ВИМОГИ ДО ЯКОСТІ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ ФІЛОЛОГІЇ: ЗРАЗКИ ЕФЕКТИВНОГО МОНІТОРИНГУ

Автор(и)

  • K. TARANENKO

Ключові слова:

професійна підготовка, бакалавр філології, учитель (викладач) іноземних мов, моніторинг якості підготовки, стандарти підготовки

Анотація

Статтю присвячено аналізові вимог до якості підготовки бакалаврів філології (учителів іноземних та рідної мов, викладачів, перекладачів) у контексті досліджень вітчизняними й зарубіжними вченими нормативних документів (освітніх стандартів, навчальних планів і програм, методичних рекомендацій тощо) і кращих зразків передових країн світу – Канади, США, Польщі, країн Європейського Союзу. Актуалізовано те, що сучасні інтенсивні процеси соціокультурного розвитку світової спільноти спричинили зміни освітньої ідеології та викликали інтенсивну динаміку систем іншомовної освіти в багатьох країнах, наповнили новими вимогами цілі, зміст і технології навчання іноземних мов, змінили докорінно розуміння якості підготовки фахівців. Виокремлено аспектри розширення соціокультурного змісту вивчення іноземних мов, пріоритети мовної освіти глобалізованого світового освітнього простору. Проблему підготовки бакалаврів філології (учителів і викладачів рідної та іноземних мов, перекладачів) визначено як особливо гостру. У пропонованому контексті представлено через аналіз вітчизняного і зарубіжного дискурсу проблеми досягнення країн-лідерів, які здобули світове визнання в царині професійної підготовки таких фахівців, що викликає наукове зацікавлення й потребу детального вивчення, систематизації та узагальнення накопиченого досвіду для забезпечення ефективного моніторингу якості такої підготовки в Україні. Метою розвідки визначено виокремленням перспективних надбань кращих світових та національних систем освіти, з’ясуванням можливостей їх застосування у вітчизняній системі професійної освіти та в національному освітньому просторі. З’ясовано причини і перспективні шляхи вдосконалення стандартів і технологій професійної підготовки бакалаврів філології у Канаді, Польщі, Україні. Перспективами використання досвіду цих країн у побудові дослідницької технології моніторингу якості підготовки бакалаврів філології у вітчизняних вишах визначено: вдосконалення стандартів підготовки фахівців; забезпечення мультикультурної спрямованості освітнього процесу; застосування сучасних освітніх технологій; індивідуалізацію освітніх траєкторій студентів; взаємозв’язок різних видів професійного досвіду у процесі практичної підготовки; оптимізацію кількості навчальних дисциплін у навчальних планах і освітніх програмах.

Посилання

Balitskaya I. V. Obrazovanie v sovremennoy Kanade [Education in modern Canada] : [monografiya] / Balitskaya I. V., Volosovich L. V., Mayorova I. I. – Yuzhno-Sakhalinsk : SakhGU, 2010. – 124 s.

Bodnar S. S. Podgotovka pedagogicheskikh kadrov v vysshikh uchebnykh zavedeniyakh Kanady [Training of teachers in higher education institutions of Canada] / S. S. Bodnar // Vestnik razvitiya nauki i obrazovaniya. – 2010. – № 2. – S. 108–110.

Derkach S. Profesiina pidhotovka vchyteliv anhliiskoi movy u VNZ Polshchi y Ukrainy: komparatyvnyi analiz [Professional training of English language teachers in universities of Poland and Ukraine: comparative analysis] / S. Derkach // Porivnialno-pedahohichni studii. – # 1(7). – 2011. – S. 86–92.

Mukan N. V. Neperervna pedahohichna osvita vchyteliv zahalnoosvitnikh shkil: profesiine stanovlennia ta rozvytok (na materialakh Velykoi Brytanii, Kanady, SShA) [Continuing Teacher Education for Teachers of Secondary Schools: Professional Development and Development (on materials from Great Britain, Canada, USA)]: [monohrafiia] / N. V. Mukan. – L: Vyd-vo Nats. un-tu «Lvivska politekhnika», 2010. – 284 s.

Pohrebniak V.A. Pidhotovka maibutnoho vchytelia do profesiinoi diialnosti u polikulturnomu seredovyshchi zahalnoosvitnoi shkoly Kanady [Preparation of the future teacher for professional activities in the multicultural environment of the Canadian comprehensive school]: avtoref. dys… kand. ped. nauk zi spets. 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoi osvity / Volodymyr Arkadiiovych Pohrebnia ; Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni V.H. Korolenka. – Poltava, 2010. – 20 s.

Slonovska O. B. Pidhotovka maibutnikh pedahohiv humanitarnoho profiliu do diialnosti v umovakh polikulturnoho osvitnoho prostoru [Training of future humanitarian educators to work in a multicultural educational space] / O.B. Slonovska // Novi tekhnolohii navchanni : [nauk.-metod. zb.]. – Kyiv; Vinnytsia, 2010. – S. 192–197.

Ushakov A. S. Inshomovna pidhotovka vykladachiv inozemnykh mov u Kanadi v umovakh intehratsiinykh protsesiv [Foreign language teacher training in Canada in the context of integration processes] / A. S. Ushakov // Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. – Vyp. III. – 2014. – S. 154-161.

Attracting, Training and Retaining High-Quality Teachers in Quebe : Report by the Ministere de L’Education du Quebec (Canada) to the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). – Quebec: Ministere de L’Education, 2003. – 136 р.

ESL Teacher Training in Canada [Electronic resource]. – Mode of access : http://www.eslincanada.com/english/tesl.php.

Instytut Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.angli.uw.edu.pl/index.php/kontakt.html

Karsenti T. Educational technology to train teachers of minority languages in Canada: Challenges and successes / Karsenti T., Lataille-Demore D., Demore M. // Proceedings ascilite Melbourne. – 2008. – P. 474–476.

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kul.pl/

Lapkin Sh. Teaching French as a second language in Сanada : teachers’ perspectives : [reserch report] / Lapkin Sh., MacFarlane A., Vandergrift L. – CTF, CASLT ACPI, Canada : Canadian Heritage, 2006. – 70 p.

Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Bydgoszczy [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nkjo.bydgoszcz.pl/?id=3&gid=3&did=3

Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Opolu [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nkjo.opole.pl/nkjo/

Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Tychach [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.tyskiekolegium.pl/joomla/

Poznań Adam Mickiewicz University [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ifa.amu.edu.pl/fa/

Shifting minds : a XXIst century vision of public education for Canada. – Canada: Canadians for the 21st century : learning and innovation, 2012. – 40 p.

Tardif M. Pre-service Teacher Training Programs: outcomes of recent reforms and new trends towards effective professional training [Electronic resource] / M. Tardif. – Mode of access : http://www.thierrykarsenti.ca/pdf/scholar/RAP-karsenti-11-2002.pdf.

Uniwersytet w Białymstoku [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://filologia.uwb.edu.pl/

Опубліковано

2021-11-23

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ