MONITORING OF GENERAL SECONDARY EDUCATION QUALITY: DIAGNOSTIC AND COMPETENCY SCIENTIFIC POSITION
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238052Ключові слова:
заклад середньої освіти, якість освіти, моніторинг якості загальної середньої освіти, компетентність, діагностичний підхід, педагогічна діагностикаАнотація
У статті проведено з’ясування наукових основ моніторингу якості освіти на засадах діагностично-компетентнісного розуміння можливостей системного дослідження цього процесу в закладах загальної середньої освіти.
Аналіз джерел та публікацій уможливив виявлення значення проблеми моніторингу якості освіти для теорії управління закладами загальної середньої і вищої освіти, розгляду цієї категорії як політичної, управлінської, педагогічної. З’ясування провідних характеристик якості освіти (багатогранності, багаторівневості кінцевих результатів, поліхронності, багатосуб’єктності, багатокритеріальності, невизначеності в оцінках, інваріантності та варіативності) у працях українських і зарубіжних авторів зумовило визначення мети – окреслення в розвідці наукових основ моніторингу якості загальної середньої освіти на засадах діагностично-компетентнісного розуміння можливостей системного дослідження цього процесу в закладах загальної середньої школи. Охарактеризовано функції моніторингу якості освіти: активізувальну, інформаційну, корекційну, формувальну, діагностувальну та аналітичну, моделювальну й управлінську, прогностичну; обрано алгоритм їх реалізації, запропонований Т. Лукіною і А. Бєлкіним. Визначено діагностично-компетентнісну специфіку методів контролю в системі моніторингу якості загальної середньої освіти. Одним із засобів управління та елементів системи виокремлено моніторинг якості, що його рекомендують розуміти як «нагляд, відстеження, спостереження; випробування або вимірювання через визначені часові інтервали з метою управління та регулювання процесами», який має статус дослідження, а не емпіричного збору матеріалу, та комплексний, системний характер. Проведено висновок про специфіку контролю якості освіти, який передбачає: перевірку – виявлення стану сформованості складників компетентності; оцінювання – вимірювання та умовне відображення цього стану у формі рівня кількісної або якісної оцінки; облік – фіксування результатів у вигляді зведених таблиць. Рекомендовано процес формування оцінки якості освіти відображувати в певній шкалі, яка системно враховує дані, отримані при поточному оцінюванні, тестуванні, виконанні контрольних робіт і практичних завдань, складанні іспитів, рейтингуванні тощо.
Посилання
Amelina, S.M. (2014). Metodyka formuvannia leksychnoi kompetentsii maibutnikh filolohiv [Methods of forming the lexical competence of future philologists]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia, Seriia «Pedahohika i psykholohiia», Pedahohichni nauky [Bulletin of Alfred Nobel University of Dnepropetrovsk, Series «Pedagogy and Psychology», Pedagogical Sciences], 2 (8), 9-13 [in Ukrainian].
Andrushchenko, V. (2001). Osnovni tendentsii rozvytku vyshchoi osvity Ukrainy na rubezhi stolit (Sprava prohnostychnoho kharakteru) [The main trends in the development of higher education in Ukraine at the turn of the century (Case of a prognostic nature)]. Vyshcha osvita [Higher Education], 1, 11–17 [in Ukrainian].
Belkin, A.S. (2005). Dissertatsionnyiy sovet po pedagogike: opyit, problemyi, perspektivyi [Dissertation Council on Pedagogy: Experience, Problems, Prospects]. Ekaterinburg: Izdatelsvo Uralskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [in Russian].
Bibik, N.M., Vashchenko, L.S. & Lokshyna, O.I. (2004). Kompetentisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competence approach: reflexive analysis of application]. In Kompetentisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives] / Ed. Ovcharuk, O.V. Kyiv: K.I.S., 47–52 [in Ukrainian].
Boichuk, I.D. (2014). Monitorynh yakosti osvity yak skladova pidhotovky suchasnoho fakhivtsia [Monitoring the quality of education as a component of a modern specialist training]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineering and pedagogical education], 45, 44-49 [in Ukrainian].
Brychok, S.B. (2015). Psykholoho-pedahohichna diahnostyka yak providnyi komponent diialnosti vchytelia [Psychological and pedagogical diagnostics as a leading component of the teacher’s activities]. Zbirnyk naukovykh prats Rivnenskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu [Collection of scientific works of Rivne State Humanitarian university], 2, 134–142 [in Ukrainian].
Zagvozdkin, V.K. (2001). Teoriya i praktika primeneniya standartov v obrazovanii [Theory and practice of standards applying in education]. Moscow: Narodnoe obrazovanie; NII shkolnyih tehnologiy [in Russian].
Zimnyaya, I.A. (2004). Klyuchevyie kompetentnosti kak rezultativno-tselevaya osnova kompetentnostnogo podhoda v obrazovanii: avtorskaya versiya [Key competencies as an effective-target basis of a competence-based approach in education: the author’s version]. Moscow: Issledovatelskiy tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov [in Russian].
Lukina, T. (2007). Vymiriuvannia y upravlinnia yakistiu osvity [Measurement and management of education quality]. Kyiv: Ekspres-obiava [in Ukrainian].
Liashenko, O. (2004). Stratehiia yakosti yak osnova osvitnoi polityky krain svitu [Quality strategy as the basis of educational policy of the world countries]. In Monitorynh yakosti osvity: svitovi dosiahnennia ta ukrainski perspektyvy [Monitoring the quality of education: global achievements and Ukrainian prospects] / Ed. Lokshyna, O.I. Kyiv: K.I.S. [in Ukrainian].
Mayorov, A. (2005). Monitoring v obrazovanii [Monitoring in education]. Moscow: Intellekt-tsentr [in Russian].
Pometun, O.I. (2004). Dyskusiia ukrainskykh pedahohiv navkolo pytan zaprovadzhennia kompetentisnoho pidkhodu v ukrainskii osviti [Discussion of Ukrainian pedagoguess around the issues of introduction of a competency-based approach in Ukrainian education]. Kyiv: «K.I.S.» [in Ukrainian].
Bereshchuk, M.Ya., Barkhaiev. Yu.P. & Stadnyk, H.V. (2006). Testovyi kontrol i reitynh v osviti [Test control and rating in education]. Kharkiv: KhNAMH, [in Ukrainian].
Toffler, E. (2002). Shok buduschego [Shock of the future]. Moscow: OOO «Izdatelstvo AST» [in Russian].
Yahupov, V. (2002). Pedahohika: navchalnyi posibnyk [Pedagogy: a textbook]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].