КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ЕКОНОМІЧНОГО КОЛЕДЖУ – ОСНОВА ДЛЯ РОЗВИТКУ ЇХНЬОЇ РЕЗИЛІЄНТНОСТІ

Автор(и)

  • В. Стрельніков

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2023.14.300241

Ключові слова:

розвиток, резилієнтність, резилієнс, ключові компетентності, викладач економічного коледжу, курси підвищення кваліфікації, неперервна освіта

Анотація

Розглянуто можливості авторських курсів підвищення кваліфікації «Технології ефективного педагогічного спілкування, психодіагностики і надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу у закладах фахової передвищої освіти» для розвитку в умовах війни резилієнтності викладачів економічного коледжу на основі їхніх ключових компетентностей, зокрема особистої, соціальної та навчальної компетентності, показано досвід Полтавської академії неперервної освіти ім. М. В. Остроградського з виконання вимоги МОН України щодо забезпечення проходження педагогами курсів підвищення кваліфікації з удосконалення їхніх знань, умінь, практичних навичок з надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу в умовах війни.

У статті окреслено сутність термінів: «ключові компетентності» (необхідні для зростання особистого потенціалу і розвитку людини, розширення її можливостей для працевлаштування, соціальної інтеграції, активного громадянства); «особиста, соціальна та навчальна компетентність» (здатність усвідомлювати власні внутрішні стани, ефективно управляти часом та інформацією, конструктивно працювати з іншими людьми, залишатися стійкими і керувати власним навчанням і кар’єрою), «резилієнс» (динамічний, складний, багатовимірний комплекс особливостей особистості, її здатність протистояти й адаптуватися до несприятливих і травматичних подій); «резилієнтність» (здатність особистості протистояти складнощам життя, швидко відновлюватися, успішно адаптуватися в несприятливих обставинах; динамічна властивість особистості, яку можна і слід розвивати, хоча вона є вродженою).

Резилієнтність розглядається як: а) концепція; б) процес; в) результат; а також як: а) якість особистості (здатність подолання стресу); б) процес копінгу (психологічна стратегія і спосіб подолання стресової ситуації); в) адаптаційний захисний механізм особистості (дозволяє адаптуватись після психічної травми чи протистояти стресу). Визначено складники резилієнтності викладачів економічних коледжів – адаптивність, стійкість, надія, оптимізм. Обґрунтовано доцільність дотримання правил і порад самодопомоги для розвитку в умовах війни резилієнтності педагога, що застосовуються на курсах підвищення кваліфікації.

Виокремлено методологічні засади (принципи) проведення курсів підвищення кваліфікації для розвитку в умовах війни резилієнтності викладачів економічного коледжу на основі їхніх ключових компетентностей (зокрема особистої, соціальної та навчальної компетентності): а) наступності; б) науковості; в) наочності; г) предметності; д) розвивального навчання; е) демократизації; є) саморозвитку особистості; ж) психологічної підтримки.

Посилання

ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. Retrieved from https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/annex-recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf

Balakhtar, K. S. (2022). Rezylientnist vykladacha ZVO v umovakh viiskovoho stanu [Resilience of the teacher of higher education in the conditions of martial law]. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Pedahohika. Psykholohiia [National Aviation University. Pedagogy. Psychology], 1 (20), 55-62. Retrieved from https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/58483 [in Ukrainian].

Kisarchuk, Z. H. (Ed.). (2020). Tekhnolohii psykhoterapevtychnoi dopomohy postrazhdalym u podolanni proiaviv posttravmatychnoho stresovoho rozladu [Technologies of psychotherapeutic assistance to victims in overcoming manifestations of post-traumatic stress disorder]: monohrafiia. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo». Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/722181/1/Monograph2020_labpsychother.pdf [in Ukrainian].Kravchenko, L. M., & Maievska, O. M. (2017). Yevropeiskyi dosvid formuvannia khudozhno-praktychnoi kompetentnosti osobystosti [European experience in the formation of artistic and practical competence of an individual]. Mystetstvo ta osvita [Art and education], 3, 6-10 [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M. (2020). Pravova kultura i kompetentnist osobystosti: spilne ta vidminne kulturolohichnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv [Legal culture and competence of the individual: common and different cultural and competence approaches]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (193), 29-33 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2022). Metodolohichne obgruntuvannia orhanizatsii pidhotovky pedahohichnykh pratsivnykiv do proiektuvannia u zakladakh osvity terytorialnykh hromad [Methodological substantiation of the organization of training of pedagogical workers for designing in educational institutions of territorial communities]. In R. Basenko (Ed.), Tradytsii ta innovatsii u traiektoriiakh rozvytku osvitno-pedahohichnoho dyskursu [Traditions and innovations in the development trajectories of educational and pedagogical discourse]: kolektyvna monohrafiia (pp. 241-272). Poltava: Universytet «Ukraina». Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/18676 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V., Strelnikov, V. Yu., & Strelnikov, M. V. (2020). Suchasni tekhnolohii navchannia i metodyky vykladannia dystsyplin [Modern learning technologies and methods of teaching disciplines]: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia slukhachiv kursiv pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv serednoi, profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi), fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity. Poltava: TOV «ASMI». Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/15703 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2017). Formuvannia zahalnykh i profesiinykh kompetentsii maibutnikh vykladachiv ekonomiky [Formation of general and professional competencies of future teachers of economics]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2 (171), 11-14 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2021). Formuvannia kliuchovykh kompetentsii osobystosti suchasnoho mahistra ekonomiky pid chas pedahohichnoi pidhotovky [Formation of key competencies of the personality of a modern master of economics during pedagogical training]. In Naukovi problemy hospodariuvannia na makro-, mezo- ta mikroekonomichnomu rivniakh [Scientific problems of management at the macro-, meso- and microeconomic levels]: zb. materialiv XIX Mizhnar. nauk.-prakt. konf., prysviachenoi 100-richchiu Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu (pp. 30-32). Odesa: VD «Helvetyka». Retrieved from http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13235 [in Ukrainian].

Losieva, N., & Strelnikov, V. (2020). Rozvytok hotovnosti pedahohichnykh pratsivnykiv do samovdoskonalennia na osnovi korotkoterminovykh kursiv-treninhiv [Development of the readiness of pedagogical workers for self-improvement based on short-term training courses]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (190), 49-53. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/194128 [in Ukrainian].

Lebedyk, L., & Strelnikov, V. (2023). Educational space of continuous education of teachers: a facilitating approach. In D. Kamenova, & S. Arkhypova (Eds.), Educational space: post-non-classical perspectives: monograph (pp. 128-157). Varna: Varna university of management. DOI: https://doi.org/10.54055/mbmj2917

Machuskyi, V. V. (Ed.) (2015). Formuvannia u vykhovantsiv pozashkilnykh navchalnykh zakladiv bazovykh kompetentnostei [Formation of basic competences in pupils of extracurricular educational institutions]: monohrafiia. Kharkiv: Drukarnia Madryd [in Ukrainian].

Morhun, V. F. (1992). Kontseptsiia bahatovymirnoho rozvytku osobystosti ta yii zastosuvannia [The concept of multidimensional personality development and its application]. Filosofska i sotsiolohichna dumka [Philosophical and sociological thought], 2, 27-40 [in Ukrainian].

Osvita na osnovi zhyttievykh navychok [Education based on life skills]. Retrieved from http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/15/53 [in Ukrainian].

Radul, V. V. (2011). Sotsialna zrilist yak vershyna akmeolohichnoho rozvytku osobystosti [Social maturity as the peak of the acmeological development of the individual]. Ridna shkola [Native school], 3, 15-20 [in Ukrainian].

Shara, S. O., Vorona, L. I., Kalinichenko, I. O., Lebedyk, L. V., & Olifira, L. M. (2020). The formation of the humanistic position of the student in the educational process. Journal of Intellectual Disability. Diagnosis and Treatment, 8, 3, 472-484.

Sihaieva, L. Ye. (2010). Andrahohika – teoriia tsilozhyttievoho rozvytku osobystosti [Andragogy is a theory of lifelong personality development]. In Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka [Pedagogical process: theory and practice] (Is. 3, p. II, pp. 165-176). Kyiv: EKMO [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu., & Lebedyk, L. V. (2021). Formuvannia kliuchovykh i profesiinykh kompetentsii maibutnikh fakhivtsiv hotelno-restorannoho i turystychnoho biznesu [Formation of key and professional competencies of future specialists in the hotel, restaurant and tourism business]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (198), 47-52. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/232379/232956 [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2012a). Model profesiinoi kompetentnosti vykladacha vyshchoi shkoly [Model of professional competence of a teacher of a higher school]. In Naukovi zapysky POIPPO: Modeli kliuchovykh ta profesiinykh kompetentnostei pedahohichnoho pratsivnyka [Scientific notes of POIPPO: Models of key and professional competencies of a pedagogical worker] (Is. 2, pp. 25-33). Poltava: POIPPO [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2012b). Model yakostei vykladacha yak proektanta tekhnolohii osvity doroslykh [A model of teacher qualities as a designer of adult education technologies]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skills], 10, 270-275. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/524 [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2022). Orhanizatsiia neperervnoi osvity pedahohichnykh pratsivnykiv na zasadakh fasylituvalnoho pidkhodu v umovakh voiennoi ahresii [The organization of continuous education of pedagogical workers on the basis of the facilitation approach in the conditions of military aggression]. Postmetodyka [Postmethodology], 1/2, 64-81 [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2023). Filosofski zasady proiektuvannia kursovoi pidhotovky u zakladi neperervnoi osvity [Philosophical principles of designing course training in an institution of continuing education]. Filosofiia osvity i pedahohika [Philosophy of education and pedagogy], 51/52, 230-248 [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu., Lebedyk, L. V., Hura, T. V., Sysoieva, S. I., Stankevych, S. V., Shapovalova, E. V., & Avilova, O. Ye. (2021). Leadership and social work in the environmental management system. Ukrainian Journal of Ecology, 11 (2), 349-351. Retrieved from https://www.ujecology.com/articles/leadership-and-social-work-in-the-environmental-management-system.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Як цитувати

Стрельніков, В. (2023). КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ЕКОНОМІЧНОГО КОЛЕДЖУ – ОСНОВА ДЛЯ РОЗВИТКУ ЇХНЬОЇ РЕЗИЛІЄНТНОСТІ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (14), 136–148. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2023.14.300241

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ