ЕТНОДИЗАЙНЕРСЬКА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ВИГОТОВЛЕННЯ ВУЗЛОВОЇ ЛЯЛЬКИ ПОЛТАВЩИНИ

Автор(и)

  • I. Savenko
  • N. Sviridyuk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238048

Ключові слова:

етнодизайн, учителі технологій, вузлова лялька, народне мистецтво, професійна освіта

Анотація

У статті на основі понять «етнодизайн», «підготовка вчителів технологій», «вузлова лялька Полтавщини», «виготовлення вузлової ляльки» розглянуто важливість етнодизайнерської підготовки майбутніх учителів технологій засобами виготовлення вузлової ляльки Полтавщини. Обґрунтовано зміст поняття «компетентність майбутнього вчителя технологій до застосування етнодизайну в професійній діяльності», яке визначено як комплексну якість особистості майбутнього вчителя, спрямовану на сприйняття, впровадження, вдосконалення й розроблення інноваційних методів презентації досягнень етнодизайну в повсякденній практичній професійній діяльності з метою ефективного й результативного розв’язання педагогічних завдань. Статтю спрямовано на розширення та поглиблення питань етнодизайнерської підготовки вчителя та дослідження процесу виготовлення вузлової ляльки Полтавщини.

Теоретичний аналіз проблеми в професійній діяльності з підготовки майбутніх учителів технологій виявив, що останні десятиліття в педагогічній теорії і практиці значна увага приділялася художньо-естетичному аспектові розвитку творчої особистості фахівця здебільшого засобами декоративно-ужиткового мистецтва, натомість лише недавно розпочато дослідження щодо використання етнодизайну в змісті підготовки майбутніх учителів технологій. У ході аналізу останніх досліджень і публікацій з’ясовано, що недостатньо дослідженим є питання підготовки майбутніх учителів технологій засобами виготовлення вузлової ляльки, яка є важливою складовою етнодизайнерської майстерності майбутніх учителів технологій, а оволодіння знаннями та навичками виготовлення вузлової ляльки Полтавщини – ознакою майстерності. Теоретичне дослідження дозволило зробити висновок, що процес виготовлення вузлової ляльки Полтавщини може бути інструментом етнодизайнерської підготовки, розглядається як складний вид творчої діяльності на перетині декількох видів народного мистецтва та ширше – на перетині педагогіки і психології, етнографії та мистецтвознавства. Перспективами подальших розвідок у обраному питанні може стати ґрунтовне дослідження ролі і місця вузлової ляльки Полтавщини як феномену етнодизайну і технологічної освіти.

Посилання

Aksonova, N. (2016). Mykhailo Rusov ta yoho Igry detei v Poltavshchyne [Mikhail Rusov and his Children’s Games in Poltava region]. In M. Hrymych (Ed.), Narodna kultura ukraintsiv: zhyttievyi tsykl liudyny: istoryko-etnolohichne doslidzhennia [In M. Hrymych (Ed.), Folk culture of Ukrainians: human life cycle: historical and ethnological research] (Vol. 1, pp. 219-220). Kyiv: Duliby [in Ukrainian].

Blyzniuk, M. M. (2017). Ukrainskyi etnodyzain - natsionalnyi styl ta antyhlobalizatsiinyi vymir (pedahohichnyi aspekt) [Ukrainian ethnodesign - national style and anti-globalization dimension (pedagogical aspect)]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of NPU named after MP Drahomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects], 57, 23-33 [in Ukrainian].

Brovchenko, A. I. (2011). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti z osnov etnodyzainu u maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Formation of professional competence in the basics of ethnic design in future teachers of labor education] (Extended abstract of PhD dissertation). Natsionalnyi pedahohichnyi universyteti imeni M. P. Drahomanova, Kyiv [in Ukrainian].

Herus, L. M. (2004). Ukrainska narodna ihrashka [Ukrainian folk toy]. Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Hrushevskyi, M. (1904). Dytiachi zabavky ta hry usiaki [Children’s toys and games of all kinds]. Kyevskaia staryna [Kiev antiquity], 7-9, 51-105 [in Ukrainian].

Kylymnyk S. (1994). Ukrainskyi rik u narodnykh zvychaiakh v istorychnomu osvitlenni [Ukrainian year in folk customs in historical light] (Vol. 3(II)). Kyiv: AT «Oberehy» [in Ukrainian].

Martynovych, P. D. (2012). Ukrainski zapysy [Ukrainian records]. Kharkiv: Savchuk O. O. [in Ukrainian].

Naiden, O. (2016). Paradoks ukrainskoi lialky: Ukrainska narodna lialka u svitli kroskulturnykh paralelei ta analohii. Obriadovi funktsii. Konstruktyvnyi dyzain [The paradox of the Ukrainian doll: Ukrainian folk doll in the light of cross-cultural parallels and analogies. Ritual functions. Constructive design.]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Stylos» [in Ukrainian].

Naiden, O. S. (1979). Narodni lialky [Folk dolls]. Narodna tvorchist ta etnohrafiia [Folk Art and Ethnography], 4, 66-71 [in Ukrainian].

Naiden, O. S. (2007). Ukrainska narodna lialka [Ukrainian folk doll. Kyiv: Stylos Publishing House.]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Stylos» [in Ukrainian].

Rusov, M. (2016). Igry detei v Poltavshchine [Children’s games in Poltava region]. V. M. Hrymych (Red.), Narodna kultura ukraintsiv: zhyttievyi tsykl liudyny : istoryko-etnolohichne doslidzhennia [In M. Hrymych (Ed.), Folk culture of Ukrainians: human life cycle: historical and ethnological research] (Vol. 1, pp. 197-218). Kyiv: Duliby [in Ukrainian].

Ryzhenko, Ya. (Red.). (1928). Zbirnyk, prysviachenyi 35-richchiu muzeiu [A collection dedicated to the 35th anniversary of the museum]. Poltava [in Ukrainian].

Savenko, I. V. (2012, April). Natsionalno-patriotychne vykhovannia studentiv zasobamy dyzainerskoho mystetstva [National-patriotic education of students by means of design art]. In Fenomen pysanky u suchasnomu kulturno-osvitnomu prostori [In The phenomenon of pysanka in the modern cultural and educational space]: Proceedings of the Scientific Conference (pp. 69-76). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Savenko, I. V. (2015). Osoblyvosti profesiino-praktychnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii do vykladannia dyzainerskykh dystsyplin [Features of professional and practical training of future teachers of technology to teach design disciplines]. In M. I. Stepanenko (Ed.), Etnodyzain: Yevropeiskyi vektor rozvytku i natsionalnyi kontekst [In MI Stepanenko (Ed.), Ethnodesign: European vector of development and national context] (Vol. 3, pp. 539-542). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Savenko, I. V. (2015, March). Dyzainerska pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii v umovakh reformuvannia suchasnoho osvitnoho prostoru [Design training of future technology teachers in the conditions of reforming the modern educational space.]. In Ye. V. Kulyk, & I .V. Savenko (Comps.), Dyzain-osvita maibutnikh fakhivtsiv na suchasnomu etapi osvitnoi praktyky [In EV Kulik, & IV. Savenko (Ed.), Design-education of future specialists at the present stage of educational practice]: Proceedings of the Scientific Internet Conference (pp. 40-47). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/ [in Ukrainian].

Svyrydiuk, N. O. (2018). Ukrainska narodna lialka, yak prykrasa tradytsiinoho zhytla (na materialakh etnohrafichnykh doslidzhen Poltavskoi oblasti) [Ukrainian folk doll as a decoration of traditional housing (based on ethnographic research of Poltava region)]. In M. I. Stepanenko (Ed.), Etnodyzain u konteksti ukrainskoho natsionalnoho vidrodzhennia ta evropeiskoi intehratsii [In MI Stepanenko (Ed.), Ethnodesign in the context of the Ukrainian national revival and European integration] (Vol. 1, pp. 489-491). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Svyrydiuk, N. O. (2010). Tradytsii stvorennia narodnoi ihrashky v 40-50-kh rr. XX st. (za polovymy materialamy Shyshatskoho raionu Poltavskoi oblasti) [Traditions of creating a folk toy in the 40-50’s of the twentieth century. (according to field materials of Shishatsky district of Poltava region)]. In H. Skrypnyk (Ed.), Ukrainske mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennia, retsenzii [In G. Skrypnyk (Ed.), Ukrainian art history: materials, research, reviews] (Vol. 11, pp. 62-65). Kyiv: Vyd-vo IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Svyrydiuk, N. O. (2018, August). Tradytsiia vyhotovlennia ihrashok na Natsionalnomu Sorochynskomu yarmarku [The tradition of making toys at the National Sorochyn Fair]. In M. I. Stepanenko (Ed.). Sorochynskyi yarmarok – istorychna pam’iatka yarmarkuvannia v Ukraini: Proceedings of the International Scientific Conference [In MI Stepanenko (Ed.). Sorochyn Fair - a historical monument of the fair in Ukraine: Materials International. scientific-practical conf.] (pp. 130-134). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Svyrydiuk, N. O. (2019). Mystetski osoblyvosti provedennia maister-klasu z vuzlovoi lialky u zakladakh vyshchoi osvity [Artistic features of holding a master class on a knotted doll in higher education institutions]. Vyshcha shkola [High school], 6, 119-126 [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2003, Kviten). Sviatkova narodna ihrashka ukraintsiv [Festive folk toy of Ukrainians]. In O. O. Hryhor’ieva (Ed.), Problemy revaloryzatsii fenomena ukrainskoi narodnoi ihrashky u suchasnykh kulturno-osvitnikh umovakh [In OO Grigorieva (Ed.), Problems of revaluation of the phenomenon of Ukrainian folk toy in modern cultural and educational conditions]: Proceedings of the Scientific Conference (pp. 73-75). Poltava [in Ukrainian].

Voropai, O. (1958). Zvychai nashoho narodu [Customs of our people] (Vol. 1). Miunkhen: Ukr. vyd-vo [in Ukrainian].

Zahlada, N. (1995). Pobut selianskoi dytyny [The life of a peasant child.]. Neopalyma kupyna [Incombustible blackberry], 5-6, 97-111 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-14

Як цитувати

Savenko, I., & Sviridyuk, N. (2020). ЕТНОДИЗАЙНЕРСЬКА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ВИГОТОВЛЕННЯ ВУЗЛОВОЇ ЛЯЛЬКИ ПОЛТАВЩИНИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (7), 97–104. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238048

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ