ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ З НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВ

Автор(и)

  • O. Kozyrod
  • V. Tytarenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.8.239441

Ключові слова:

позашкільна освіта, науково-технічний напрям, заклади позашкільної освіти, профільне навчання, гурткова робота, додаткові освітні послуги

Анотація

У статті проаналізовано особливості формування і розвитку системи закладів науково-технічного напряму позашкільної освіти України як інституції організації дозвілля учнів; охарактеризовано в ретроспективі мережі обласних станцій юних техніків форми гурткової роботи з технічної творчості дітей і учнівської молоді, орієнтовані на вирішення викликів часу та запитів підростаючого покоління. На основі узагальнення матеріалів історичного досвіду виявлено ідеологічну, функціональну, освітню, виробничу цінність додаткових освітніх послуг закладів позашкілля як важливої для сучасного суспільства справи, спрямованої на всебічний гармонійний розвиток, підготовку до життя та професійної реалізації здобувачів освіти засобами науково-технічної творчості.

Встановлено, що сучасний стан розвитку позашкільної освітньої галузі ґрунтується на духовному досвіді поколінь та ідеї «дитиноцентризму», скерований на розвиток науково-технічної творчості у світовому контексті. Обґрунтовано значущість і змістову особливість гурткової роботи з технічного моделювання як тієї ланки, що є визначальною для подальшого вибору учнями профілю навчання і первинної допрофесійної орієнтації. Розглянуто кращий досвід роботи закладів позашкільної освіти, унікальність їх структури, значення висококваліфікованого кадрового забезпечення; з’ясовано окремі регіональні особливості та специфіку організації науково-технічної творчості у діяльності комплексних закладів позашкільної освіти. Окреслено принципи координації діяльності закладів науково-технічного напряму, основи реалізації освітнього партнерства на рівні країни у формі проведення організаційно-масових заходів за різними профілями діяльності; новий курс реформування закладів позашкільної освіти зорієнтовано на побудову внутрішнього забезпечення якості освітніх послуг через структуру, індикатори, критерії.

Посилання

Chernihivskyi oblasnyi tsentr naukovo-tekhnichnoi tvorchosti uchnivskoi molodi [Chernihiv Regional Center for Scientific and Technical Creativity of Student Youth] (2021). Retrieved from http://ocnttum.edukit.cn.ua/informaciya_pro_zaklad/ [in Ukrainian].

Khokhlina, I. (2016). Tekhnichna tvorchist molodi ta doroslykh v Ukraini (60-70-ti roky ХХ stolittia) [Technical creativity of youth and adults in Ukraine (60-70s of the XX century)]. Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy, 2(17), 285-291. Retrieved from http://magazine.mdpu.org.ua/index.php/ nv/article/view/1641/1981 [in Ukrainian].

Kovbasenko, L. (2009). Storinkamy istorii pozashkilnoi osvity v Ukraini [Pages of the history of out-of-school education in Ukraine]. Pozashkillia [Extracurricular activities], 33, 6-10 [in Ukrainian].

Pro pozashkilnu osvitu: Zakon Ukrainy. № 1841-III rozd. IV st. (2000). [About pozashkilnu education. № 1841-III chap. IV st.]. Retrieved from https://kodeksy.com.ua/ pro_pozashkilnu_osvitu/15.htm [in Ukrainian].

Prokhorov, A. (1971). Cherez ternii budnei – k zvezdam otkrytii [Through the thorns of everyday life – to the stars of discovery]. Iunyi tekhnik [Young technician], 5, 26 [in Russian].

Tsentr tvorchosti ditei ta yunatstva Halychyny [Center for Creativity of Children and Youth of Galicia]. (2021). Retrieved from http://ctdug.lviv.ua/ [in Ukrainian].

Tsvirova, T. (2010). Rozvytok dytiachoi tvorchosti v umovakh pozashkilnoho zakladu: storinky istorii ta suchasnist [Development of children’s creativity in an out-of-school institution: pages of history and modernity]. Academic Bulletin of Donbass, 2(10). Retrieved from http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN9/10ttdits.pdf [in Ukrainian].

Ukrainskyi derzhavnyi tsentr pozashkilnoi osvity [Ukrainian State Center for Extracurricular Education] (2021). Retrieved from http://udcpo.com.ua/ [in Ukrainian].

Verbytskyi, V. (2018). Pozashkilna osvita: istorychna spadshchyna ta perspektyvy (100-richnyi dosvid pozashkillia) [Extracurricular education: historical heritage and prospects (100 years of extracurricular experience)]. Retrieved from https://nenc.gov.ua/wp-content/uploads/2015/01/zb-tez100.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-25

Як цитувати

Kozyrod, O., & Tytarenko, V. (2020). ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ З НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (8), 19–28. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.8.239441

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ