ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ ПРИ ВИВЧЕННІ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН
Ключові слова:
інформаційні технології, креативне мислення, творчі здібності, креативність, творча активністьАнотація
У статті розкриваються особливості використання інформаційних технологій для розвитку креативного мислення особистості при вивченні природничо-математичних дисциплін. Особлива увага в роботі приділяється визначенням творчість, творчі здібності, креативність, творча активність в психолого- педагогічній літературі. Розкрито швидкість і гнучкість думки, оригінальність, допитливість, точність і сміливість як основні показники творчих здібностей.
Визначено, що для розв’язання винахідницьких задач педагог має користуватися сучасними методами: напрямок інтуїтивного пошуку – послідовне висунення й перевірка ідей; напрямок систематизованого пошуку – формулювання і визначення всіх можливостей у межах заданої ситуації та послідовна перевірка для відсіювання неефективних чи хибних варіантів; напрямок упорядкованого пошуку – логічний аналіз причин, що породжують негативне явище. Творчі здібності студентів при вивченні природничо-математичних дисциплін можуть проявлятися: у здатності легко і швидко підібрати спосіб розв’язання; у здатності генерувати різноманітні оригінальні ідеї, знаходити способи їх практичного вирішення; у нестандартному підході до вирішення поставленої проблеми; у вмінні продовжувати мисленнєву діяльність за межами того, що вимагають; у любові до евристичних знахідок; у складанні відповідей і результатів до поставленої задачі; у вмінні відхилятися в процесі мислення від традиційних норм; у нестандартності, нешаблонності вирішення запропонованих їм завдань; у творчому мисленні.
Окреслено можливості інформаційних технологій для розвитку креативного мислення на заняттях з природничо-математичних дисциплін сприяє: розвитку креативного мислення; формуванню здатності відмови від шаблонності; застосуванню отриманої інформації у власному житті; бажанню сприймати та створювати нове. Наголошено, що вивчення природничо-математичних дисциплін з використанням інформаційних технологій передбачає використання презентацій навчального призначення, електронних видань, комп’ютерних лабораторних практикумів, демонстраційних програм, моделюючих програм, обчислювальних програм, стимуляторів розрахунків, програм розв’язування задач, електронних розв’язників, комп’ютерних тренажерів, комп’ютерних тестів та друкованих матеріалів.
Посилання
Babiy M. F. Development and manifestation of creativity in the modern school / M. F. Babiy / / Practical psychology and social work. – 2011. – № 11. – P. 20–26.
Brudinin B. Development of students' creative activity / B. Grudinin // Physics and astronomy at school. – 2001. – № 5. – P. 22–25.
Kameneva L. Development of creative abilities of students / L. Kamenev // Open lesson. – 2010. – № 1. – P. 35–37.
Linevich K. The problem of creativity in the research of domestic and foreign scientists: the conceptual aspect / K. Linevich // Native school. – 2008. – № 11. – P. 19–22.
Oliynyk V. About some ways of developing students' creative abilities during the study of physics / V. Oliynyk // Physics and astronomy at school. – 2003. – № 3. – P. 31–34.
Poveda T. Formation of creative independence of senior pupils by means of non–standard problems in physics / T. Poveda // Physics and astronomy at school. – 2009. – № 5. – P. 36–38.
Podorozhnaya I. V. Pedagogical aspect of the notion of creativity and its structure / I.V. Podorozhnaya // Social pedagogy: theory and practice. – 2008. – № 4. – P. 33–38.
Rybalko V. V. Psychological characteristic of creativity / V. V. Rybalko // Practical psychology and social work. – 2011. – № 3. – P. 1–7.
Rogozina V. Pedagogical conditions of development of creative ways of schoolboys in the classroom / V. Rogozin // Education of schoolchildren. – 2007. – № 4. – P. 28–31.
Ryabukha A. Yu. Preparation of future teachers of natural and mathematical disciplines for application of multimedia technologies: diss. ... Candidate ped Sciences: special 13.00.04 «Theory and Methods of Professional Education» / A. Yu. Ryabukha. – Poltava, 2016. – 282 pp.
Sharabura A. Use of Inventive Tasks for the Development of Students' Creative Opportunities / A. Sharabura // Physics. – 2001. – № 34. – P. 1–2.
Yaremenko L. Creativity as Creativity: Common and Excellent / L. Yaremenko // Higher Education of Ukraine. – 2010. – № 4. – P. 117–123.