ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ДО ЗАПОБІГАННЯ ЯВИЩАМ КІБЕРБУЛІНГУ В МЕРЕЖЕВОМУ СПІЛКУВАННІ ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238049Ключові слова:
майбутні психологи, підлітки, кібербулінг, мережеве спілкування, емоційний інтелект, емпатія, соціальні навичкиАнотація
Статтю присвячено розгляду викликів сучасного мережевого спілкування людей, яке в останні роки охопило весь світ. Сучасний інтернет став широким, інтегруючим середовищем, повним корисних і цікавих речей та водночас багатим на роздратування, агресію, переслідування. Як позитивні, так і негативні аспекти мережі постійно розвиваються, поповнюючи кількість онлайн-небезпек. Однією з таких загроз визначено кібербулінг, що найчастіше проходить на платформах різних соціальних мереж, є реальною небезпекою для соціального і психічного комфорту люде; особливо це стосується осіб підліткового віку, які часто не в змозі розмежувати віртуальні та реальні особливості комунікацій. Одним із дієвих засобів запобігання таким загрозам розглянуто набуття майбутніми психологами знань про види кібербулінгу, його сутність, конкретизацію норм часу перебування підлітків у віртуальному середовищі, ризики формування комп’ютерної залежності тощо. Акцентовано на опануванні майбутніми фахівцями вітчизняними і зарубіжними методиками розпізнавання різноманітних явищ кібербулінгу, роботи з індивідуально-психологічними чинниками особистості підлітка, запобігання проявам агресії, жорстокості, емоційної неврівноваженості в спілкуванні дітей у мережах. У статті на основі зарубіжних і вітчизняних наукових джерел та дослідницьких методик виділено й охарактеризовано чинники впливу майбутніх психологів на запобігання та полегшення наслідків кібербулінгу в мережевому спілкуванні підлітків – розпізнавання явищ кіберагресії, підвищення стресостійкості, виховання емоційного інтелекту та комунікативної толерантності, розвиток емпатії, зниження тривожності. Це забезпечить фахівцям значущий компонент їхньої компетентності.
Посилання
Ang, R. P., & Goh, D. H. (2010). Cyberbullying among adolescents: The role of affective and cognitive empathy, and gender. Child Psychiatry and Human Development, 41, 387-397. doi:10.1007/s10578-010-0176-3.
Bakalenko, O. A. (2018). Psykholohichna kompetentnist yak kliuchova kompetentnist suchasnoho fakhivtsia [Psychological competence as a key competence of a modern specialist]. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University, 58, 132-138 [in Ukrainian].
Baroncelli, A., & Ciucci, E. (2014). Unique effects of different components of trait emotional intelligence in traditional bullying and cyberbullying. J. Adolesc, 2014, 37, 807-815.
Casas, J. A., Ortega-Ruiz R., & Del Rey R. Bullying: The impact of teacher management and trait emotional intelligence. Br. J. Educ. Psychol, 85, 407-423.
Eden, S. Heiman, T., & Olenik-Shemesh D. (2016). Bully versus victim on the internet: The correlation with emotional-social characteristics. Educ. Inf. Technol, 21, 699-713.
Extremera, N., Quintana-Orts, C., Mérida-López S., & Rey L. (2018). Ciberbullying victimization, self-esteem and suicidal ideation in adolescence: Does emotional intelligence play a buffering role? Front. Psychol, 9, 367.
Garaigordobil, M. (2017). Psychometric properties of the Cyberbullying Test, a screening instrument to measure cybervictimization, cyberaggression and cyberobservation. J. Interpers. Violence, 23, 3556-3576.
Goleman, D. (2006). Emotional intelligence. N.Y.: Random House Publishing Group.
Kanning, P. (2002). Soziale Kompetenz. Definition, Strukturen und Prozesse. Zeitschrift für Psychologie, 210, 154-163.
Khomenko, Z. (2018). Ahresyvna povedinka pidlitkiv yak peredumova kiberbulinhu v merezhevomu spilkuvanni [Aggressive behavior of adolescents as a prerequisite for cyberbullying in online communication]. Psychology and Personality, 2(14), 181-197 [in Ukrainian].
Mayer, J. D., & Salovey P. (1997). What is emotional intelligence. In Emotional Intelligence and Emotional Intelligence: Educational Implications; Salovey P., Sluyter, D. Eds.; Perseus Books Group: New York, NY, USA.
Moisa, B. (2020). Protydiia kiberbulinhu ta kiberhruminhu. Poperednii analitychnyi ohliad [Countering cyberbullying and cybergrooming. Preliminary analytical review]. Retrieved from https://cyber.bullyingstop.org.ua/storage/media-archives/ [In Ukrainian].
Osvita na osnovi zhyttievykh navychok. Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [Life skills education. The concept of the New Ukrainian School]. (2020). Retrieved from http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/21/108 [in Ukrainian].
Pfetsch, J., Müller, C. R. & Ittel, A. (2014). Cyberbullying und Empathie – Affektive, kognitive und medienbasierte Empathie im Kontext von Cyberbullying im Kindes- und Jugendalter. Diskurs Kindheits- und Jugendfoschung, Heft 1-2014, Verlag Barbara Budrich.
Romanova, V. S. (2009). Rol emotsiinoi kompetentnosti v pidvyshchenni efektyvnoi sotsialnoi vzaiemodii chleniv hrupy hrupy [The role of emotional competence in improving the effective social interaction of group members]. Science and Education,5, 140-146 [in Ukrainian].
Schultze-Krumbholtz, A., Zargorscak, P. Siebenrock, A. & Scheithauer H. (2012). Medienhelden: Unterrichtsmanual zur Förderung von Medienkompetenzen und Prävention von Cybermobbing. München: Reinhardt Verlag.
Yermakov, T. I. (2002). Indyvidualne rozuminnia kontseptu «Ia» yak kliuchova kompetentnist osobystosti v umovakh suchasnoho informatsiinoho suspilstva [Individual understanding of the concept of «I» as a key competence of the individual in today’s information society]. Naukovi studii iz sotsialnoi ta politychnoi psykholohii, 6(9), 200-207 [in Ukrainian].
Zych, I., Beltrán, M., Ortega-Ruíz, R., & Llorent, V. J. (2018). Competencias sociales y emocionales de adolescentes involucrados en diferentes roles de bullying y. Revista Psicodidáctica, 23, 86-93.
Zych, I., Farrington, D. P.; Llorent, V. J., & Ttofi, M. M. (2017). Protecting Children Against Bullying and Its Consequences; Springer: New York, NY, USA.
Zych, I., Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2019). Empathy and callous unemotional traits in different bullying roles: A systematic review and meta-analysis. Trauma Violence Abus, 20, 3-21.