ЕТИКО-АКСІОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

  • Р. Винничук
  • Л. Кравченко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312078

Ключові слова:

етико-аксіологічні засади, магістри гуманітарної галузі, система підготовки, контекстно-професійна модель підготовки, етапи розвитку підготовки магістрів, історичні моделі університету

Анотація

У статті досліджено актуальну науково-емпіричну проблему професійної підготовки магістрів гуманітарної галузі у вітчизняних університетах на основі культурологічно-особистісної та інтеграційної парадигм із долученням методолого-технологічного інструментарію історико-педагогічних і сучасних наукових підходів.

Узагальнено моделі та чинники підготовки магістрів гуманітарної галузі в університетах упродовж усього періоду існування цих інституцій; представлено концепцію і контекстно-професійну модель системи такої підготовки на аксіологічних засадах. Як результат поетапного з’ясування передумов і чинників ціннісного виміру гуманітарної освіти магістрів у різних моделях європейських університетів за період із часу їх виникнення (нижня межа дослідження – к. ІХ ст.) до сучасності (поч. ХХІ ст.) уточнено сутність поняття «аксіосфера майбутніх магістрів гуманітарної галузі» (сукупність цінностей особистості фахівців, що визначають їхню активність у навчанні й науково-дослідницькій діяльності та ставлення до світу й власного самопізнання в обраній галузі й спеціальності), засобами аналітичного та методичного інструментарію історико-педагогічних загальнонаукових і спеціальних педагогічних підходів; пояснено необхідність розроблення і впровадження у практику навчальної та науково-дослідницької діяльності сучасних університетів контекстно-професійної моделі системи підготовки магістрів гуманітарної галузі на аксіологічних засадах. Актуалізовано технолого-методичний супровід пропонованої моделі.

Доведено, що тенденції інтернаціоналізації, інтенсифікації, поглиблення міжнародного співробітництва, побудови контекстно зорієнтованого середовища підготовки магістрів гуманітарної галузі в сучасних університетах на засадах інтеграційної освітньої парадигми сприяють потужному оновленню процесів викладання, досліджень та надання освітніх послуг; значущими в міжпредметному науковому дискурсі (філософії освіти, соціології, психології, педагогіці та науках про освіту, ін.) визначено цінності мультикультурності особистості здобувачів вищої освіти (розвиток громадянина, здатність до критичного аналізу, мобільність як ознака інтеграції в освітні стандарти й навчальні плани міжнародного значення, готовність до швидких і несподіваних змін). 

Проведено висновок стосовно того, що основними результатами дослідження доцільно послуговуватися для подальшого розвитку системи професійної підготовки магістрів гуманітарної галузі (істориків, філософів, релігієзнавців, культурологів, філологів) на аксіологічних засадах в українських університетах.

Посилання

Bobrytska, V. (2011). Aksiolohichnyi dyskurs idei universytetskoi osvity u konteksti protsesiv hlobalizatsii ta yevrointehratsii [Axiological discourse of the idea of university education in the context of processes of globalization and European integration]. In Liudski tsinnosti i tolerantnist u suchasnomu sviti: mizhkontynentalnyi dialoh intelektualiv [Human values and tolerance in the modern world: an intercontinental dialogue of intellectuals]: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 56-60). Kyiv: Kyivskyi un-t imeni B. Hrinchenka [in Ukrainian].

Cherepanova, S. (2006). Filosofiia osvity XXI stolittia: priorytet humanitarnykh tsinnostei [Philosophy of education of the 21st century: the priority of humanitarian values]. In Tsinnosti. Demokratiia. Osvita [Values. Democracy. Education]: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 145-155). Poltav. derzh. ped. un-timeni V. H. Korolenka; Shkola osvity i Komunikatsii un-tu m. Yonhchopinh. Poltava; Yonhchopinh [in Ukrainian].

Filipenko, A. S. (2011). Teoretyko-metodolohichni vymiry universytetu [Theoretical and methodological dimensions of the university]. In Ideia universytetu: suchasnyi dyskurs [The idea of the university: a contemporary discourse]: materialy mizhnar. narod. konf. (pp. 19-21). Kyiv [in Ukrainian].

Furman, A. (2016). Kontseptsiia osobystosti v aksiolohichnii psykholohii: kontury sutnisnoi evrystyky [The concept of personality in axiological psychology: contours of essential heuristics]. Psykholohiia i suspilstvo [Pedagogy and psychology], 4, 89-103 [in Ukrainian].

Rudenko, O., Rudenko, Z., & Revutska, N. (2015). Vitchyzniani tradytsii universytetskoi osvity ta vymohy sohodennia u konteksti yevropeiskykh tsinnostei [Domestic traditions of university education and present-day requirements in the context of European values]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 15, 275-279. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/5356 [in Ukrainian].

Sahatovskyi, M. I. (1995). Tsinnosti i yikh rol u zhytti suspilstva i liudyny [Values and their role in society and human life]. In H. A. Zaichenko (Ed.), Filosofiia [Philosophy]: pidruchnyk (pp. 424-435). Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Soloviova, Yu. O. (2004). Pedahohichni umovy formuvannia aksiolohichnoi kultury maibutnoho vchytelia [Pedagogical conditions for the formation of axiological culture of the future teacher]. In Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process]: zb. nauk. pr. (Is. 22, pp. 155-159). Slov’iansk: Slov’ianskyi derzh. ped. un-t [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O. V. (1997). Tsinnosti u vykhovanni ditei ta molodi: stan rozroblennia problemy [Values in the upbringing of children and youth: the state of development of the problem]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 1, 105-111 [in Ukrainian].

Sysoieva, S. O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti [Basics of pedagogical creativity]: pidruchnyk. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Tkachova, N. O. (2004). Istoriia rozvytku tsinnostei v osviti [The history of the development of values in education]: monohrafiia. Kharkiv: Vydavnychyi tsentr KhNU im. V. N. Karazina [in Ukrainian].

Vynnychuk, R. (2016). Aksiolohichnyi potentsial innovatsiinykh zmin u vyshchii shkoli [Axiological potential of innovative changes in higher education]. In Liudyna v umovakh minlyvosti sotsiokulturnoho prostoru: dukhovno-praktychnyi vymir [Man in the conditions of variability of the socio-cultural space: spiritual and practical dimension]: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. (P. 2: Osvita yak prostir tvorennia pretsedentiv i zrazkiv samovyznachennia, pp. 37-40). Melitopol [in Ukrainian].

Vynnychuk, R. (2019). Aksiolohichnyi vymir profesiinoi pidhotovky mahistriv humanitarnoi haluzi: metodolohiia, teoriia, praktyka [Axiological dimension of professional training of masters in humanitarian field: methodology, theory, practice]: monohrafiia. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Vynnychuk, R. V. (2023). Systema profesiinoi pidhotovky mahistriv humanitarnoi haluzi na aksiolohichnykh zasadakh [The system of professional training of masters in the field of humanitarianism based on axiological principles]. (D diss.). Poltava [in Ukrainian].

Vynnychuk, R., & Kravchenko, L. (2019). Aksiolohichnyi pidkhid u vitchyznianii pedahohichnii nautsi ta praktytsi: istoryko-pedahohichna retrospektyva [Axiological approach in domestic pedagogical science and practice: historical and pedagogical retrospective]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 23, 22-28. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/13709 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Винничук, Р., & Кравченко, Л. (2024). ЕТИКО-АКСІОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (15), 9–21. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312078

Номер

Розділ

КОЛОНКА ГОЛОВНОГО РЕДАКТОРА