БІОГРАФО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ВИМІР ПОСТАТІ ВІКТОРА СИДОРЕНКА ЯК УЧЕНОГО В ГАЛУЗІ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.8.239442Ключові слова:
Віктор Сидоренко, технологізація, інформатизація суспільства, Державний стандарт, освітня галузь «Технології», інтеграційні процеси в освітіАнотація
У статті проаналізовано життєвий та науковий шлях Віктора Костянтиновича Сидоренка, визначено чотири етапи життя доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента Академії педагогічних наук України: 1) початковий (основний) – 1951-1968 рр.; 2) етап наукового дослідження – 1968-1977 рр.; 3) етап педагогічного становлення – 1977-1997 рр.; 4) етап активної наукової діяльності – 1997-2013 рр.; кожному з етапів життя дано коротку характеристику, виокремлено та акцентовано наукові погляди вченого, результати наукових досліджень, думки щодо місця креслення у навчальній програмі; занепокоєння вченого щодо вилучення креслення із навчальної програми та недостатність основ графічної грамотності студентів, що необхідні для подальшої технічної інженерії та комп'ютерної графіки. Проаналізовано та конкретизовано погляди вченого на оновлення змісту трудового навчання, невідповідність назви предмета потребам світу й визначено основні якості, якими має володіти сучасний учитель. Також у ході дослідження виявлено, що серед основних завдань, які необхідно включити до змісту підготовки майбутніх учителів трудового навчання (технологій) у вищих педагогічних навчальних закладах є готовність студентів до розробки технічних концепцій, отримання практичних навичок, техніко-технологічні знання та творче ставлення до праці. Окреслено й систематизовано проблеми, над якими працював учений; проаналізовано наукову спадщину В. Сидоренка та визначено подальші напрями досліджень з цього питання – систематизація наукових праць, аналіз надбань і проблематики наукової школи дослідження суперечностей, що обумовлюють появу нових вимог до підготовки вчителя трудового навчання і технологій.
Посилання
Derzhavnyj standart osvitnjoji ghaluzi «Tekhnologhija» [State standart of education branch «Tekhnology»] (2013). Trudova pidghotovka v zakladakh osvity, 1, 3-6 [in Ukrainian].
Kuzjmenko, V.V., & Sljusarenko, N.V. (2014). Zhyttjevyj shljakh ta naukovi zdobutky profesora V.K.Sydorenka [Life and scientific achievements of professor V.K. Sydorenko]. Pedaghoghichnyj aljmanakh. Kherson, 24, 270-277 [in Ukrainian].
Savchenko, A., & Tsyna, A. (2020). Naukovi zasady pidghotovky vchyteliv trudovogho navchannja ta tekhnologhij u pracjakh profesora Viktora Sydorenka [Scientific principles of training teachers of labor education and technology in the works of professor Victor Sydorenko]. Vyshha shkola: naukovo-praktychne vydannja, 6 (191), 59-70 [in Ukrainian].
Sydorenko, V. (2003, 8-9 zhovtnia). Aktualjni problemy ta perspektyvy vdoskonalennja trudovogho navchannja uchniv zaghaljnoosvitnikh shkil [Current problems and perspectives for improving the labor training of secondary school students]. Suchasni osvitni tekhnologhiji ta naprjamky pidghotovky majbutnjogho vchytelja trudovogho navchannja: materialy mizhnarodnoji naukovo-praktychnoji konferenciji, prysvjachenoji 25-richchju pedaghoghichno-industrialjnogho fakuljtetu. Poltava, 16-22 [in Ukrainian].
Sydorenko, V. (2012). Dzherela i chynnyky formuvannja tekhnologhichnoji kuljtury uchniv zaghaljnoosvitnikh navchaljnykh zakladiv [Sources and factors of formation of technological culture of students of secondary school]. Naukovyj chasopys Nacionaljnogho pedaghoghichnogho universytetu im. M.P. Draghomanova. Serija № 5. Pedaghoghichni nauky: realiji ta perspektyvy. Kyiv: Vyd-vo NPU im. M. P. Draghomanova, 31, 238-245 [in Ukrainian].
Sydorenko, V. (2010). Jak podolaty nevidpovidnistj mizh tradycijnymy pidkhodamy do trudovogho navchannja shkoljariv i potrebamy suspiljnogho rozvytku [How to overcome the discrepancy between traditional approaches to labor training of schoolchildren and the needs of social development]. Naukovyj chasopys Nacionaljnogho pedaghoghichnogho universytetu im. M.P. Draghomanova. Serija 13. Problemy trudovoji ta profesijnoji pidghotovky. Kyiv: Vyd-vo NPU im. M. P. Draghomanova, 3-9 [in Ukrainian].
Sydorenko, V., & Olefirenko, T. (2011). Dijaljnisnyj pidkhid do vyznachennja miscja kreslennja v systemi zaghaljnoji serednjoji osvity [Activity approach to determining the place of drawing in the system of general secondary education]. Naukovi zapysky : zb. nauk. statej. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M.P. Draghomanova, LXXXXVI (96), 187-196 [in Ukrainian].
Tytarenko, O., & Savchenko, A. (2020). Naukova shkola profesora Viktora Kostjantynovycha Sydorenka [Scientific school of professor Victor Kostjantynovych Sydorenko]. Project approach in the didactic process of universities – international dimension: in 4 parts. (P. 2). Lodz: PIKTOR Szlaski I Sobczak Spolka Jawna, 190-199 [in Ukrainian].