АКСІОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА ЗАКЛАДУ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • A. Shovkova

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263593

Ключові слова:

аксіологічні засади, професійна освіта, галузь легкої промисловості, майбутній педагог професійного навчання, інноваційна культура майбутніх викладачів професійного навчання, зміст процесу формування інноваційної культури

Анотація

У статті розглянуто методологічні основи професійної підготовки педагогічних кадрів для закладів професійної освіти. Дослідження спрямовано на окреслення методологічних підходів до вдосконалення фахової підготовки майбутніх викладачів, зокрема – обґрунтування аксіологічних засад формування інноваційної культури майбутніх викладачів, які забезпечують професійну підготовку робітників галузі легкої промисловості. Висвітлено цінності та ціннісні орієнтації як необхідну складову інноваційної культури викладачів закладів професійної освіти.

Розкрито сутність базових понять та концептуальних положень формування інноваційної культури майбутніх фахівців на засадах аксіології. До інноваційної культури віднесено ціннісні орієнтири, принципи гуманізації, толерантної комунікації, естетичні та культурні цінності, що реалізуються у взаємодії між учасниками освітнього процесу. Інновації в сфері освіти тлумачено як максимально ефективні новостворені або вдосконалені освітні, дидактичні, виховні, адміністративні системи, що сприяють формуванню творчої активної особистості, здатної до адаптації в умовах постійних змін. Доведено, що залучення майбутнього викладача до інноваційної діяльності зумовлює формування інноваційної культури педагога.

Визначено аксіологічні засади формування інноваційної культури в процесі професійної підготовки майбутніх викладачів закладів професійної освіти в галузі легкої промисловості: оволодіння основними гуманістичними прагненнями людини, які інтегровані у зміст професійної підготовки майбутнього викладача; трансформацію загальнолюдських цінностей у ціннісні орієнтації студентської молоді; професійне самовдосконалення майбутніх викладачів як носіїв культурних цінностей суспільства; формування професійного досвіду майбутнього викладача, розвиток ціннісних орієнтацій у педагогічній діяльності; розвинуту систему цінностей та ціннісні орієнтації як напрям і результат професійної підготовки майбутніх викладачів.

Посилання

Anisimov, S. (2001). Vvedenie v aksiologiiu [Introduction to axiology]. Moskva: Sovremennye tetradi [in Russian].

Antonenko, T. (2009). Psykholohichni osnovy vplyvu tsinnisno-smyslovoi sfery na profesiine stanovlennia maibutnoho fakhivtsia [Psychological bases of the influence of the value-semantic sphere on the professional development of the future specialist]. Pedagogics and psycholog, 4(65), 26-36 [in Ukrainian].

Barno, O. (2003). Demokratyzatsiia ta humanizatsiia vyshchoi osvity – zaporuka formuvannia vysokoprofesiinoho spetsialista XXI stolittia [Democratization and humanization of higher education – the key to forming a highly professional specialist of the XXI century]. Image of the Modern Pedagogue, 5-6, 6-12 [in Ukrainian].

Chystovska, I. (2008). Humanizatsiia ta humanitaryzatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu u vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladakh [Humanization and humanitarization of the primary and secondary process in the highest technical initial foundations]. Visnyk of National Technical University of Ukraine «Kyiv Polytechnic Institute». Philosophy. Psychology. Pedagogics, 1(22), 191-193 [in Ukrainian].

Danylenko, L., & Karamushka, L. (Ed.). (2003). Osvitnii menedzhment [Educational management]. Kyiv: Shkilnyi svit [in Ukrainian].

Diachenko, M., & Kandybovich, L. (1981). Psikhologiia vysshei shkoly [Higher school psychology]. Minsk: Izd-vo BGU [in Russian].

Dobruskyn, M. (2000, March). Kontseptualnye osnovy humanyzatsyy y humanytaryzatsyy vyssheho tekhnycheskoho obrazovanyia. In M. F. Bondarenko (Ed.), Humanizatsiia i humanitaryzatsiia vyshchoi tekhnichnoi osvity [Humanization and humanization of higher technical education]: Proceedings of the Scientific Conference (pp. 5-6). Kharkiv [in Ukrainian].

Dychkivska, I. (2019). Metodolohichni pidkhody u pobudovi systemy vymoh do suchasnoho fakhivtsia doshkilnoi osvity. In N. M. Koliada (Ed.), Innovatyka u vykhovanni [Innovation in education] (Vol. 10, pp. 58-66). Rivne: RDHU [in Ukrainian].

Frolova, I. (Ed.). (1987). Philosophical Dictionary [Philosophical Dictionary]. Moscow: Politizdat [in Russian].

Ihnatiuk, O., & Yakovenko, I. (2007). Struktura profesiinoi hotovnosti maibutnikh pedahohiv do pedahohichnoi diialnosti. In O. H. Romanovskyi (Ed.), Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi osvity [Problems and prospects of formation of national humanitarian and technical education] (Vol. 15/16(19/20), pp. 249-257). Kharkiv [in Ukrainian].

Ihnatovych, O. (2019). Psykholohichni osnovy rozvytku fakhovoi innovatsiinoi kultury pedahohichnykh pratsivnykiv [Psychological bases of development of professional innovative culture of pedagogical workers]. (Doct. diss.). Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Kahan, M. (1997). Fylosofskaia teoryia tsennostei [Philosophical theory of values]. SanktPeterburh: TOO TK «Petropolys» [in Russian].

Kravchenko, L., & Lebedyk, L. (2018). Rozvytok profesiinoi kultury vykladachiv ekonomiky v umovakh mahistratury [Development of professional culture of teachers of economics in the conditions of a magistracy]. Ukrainian professional education, 4, 45-53 [in Ukrainian].

Martyniuk, O. (2003). Doslidzhennia profesiinykh tsinnisnykh oriientatsii vchytelia yak tsilisnoi systemy. In Tcennostnye prioritety obrazovaniia v XXI veke [Tsennostnye priorities of education in the XXI century]: Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 183-191). Lugansk [in Russian].

Ohiienko,O., Kaliuzhna, T., Milto, L., Radchenko, Yu., & Kovtun, K. (2016). Formuvannia hotovnosti maibutnikh vchyteliv do innovatsiinoi diialnosti: teoriia i praktyka [Formation of the Readiness of Future Readers to Innovative Activity: Theory and Practice]. Kyiv: In-t pedahohichnoi osvity ta osvity doroslykh NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Safiulin, V. (2004). Innovatsiinyi poshuk novykh tekhnolohii navchannia [Innovative search for new technologies]. In L. I. Danylenko, & V. F. Palamarchuk (Eds.), Innovatsiini poshuky v suchasnii osviti [Innovative research in modern education] (pp. 53-64). Kyiv: Lohos [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-07

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ