ПРОФОРІЄНТАЦІЯ ЯК ШЛЯХ ДО УСПІШНОГО ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • M. HRYNIOVA
  • O. KHANNANOVA

Ключові слова:

професійне самовизначення, профорієнтація, профорієнтаційна робота, профорієнтаційні заходи, вибір професії, учнівська молодь, природничий факультет

Анотація

У статті розглянуто роль закладу вищої освіти у процесі професійного самовизначення учнівської молоді. Проведено аналіз результатів досліджень у даній галузі. Розкрито структуру системи профорієнтаційної роботи, що здійснюється колективом природничого факультету Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. Окреслено основні напрями проведення профорієнтації. Зазначено, що успішність профорієнтаційної роботи залежить від комплексності та системності підходу до здійснення цього процесу. Висвітлено особливості співпраці з управліннями освіти міста Полтава, районів Полтавської області, державної служби зайнятості, засобами масової інформації щодо організації спільних профорієнтаційних проектів та заходів. Зображено результати вступної кампанії (чисельність поданих заяв, кількість зарахованих на перший курс студентів) щодо спеціальностей (напрямів підготовки), які функціонують на природничому факультеті, упродовж 2012-2017 рр. Також проаналізовано успішність майбутніх екологів упродовж навчання у бакалавраті як один із показників ефективності здійснення профорієнтаційної роботи для вдалого вибору професії та реалізації наукового потенціалу молоді. Подано інформацію про працевлаштування студентів природничого факультету денної державної форми навчання за освітнім ступенем «магістр», що показує рівень їх професійної самореалізації по завершенню навчання у закладі вищої освіти. Окреслено перспективи подальшого розвитку та удосконалення форм і методів здійснення профорієнтаційної роботи з учнівською молоддю для її успішного професійного самовизначення. Зясовано, що визначені напрями і заходи профорієнтації дозволяють окреслити систему профорієнтаційної роботи з молоддю у закладі вищої освіти, що передбачає в перспективі успішне професійне становлення особистості. Застосування форм та методів профорієнтаційної роботи сприятиме професійному самовизначенню випускників загальноосвітніх навчальних закладів та здійсненню якісної підготовки професійно спрямованих фахівців викладачами вищого навчального закладу. У перспективі необхідними є посилення співпраці та зв’язків з освітніми закладами, державними службами зайнятості, відділами освіти для проведення профорієнтаційних заходів для абітурієнтів та працевлаштування випускників вишу, вивчення ринку освітніх послуг та ринку праці щодо затребуваних та перспективних професій, пошук та впровадження нових шляхів профорієнтаційної роботи серед вступників.

Посилання

Aktualni problemy profesiinoi oriientatsii ta profesiinoho navchannia naselennia [Actualproblems of professional orientation and professional knowledge of population] : m-ly VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii : u 2 ch. / uklad. L.M. Kapchenko, S.O. Tarasiuk, L.H. Avdieiev ta in. –K. : IPK DSZU, 2012. – 306 s.

Bruienko M.O. Osoblyvosti proforiientatsiinoi roboty psykholoha iz starshoklasnykamyzahalnoosvitnoi shkoly [Features of vocational guidance work of a psychologist with high school students in a secondary school] / M.O. Bruienko // Molodyi vchenyi. Psykholohichni nauky – 2016. – №3 (30). – S. 588-592.

Hrynova M.V. Naukova shkola «Samorehuliatsiia yak osnova uspishnoi profesiinoidiialnosti» [Scientific school «Self-regulation as the basis of successful professional activity»] / M.V. Hrynova // Imidzh suchasnoho pedahoha. – 2017. – №4/2 (173). – S. 5–10.

Gutkin M. S. Sistema raboty obshcheobrazovatelnoy shkoly po professionalnoyorientatsii uchashchikhsya [The system of work of secondary school on the vocational orientation of students] / M.S. Gutkin, A.V. Yankovskaya, L.I. Smirnova, V.P. Kuvshinov; [pod obshch. red. M. S. Gutkina]. – Grodno : GrGU, 2002. – 188 s.

Dunets L.M. Formy i metody proforiientatsiinoi roboty u vyshchomu navchalnomuzakladi [Forms and methods of vocational guidance work at a higher educational institution] / L.M. Dunets // Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina». – 2013. – №1 (7). – S.86-88.

Zakatnov D.O. Tekhnolohii pidhotovky uchnivskoi molodi do profesiinohosamovyznachennia [Technologies for preparing students for professional self-determination] : monohrafiia / D.O. Zakatnov – K.: Pedahohichna dumka, 2012. – 160 s.

Korneshchuk V.V. Proforiientatsiia i profvidbir yak peredumova pidhotovkykonkurentospromozhnykh fakhivtsiv [Professional orientation and professional selection as a prerequisite for the training of competitive professionals] / V.V. Korneshchuk // Ukrainskyi sotsium. – 2016. – №2 (57). – S. 130-133.

Morhulets O.B. Suchasnyi stan ta tendentsii rozvytku diialnosti VNZ Ukrainy [Currentstate and trends of the activity of higher educational institutions of Ukraine] / O.B. Morhulets // Visnyk ZhDTU. – 2015. – №3 (73). – S. 85–93.

Fedoryshyn Ye.O. Systema profinformatsiinoi roboty iz starshoklasnykamy [System ofprofessional information work with senior pupils] / Ye.O. Fedoryshyn, S.Ya. Karpylovska ta in. − K. : Rad. shkola, 1988. − 178 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-09

Як цитувати

HRYNIOVA, M., & KHANNANOVA, O. (2018). ПРОФОРІЄНТАЦІЯ ЯК ШЛЯХ ДО УСПІШНОГО ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТОСТІ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (3), 34–43. вилучено із https://upepnpu.pnpu.edu.ua/article/view/244784

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ