ТЕХНОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ПРОБЛЕМА ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ І ПРАКТИКИ

Автор(и)

  • I. Buhun
  • L. Kravchenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238050

Ключові слова:

компетентнісний підхід, технологічний підхід, здобувачі вищої освіти, технологічна компетентність

Анотація

У статті на засадах компетентнісного і технологічного наукових підходів розглянуто розуміння технологічної компетентності здобувачів вищої освіти у вітчизняній педагогічний науці і практиці. Зосереджено увагу на ідеї порівняння педагогічних процесів із виробничими у працях Я. А. Коменського, А. Макаренка, відомих українських (А. Алексюк, В. Бондар, І. Зязюн, В. Лозова, І. Підласий та ін.) і зарубіжних (Б. Блум, М. Вулман, М. Кларк, П. Мітчелл, Р. Томас та ін.). Акцентовано основні положення компетентнісного наукового підходу (О. Гузман, Г. Селевко, О. Савченко, В. Сєріков, А. Хуторський та ін.), якими увиразнено технологічну складову професійної компетентності фахівців різних кваліфікацій.

У змісті технологічної компетентності здобувачів вищої освіти виокремлено два блоки: блок знань – методолого-теоретичних, інформаційно-змістових, методичних, технологічних, творчих; блок технік – набір різних методів і прийомів взаємодій людини з обладнанням, машинами, іншими засобами, що зумовлюють уміння проєктувати і конструювати нові технології, розвиток творчих здібностей фахівця.

Проведено розмежування між поняттями «педагогічна технологія» (містить операційно-діяльнісний та операційно-процесуальний компоненти компетентності вчителя або викладача) і «виробнича технологія» (є системою креативно-технологічних знань, здібностей і стереотипів інструменталізованої діяльності особливості зі створення або перетворення об’єктів дійсності в обраній професійній сфері).

Систематизовано досвід визначення поняття «технологічна компетентність фахівця» в основних значеннях: 1) технологія спілкування, технологія взаємодії, технологія організації індивідуальної діяльності; 2)традиційна технологія навчання, що означає застосування методів, засобів і форм; 3) спрямованість фахівця на досягнення запланованого результату (сукупність і послідовність методів і процесів для реалізації проєкту виробу або твору). У контексті зазначеного обрано розуміння технологічної компетентності здобувачів вищої освіти як інтегрованої особистісної властивості, що містить знання, технологічні вміння та навички, креативно-технологічні здібності, технологізовану рефлексію стосовно провідних процесів професійної діяльності і творчості.

Посилання

Bekh, I. D. (2009). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti [Competence approach in modern education]. Higher Education of Ukraine, 3(1), 21-24 [in Ukrainian].

Diachenko, A. (2013). Teoretychnyi analiz poniattia «tekhnolohichna kompetentnist pedahoha» [Theoretical analysis of the concept of «technological competence of the teacher»]. In N. S. Pobirchenko (Ed.), Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of modern teacher training] (Vol. 8(2), pp. 53-59). Uman: FOP Zhovtyi O. O. [in Ukrainian].

Dorokhin, Iu. S. (2010). Formirovanie tekhnologicheskoi kompetentnosti budushchikh uchitelei pri izuchenii distciplin profilnoi pіdgotovki [Formation of technological competence of future teachers in the study of disciplines of specialized training]. (PhD diss). Tulskii gosudarstvenyi pedagogicheskii universitet im. L. N. Tolstogo, Tula [in Russian].

Hluzman, O. V. (2009). Bazovi kompetentnosti: sutnist ta znachennia v zhyttievomu uspikhu osobystosti [Basic competencies: the essence and significance in the life success of the individual]. Pedagogics and psychology, 2, 51-61 [in Ukrainian].

Iudin, V. V. (1999). Skolko tekhnologii v pedagogike? [How many technologies are there in pedagogy?]. Journal of School Technology, 3, 34-36 [in Russian].

Ivanova, T. V. (2005). Kulturologicheskaia podgotovka budushchego uchitelia [Cultural training of the future teacher]. Kiev: TcVP [in Ukrainian].

Karpenchuk, S. H. (2003). Pedahohichna tekhnolohiia A. S. Makarenka v konteksti suchasnoi pedahohiky [Pedagogical technology of A. S. Makarenko in the context of modern pedagogy]. (Extended abstract of PhD dissertation). Instytut pedahohiky APN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Kharchenko, O. O. (2011). Pedahohichni umovy efektyvnoho zastosuvannia innovatsiinykh tekhnolohii navchannia u pryrodnycho-naukovii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Pedagogical conditions for the effective use of innovative learning technologies in science training of future teachers]. Academic Bulletin of Donbas,1(13). Retrieved from http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN13/11hoopmu.pdf [in Ukrainian]

Koval, L. V. (2010). Systema profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do zastosuvannia zahalno navchalnykh tekhnolohii [The system of professional training of future primary school teachers for the use of general educational technologies] (Extended abstract of PhD dissertation). Instytut pedahohiky APN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M. (1996). Profesiina diahnostyka u systemi pisliadyplomnoho pidvyshchennia kvalifikatsii vchytelia [Professional diagnostics in the system of postgraduate teacher training] (PhD diss). In-t pedahohiky i psykholohii profesiinoi osvity APN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Makarenko, A. (1973). Pedahohichna poema [Pedagogical poem]. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Manko, N. N. (2000). Teoretiko-metodicheskie aspekty formirovaniia tekhnologicheskii kompetentnosti pedagoga [Theoretical and methodological aspects of the formation of technological competence of a teacher] (PhD diss). Bashkirskii gosudаvrstvennyi pedagogicheskii universitet, Ufa [in Russian].

Ratovska, S. V. (2010). Formuannia tekhnolohichnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Formation of technological competence of the future primary school teacher]. In M. T. Martyniuk (Ed.), Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny [Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University named after Pavel Tychyna] (Vol. 1, pp. 261-266). Uman: PP Zhovtyi O.O. [in Ukrainian].

Selevko, G. (2004). Kompetentnosti i ikh klassifikatciia [Competencies and their classification]. National Education, 4, 138-143 [in Russian].

Tyshakova, L. T. (2005). Formuvannia tekhnolohichnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia inozemnoi movy [Formation of technological competence of the future foreign language teacher]. (Extended abstract of PhD dissertation). Luhanskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka, Luhansk [in Ukrainian].

Ziaziun, I. A., Kryvonos, I. F., &Tarasevych, N. M. (1998). Humanistychna sutnist maisternosti A. Makarenka [The humanistic essence of A. Makarenko’s skill]. Pedagogics and psychology,1, 18-21 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-14

Як цитувати

Buhun, I., & Kravchenko, L. (2020). ТЕХНОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ПРОБЛЕМА ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ І ПРАКТИКИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (7), 115–122. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238050

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ