РОЗВИТОК ЕТНОКУЛЬТУРНОГО КОМПОНЕНТА ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ ГУМАНІТАРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ НАВЧАЛЬНИХ ПРАКТИК

Автор(и)

  • V. Strelnikov
  • V. Vytkalov

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2023.13.289945

Ключові слова:

фахівці гуманітарних спеціальностей, етнокультурна підготовка, етнічна культура, етнокультурний компонент діяльності

Анотація

Авторами досліджено розвиток етнокультурного компонента діяльності фахівців гуманітарних спеціальностей у процесі навчальних практик. У сучасних умовах багатоетнічної взаємодії у соціумі набуття етнокультурного компонента в процесі навчальних практик визначено важливою умовою підготовки фахівців гуманітарних спеціальностей. В умовах війни, коли багато педагогів виїхали за кордон, та в умовах розширення міжнародної співпраці, коли зарубіжні партнери допомагають Україні боротися з агресором, етнокультурна компетентність сприяє налагодженню нових продуктивних форм партнерської взаємодії та ділових стосунків. Етнокультурний компонент діяльності фахівця-гуманітарія з людьми інших національностей забезпечує краще розуміння їхніх культурних потреб, розвиток здатності до взаємодії і співпраці з ними. Педагогу-гуманітарію важливо не лише освоїти мову, культуру, світосприйняття, психологічні особливості інших народів, не лише переймати чужий досвід, а й поширювати свій на основі власної української ідентичності. Сформованість етнокультурного компонента діяльності дозволить фахівцям гуманітарних спеціальностей виявляти особливості світосприйняття, поведінки й діяльності представників інших народів, зумовлених їхньою традиційною культурою. Етнокультурний компонент діяльності фахівця гуманітарних спеціальностей дасть змогу йому ефективно впливати і здійснювати профілактику негативних проявів етнічної культури молоді; такий компонент діяльності фахівців-гуманітаріїв є важливим складником професійної співпраці із зарубіжними партнерами й мігрантами.

У статті доведено, що розвиток етнокультурного компонента діяльності фахівців гуманітарних спеціальностей в процесі навчальних практик є необхідним елементом їхнього подальшого професійного розвитку. Важливо в процесі навчальних практик фахівців гуманітарних спеціальностей розвивати практичні вміння, пов’язані з психологією різних етносів, етнічними культурами й релігіями світу, міжкультурною комунікацією, національною свідомістю, етнічною толерантністю, ідентичністю, національним державотворенням.

Для забезпечення якісної підготовки фахівців гуманітарних спеціальностей і набуття ними необхідного етнокультурного компонента в їхній майбутній діяльності авторами пропонується запровадження в освітні програми підготовки фахівців цих спеціальностей різноманітних навчальних практик, а також навчальних дисциплін «Сучасна регіональна культурна практика» і «Народна художня культура».

Розглянуто можливості технологій організації етнокультурної практики (зокрема: етнографічних експедицій до місць компактного проживання різних етносів та збір народознавчого матеріалу; самостійної роботи щодо планування етнокультурної роботи в закладах освіти та культури; підготовки доповідей на міні-конференціях; здійснення пошуково-етнографічної роботи; засідання наукового гуртка) та практичних технологій етнокультурної діяльності (зокрема: участі майбутніх фахівців гуманітарних спеціальностей у фольклорних гуртках; залучення до наукової діяльності, участі у конкурсах-захистах наукових робіт; ознайомлення з методиками запису фольклору, регіональних побутових традицій, обрядів; участі в етноколективах і фольклорних ансамблях; залучення до етновечорів та фольклорних дійств; самостійної пошуково-етнографічної діяльності; дослідження особливостей української вишивки свого краю; запису легенд та повір’їв про працю; збору колекції старовинних господарсько-побутових речей; вивчення маловідомих трудових звичаїв та обрядів конкретного етносу; систематизація народної гумористичної творчості) тощо.

Посилання

Berezyuk, O. S. (2015). Formuvannia etnokulturnoi kompetentnosti osobystosti v systemi profesiinoho navchannia. [Formation of ethnocultural competence of the individual in the professional training system]. In Problemy osvity [Problems of education] (Vol. 85, pp. 37-41). Kyiv [in Ukrainian].

Budnyk, O. B. (2011). Etnokulturna spriamovanist vykhovannia u vyshchii shkoli v konteksti Bolonskoho protsesu [Ethnocultural orientation of education in higher education in the context of the Bologna process]. Naukovyi visnyk LNU veterynarnoi medytsyny ta biotekhnolohii [Scientific Messenger of Lviv National University of Veterinary Medicine and Biotechnologies], 13, 3(49), 54-61 [in Ukrainian].

Vytkalov, S. V., & Vytkalov, V. H. Suchasna rehionalna kulturna praktyka [Modern regional cultural practice]. Rivne: RDHU [in Ukrainian].

Maievska, L. M. (2007). Etnokulturolohiia [Ethnocultural studies]: slovnyk-dovidnyk. Zhytomyr: ZhDU [in Ukrainian].

Yevtukh, V. B. (2012). Etnichnist [Ethnicity]: entsyklopedychnyi dovidnyk. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Koroliuk, L. S., & Lebedyk, L. V. (2019). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv do mizhkulturnoi komunikatsii [Pedagogical conditions for training future specialists in intercultural communication]. In Zbirnyk naukovykh statei mahistriv. Fakultet tovaroznavstva, torhivli ta marketynhu. Fakultet kharchovykh tekhnolohii, hotelno-restorannoho ta turystychnoho biznesu [Zbirnyk naukovykh statei mahistriv. Fakultet tovaroznavstva, torhivli ta marketynhu. Fakultet kharchovykh tekhnolohii, hotelno-restorannoho and turystychnoho biznesu] (pp. 360-366). Poltava: PUET. Retrieved from http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/9152 [in Ukrainian].

Lohvynenko, V. M., & Hrytsaniuk, V. V. (2019). Etnokulturna kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi roboty v konteksti suchasnykh vymoh do osvitnoho protsesu [Ethnocultural competence of future social work specialists in the context of modern requirements for the educational process]. Innovative pedagogy, 19 (3), 106-109 [in Ukrainian].

Nechai-Velkova, V. K. (2020). Osnovni napriamy formuvannia etnokulturnoi kompetentnosti yak chynnyka yevropeizatsii Ukrainy [The main directions of the formation of ethno-cultural competence as a factor of the Europeanization of Ukraine]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools], 68, 2, 82-85 [in Ukrainian].

Slabinska, S. V. (2010). Sotsiokulturna intehratsiia ta adaptatsiia mihrantiv u suchasnii Ukraini [Sociocultural integration and adaptation of migrants in modern Ukraine]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Soliar, L. (2017). Prohrama formuvannia etnokulturnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva [The program of formation of ethnocultural competence of future music teachers]. Pedahohichnyi dyskurs [Pedagogical Discourse], 22, 153-158 [in Ukrainian].

Strelnikov, V., & Bukhun, A. (2021). Rozvytok hromadianskoi kultury fakhivtsiv u zakladakh neperervnoi osvity [Development of civil culture of specialists in institutions of continuous education]. Ukrainska profesiina osvita [Ukrainian professional education], 9/10, 184-192.

Strelnikov, V. (2022). Etnokulturnyi komponent diialnosti fakhivtsiv humanitarnoi haluzi [Ethno-cultural component of activities of humanitarian specialists]. Ukrayinska profesiyna osvita. Ukrainska profesiina osvita [Ukrainian professional education], 11, 150-156. Retrieved from http://upepnpu.pnpu.edu.ua/article/view/275578/270726 [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2022). Osobystisnyi rozvytok fakhivtsia z ekonomiky zasobamy humanitarnykh nauk [Personal development of an economics specialist by means of humanities]. In Naukovi problemy hospodariuvannia na makro-, mezo- ta mikroekonomichnomu rivniakh [Scientific problems of management at the macro-, meso- and microeconomic levels]: proceedings of the International Scientific Conference

(pp. 22-24). Odesa: ONEU. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/18900 [in Ukrainian].

Tsiao Tszhy (2016). Sutnist etnokulturnoi kompetentnosti: teoretychnyi aspekt [The essence of ethnocultural competence: theoretical aspect]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education], 20 (2), 297-306 [in Ukrainian].

Chechotka, A. O. (2023). Kompetentnisno-tekhnolohichni osnovy etnokulturnoi pidhotovky fakhivtsiv humanitarnykh spetsialnostei [Competence-technological foundations of ethno-cultural training of specialists in humanitarian specialties]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the Modern Pedagogue], 4 (211), 29-34 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-27

Як цитувати

Strelnikov, V., & Vytkalov, V. (2023). РОЗВИТОК ЕТНОКУЛЬТУРНОГО КОМПОНЕНТА ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ ГУМАНІТАРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ НАВЧАЛЬНИХ ПРАКТИК. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (13), 105–113. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2023.13.289945

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ