому зосереджений увесь макрокосм, як стверджував Г. Сковорода. Філософський символізм творчості мислителя полягає безпосередньо в мудрості, сродній праці, баченні великого в малому, розкритті таїни через символічний світ – ось дорога до щасливого життя. Бути людиною означає бути філософом – свідчить Григорій Савич, а доля кожної людини невіддільна від долі народу і єдність ця лежить у світі свободи, яку багато хто не розуміє, бо для цього необхідно боротися з цілим світом на принципах любові, а не ненависті. Це і є класична українська філософія започаткована Г. Сковородою, завдання якої полягає в тому, щоб пробудити основні гасла Просвітництва (честь і гідність, свобода, справедливість, солідарність, моральність) та практично спрямувати їх на досягнення як власної свободи, так і свободи відкритого суспільства. Розбудова такого суспільства в Україні і є метою сучасного вітчизняного державотворчого процесу, а усвідомлення ціннісних засад – ціллю філософської освіти.
Майбутні філософи, досліджуючи творчу спадщину Г. Сковороди, можуть простежити еволюцію розвитку людського духу: внутрішньо спустошена, без певних життєвих орієнтирів, людина поступово адаптується до життя у суспільстві; долає суперечності між одиничним і загальним, знаходить компроміс у стосунках із довкіллям. Звичайно ж, далеко не кожен зможе успішно пройти шлях свого духовного становлення, оскільки цей процес вимагає значного напруження внутрішніх і зовнішніх сил, єдності та боротьби розуму і почуттів, житейської мудрості та бажання долучитися до з’ясування причин людської жорстокості і сваволі, виявлення джерел людяності в людині і суспільстві.
Посилання
Bychko, A. K., Bychko, I. V., & Tabachkovskyi, V. H. (2001). Istoriia filosofii [History of philosophy]: pidruchnyk. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Horskyi, V. S. (1996). Istoriia ukrainskoi filosofii [History of Ukrainian philosophy]: kurs lektsii dlia studentiv vuziv. Kyiv: Nauk. dumka. (Transformatsiia humanitarnoi osvity v Ukraini) [in Ukrainian].
Kravchenko, P. A. (2001). Vitchyznianyi kulturno-istorychnyi dosvid u systemi suchasnoho derzhavotvorennia (Sotsialno-filosofski aspekty) [Domestic cultural and historical experience in the system of modern state formation (Social and philosophical aspects)]. NAN Ukrainy, In-t filosofii im. H. S. Skovorody; Poltav. derzh. ped. un-t imeni V. H. Korolenka. Kyiv: Geneza [in Ukrainian].
Ohnev’iuk, V. O., & Kravchenko, P. A. (1999). Liudyna. Kultura. Istoriia [Man. Culture. History]. Kyiv: Geneza [in Ukrainian].
Popovych, M. (2008). Hryhorii Skovoroda: filosofiia svobody [Hryhoriy Skovoroda: philosophy of freedom]. Kyiv: Maisternia Biletskykh [in Ukrainian].
Skovoroda, H. S., Tabachnykov, I. A., & Ivano I. V. (Comps.). (1961). Tvory [Works] (Vol. 1). Kyiv: AN URSR [in Ukrainian].
Skovoroda, H. S., Tabachnykov, I. A., & Ivano I. V. (Comps.). (1961). Tvory [Works] (Vol. 2). Kyiv: AN URSR [in Ukrainian].
Skovoroda, H. S. (1994). Tvory [Works] (Vol. 2). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Skovoroda, H. S. (2005). Tvory [Works] (Vol. 1: Poezii. Baiky. Traktaty. Dialohy). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].
Skovoroda, H. S. (2005). Tvory [Works] (Vol. 2: Traktaty. Dialohy. Prytchi. Pereklady. Lysty). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].
Skovoroda, H., Kyseleva, R. (Trahs.), & Yosypenko, S. (Ed.). (2011). Polnoe sobranye sochynenyi [Complete set of works] (Vol. 1: Traktaty y dyalohy). Kiev: Bohuslavknyha [in Russian].
Skovoroda, H., Kyseleva, R. (Trans.), & Yosypenko, S. (Ed.). (2012). Polnoe sobranye sochynenyi [Complete set of works] (Vol. 2: Proza. Poezyia. Perevody. Pysma. Raznoe). Kiev: Bohuslavknyha [in Russian].
Chyzhevskyi, D. (1992). Narysy z istorii filosofii na Ukraini [Essays on the history of philosophy in Ukraine]. Kyiv: Vyd-vo «Orii» pry UKSP «Kobza» [in Ukrainian].
Shynkaruk, V. I. (Ed.). (1972). Filosofiia Hryhoriia Skovorody [Grigory Skovoroda's philosophy]. Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].