ДИЗАЙН-ЕРГОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • T. Borysova

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238053

Ключові слова:

Нова українська школа, освітній простір, комфортне навчальне середовище, зонування та оформлення навчальних приміщень

Анотація

У статті проаналізовано питання матеріально-технічного забезпечення навчального процесу в закладах загальної середньої освіти, вирішення якого лежить у трьохрівневому підпорядкуванні освітніх закладів (макрорівень – міністерства, відомства та установи; мезорівень – місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, об’єднані територіальні громади; мікрорівень – заклади освіти). Окреслено, що для вирішення поставлених на державному рівні завдань з модернізації освітніх процесів необхідною є злагоджена діяльність на всіх рівнях. Доведено, що концептуально всі питання організації освітнього простору вирішуються на макровірні, реальні шляхи втілення та фінансування – на мезорівні, а провідну роль в облаштуванні конкретних навчальних приміщень відіграють керівники та педагогічні працівники закладів освіти. Тому в дослідженні актуалізовано важливість підготовки майбутніх учителів, здатних реалізувати концепцію Нової української школи у всіх її напрямах, зокрема, з точки зору оновлення освітнього простору.

Визначено ключові аспекти формування освітнього простору Нової української школи з точки зору комфорту, безпеки та естетичної привабливості. Подано рекомендації щодо кольорового оформлення інтер’єру навчальних приміщень для учнів початкової, середньої та старшої школи, а також щодо колористичних рішень навчальних приміщень різного призначення.

Розкрито доречність зонування навчального середовища за осередками (відкриттів, новин, матеріалів, комунікативні, тематичні, вчителя, тиші, творчості, живої природи) навчальної діяльності учасників освітнього процесу. Визначено основну (постійну) та мобільну (змінну) зони навчального приміщення, а також наведено орієнтовне оснащення кожної з них. Доведено, що організація комфортного освітнього середовища сприятиме вільному розвитку творчої особистості дитини. Визначено низку вимог (ергономічності, безпечності, надійності та естетичності) до шкільних меблів, як мають бути в першу чергу атропометрично-доцільними та комфортними.

Посилання

Bakhrushyn, V. Ye. (2018). Orhany upravlinnia v osviti u svitli novoho zakonu «Pro osvitu» [Governing bodies in education in the light of the new law "On Education"] Osvitnia polityka – Portal hromadskykh ekspertiv [Educational policy - Portal of public experts]. Retrieved from http://ducation-ua.org/ua/articles/1157-organi-upravlinnya-v-osviti-u-svitli-novogo-zakonu-pro-osvitu [in Ukrainian].

Bezpechno i komfortno: oblashtovuiemo zaklad osvity [Safe and comfortable: we equip an educational institution]. (2017). Praktyka upravlinnia zakladom osvity [The practice of managing an educational institution]. Retrieved from https://edirshkoly.mcfr.ua/742492 [in Ukrainian].

Kosenko, D. Yu. (2015). Uchnivski mebli: rozvytok, problemy, tendentsii [Student furniture: development, problems, trends]. Bulletin of the Kyiv National University of Technologies and Design, 3 (86), 254-262 [in Ukrainian].

Kosenko, D. Yu. (2019). Yak stvoryty shkilnyi prostir, shcho motyvuvatyme uchniv navchatysia? [How to create a school space that will motivate students to learn?] Retrieved from https://istend.com.ua/news/kak-sozdat-shkolnoe-prostranstvo [in Ukrainian].

Nyzkovska, O. V., & Chupryna, O. B. (2019). Obladnannia zakladiv osvity [Equipment of educational institutions]. Kyiv: DNU «IMZO» [in Ukrainian].

Palkevych, Yu.S. (2013). Ekonomichni aspekty upravlinnia rozvytkom profesiino-tekhnichnoi osvity Ukrainy v rynkovykh umovakh [Economic aspects of managing the development of vocational education in Ukraine in market conditions]. Profesiina pedahohika [Professional pedagogy], 6, 46-52 [In Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Metodychnykh rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho prostoru Novoi ukrainskoi shkoly [About the statement of Methodical recommendations concerning the organization of educational space of New Ukrainian school]. № 283 (2018). Retrieved from https://drive.google.com/file/d/11KSKQSRW7c4hoMkFT1gqwU30jrOeh-R-/view [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-14

Як цитувати

Borysova, T. (2020). ДИЗАЙН-ЕРГОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (7), 139–146. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238053

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ