СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ ПІДГОТОВКИ ВИКЛАДАЧІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ: ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА ТА ФАСИЛІТАЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2023.14.300212Ключові слова:
фахова підготовка, сучасні концепції, майбутні викладачі професійної освіти, педагогічна підтримка, фасилітація, зовнішні і внутрішні умови підготовкиАнотація
У дослідженні з урахуванням актуальних обставин забезпечення ефективності та якості підготовки майбутніх викладачів системи професійної совіти країни в умовах воєнного часу акцентовано на відомих, але недостатньо впроваджених концепціях педагогічної підтримки та фасилітації, які забезпечують зорієнтованість процесу підготовки на реалізацію потенціалів особистості кожного здобувача, його самостійність, прагнення до самовдосконалення в обраній професії впродовж життя.
Метою статті визначено теоретичний пошук, систематизацію та характеристику зовнішніх і внутрішніх умов реалізації концепцій педагогічної підтримки і фасилітації у процесі фахової підготовки майбутніх викладачів професійної освіти у вітчизняних ЗВО. До таких умов віднесено: особистісні знання, практичний досвід гуманної взаємодії; суб’єктний досвід особистості; соціальну та пізнавальну активність здобувачів. До зовнішніх умов процесу підготовки майбутніх викладачів до прояву педагогічної підтримки відносимо: зміст підготовки, що передбачає знання екзистенційної безпеки, гуманістичних основ наук про освіту та психології; організацію освітнього процесу, зорієнтовану на використання інтерактивних та особистісно відповідних технологій, які моделюють соціальний та предметний зміст майбутньої професійної діяльності; створення діалогічної взаємодії викладача та здобувачів, в основі якого лежить орієнтація на особистість кожного майбутнього педагога професійної освіти.
Наголошено на необхідності долучення до методолого-теоретичних основ запровадження сучасних концепцій підготовки майбутніх викладачів професійної освіти на її магістерському освітньому рівні етичних, екзистенційних, онтологічних аспектів змісту і фахової діяльності; віднесено ці аспекти до перспективних напрямів дослідження.
Посилання
Averina, K. S. (2019). Faktory formuvannia sotsialnoi aktyvnosti maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii [Factors of formation of social activity of future specialists of socionomic professions]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific notes of Berdyan State Pedagogical University. Pedagogical sciences], 3, 171-182 [in Ukrainian].
Ananin, V. O., & Horlynskyi, V. (2022). Rozvytok idei ekzystentsiinoi bezpeky u filosofii postmodernu [Development of the idea of existential security in postmodern philosophy]. Multyversum. Filosofskyi almanakh [Multiverse. Philosophical almanac], 1 (175), 1, 35-51 [in Ukrainian].
Atamanchuk, N. M. (2007). Rozvytok samosvidomosti na rannikh etapakh ontohenezu [Development of self-awareness in the early stages of ontogenesis]. In Psykholoho-pedahohichni aspekty rozvytku osobystosti v suchasnomu sviti [Psychological and pedagogical aspects of personality development in the modern world]: zb. nauk. prats (pp. 3-8). Poltava: Osvita [in Ukrainian].
Ball, H. O. (2008). Oriientyry suchasnoho humanizmu (v suspilnii, osvitnii, psykholohichnii sferakh) [Landmarks of modern humanism (in social, educational, psychological spheres)]. Zhytomyr: PP «Ruta»: Volyn [in Ukrainian].
Bekh, I. D. (2018). Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei [Personality on the way to spiritual values]: monohrafiia. Kyiv: Chernivtsi: Bukrek [in Ukrainian].
Fastivets, A. V. (2023). Pryrodnycho-naukova pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi terapii ta erhoterapii: metodolohiia, teoriia, praktyka [Natural and scientific training of future specialists in physical therapy and occupational therapy: methodology, theory, practice]: monohrafiia. Poltava: Astraia [in Ukrainian].
Fisun, O. V. (2010). Pedahohichna fasylitatsiia yak bahatoznachnyi fenomen [Pedagogical facilitation as a multifaceted phenomenon]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty [Means of educational and research work], 34, 133-139 [in Ukrainian].
Karapuzova, I. V. (2010). Orhanizatsiia pedahohichnoi pidtrymky maibutnikh uchyteliv u protsesi navchannia [Organization of pedagogical support for future teachers in the learning process]. (Extended abstract of PhD diss.). Poltava [in Ukrainian].
Kravchenko, L. M. (2006). Neperervna pedahohichna pidhotovka menedzhera osvity [Continuous pedagogical training of the education manager]: monohrafiia. Poltava: Tekhservis [in Ukrainian].
Onipko, V. V. (2018). Rozvytok tvorchoi indyvidualnosti maibutnoho vchytelia pryrodnychykh dystsyplin [Development of the creative individuality of the future science teacher]. In M. V. Hrynova (Ed.), XXIV Karyshynski chytannia. Metodyka navchannia pryrodnychykh dystsyplin u serednii ta vyshchii shkoli [XXIV Karyshinsky readings. Methods of teaching natural sciences in secondary and higher education] (s. 232-234). Poltava: Astraia [in Ukrainian].
Savchuk, O. P. (2013). Pedahohichna pidtrymka osobystisnoi samorealizatsii maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u protsesi navchannia u VNZ [Pedagogical support of personal self-realization of future science teachers in the process of studying at universities]. (Extended abstract of PhD diss.). Vinnytsia [in Ukrainian].
Shevchenko, K. O. (2014). Pedahohichna fasylitatsiia u konteksti profesiinoi kompetentnosti vchytelia [Pedagogical facilitation in the context of the teacher's professional competence]. Psykholohichni nauky [Psychological sciences], 2.13 (109), 258-263 [in Ukrainian].
Sobko, Ye. S. (2006). Formuvannia osobystisnoi aktyvnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoho vykhovannia u pozaaudytornii diialnosti [Formation of personal activity of future teachers of physical education in extracurricular activities]. (PhD diss.). Kirovohrad [in Ukrainian].