BOXING COACH-TO-BE PROFESSIONAL TRAINING AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Автор(и)

  • O. Khyzhniak

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238045

Ключові слова:

майбутній тренер з боксу, професійна підготовка тренера, практико-орієнтований підхід, навчальні практики, наскрізна програма з практик

Анотація

У статті обґрунтовано специфічні риси та зміст професійно-практичної підготовки майбутнього тренера з боксу у закладах вищої освіти України. Констатовано, що підготовка майбутніх тренерів з боксу є цілісною багатокомпонентною системою, яка спрямована на формування всебічно розвинутого фахівця. Зміст професійної підготовки майбутніх тренерів з боксу визначає перелік та обсяг нормативних і вибіркових навчальних дисциплін, послідовність їх вивчення, конкретні форми проведення занять тощо. Встановлено, що практико-орієнтований підхід спрямований на надбання не тільки знань, але й умінь, навичок і досвіду практичної діяльності. Аналіз комплексу літературних джерел дозволив установити, що досить часто практико-орієнтований підхід дослідники розглядають як метод викладання і навчання в поєднанні з практичною діяльністю, орієнтацією навчального процесу на кінцевий продукт навчання – формування і розвиток професійних компетенцій. Практико-орієнтований підхід у дослідженні визначено одним із найефективніших засобів професіоналізації підготовки тренера з боксу, оскільки він максимально наближує студентів до майбутньої професійної діяльності; його сутність полягає в організації навчального процесу в контексті майбутньої професії шляхом відтворення у формах і методах навчальної діяльності студентів реальних психолого-соціальних ситуацій, що супроводжують професійну діяльність тренера. Це орієнтує на принцип композиційного проєктування як один із чинників підвищення якості підготовки майбутніх фахівців. Доведено, що комплекс навчальних практик має стати головним системотвірним ядром професійної підготовки тренера.

Ознаками практико-орієнтованого підходу визначено спрямованість навчальних програм на вимоги ринку праці, реальну практичну орієнтацію курсових робіт і дослідницьких проєктів; активне залучення фахівців-практиків в навчально-тренувальний процес факультету фізичного виховання. Комплекс навчальних практик має стати головним системотворчим ядром професійної підготовки тренера. Проведено класифікацію навчальних практик, досліджено їх обсяг та змістове наповнення. Перспективи подальших досліджень визначено у спрямуванні комплексу навчальних практик на спортивну спеціалізацію майбутнього тренера з боксу та в розробці інтеграційної сітки навчальних дисциплін.

Посилання

Bakhmetova, Yu. N. (2012). Realizatsiya praktiko-oriyentirovannogo podkhoda v protsesse formirovaniya metodicheskoy kultury budushchikh pedagogov-psikhologov v professionalnom obuchenii [The implementation of a practice-oriented approach in the process of forming a methodological culture of future teachers-psychologists in vocational training]. Vestnik Majkopskogo gosudarstvennogo universiteta, 4, 112-116 [in Russian].

Bobrakov, S. (2012). Reformuvannia zmistu profesiinoi pidhotovky vchyteliv u vnz nimechchyny: praktyko-oriientovanyi pidkhid [Reforming the Content of Teacher Training in German Universities: A Practically Oriented Approach]. Porivnialna profesiina pedahohika, 2, 161-168 [in Ukrainian].

Bondarenko, T. N. (2013). Funktsionalnaya model effektivnogo praktiko-oriyentirovannogo obucheniya v vysshem uchebnom zavedenii [Functional model of effective practice-oriented education in higher education]. Naukovedeniye [Science of Science], 4, 67-83 [in Ukraine].

Holub, L. O. (2018). Naskrizna prohrama praktyky studentiv II ta IV kursiv I rivnia osvity fakultetu fizychnoho vykhovannia dennoi formy navchannia. Haluz znan 01 Osvita za spetsialnistiu 017 [Program of practice for students of II and IV courses of I level of education of the faculty of physical education of full-time education. Area of Knowledge 01 Specialty Education Specialty 017. Physical Education and Sports]. Fizychna kultura i sport [Physical culture and sports.] (pp. 16) Poltava: PNPU imeni V.H. Korolenka [in Ukrainian].

Maikovska, V. I. (2016). Praktyko-oriientovane navchannia yak zasib profesionalizatsii pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv v Ukraini [Practice-oriented training as a means of professionalizing the training of future specialists in Ukraine]. In D. V. Kovalenko (Ed), Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineer-pedagogical education] (Vol. 50-51, pp.161-167). Kharkiv: Vyd-vo UIPA [in Ukrainian].

Obraztsov, P. I. (2003). Proyektirovaniye i konstruirovaniye professionalno-oriyentirovannoy tekhnologii obucheniya [Design and construction of professionally-oriented training technology]. (pp.94). Orel : OGU [in Russian].

Pavliuk, Ye. O. (2013). Kontseptsiia pidhotovky maibutnikh treneriv-vykladachiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh [The concept of training future trainers-teachers in higher educational institutions]. In M. Ye. Chaikovskyi (Ed.), Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina» [Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University "Ukraine"] (Vol. 2, pp. 187-193) [in Ukrainian].

Petrenko, L. M. (2016). Praktyko-oriientovanyi pidkhid do formuvannia zmistu pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohiv za dystantsiinoiu formoiu [Practically oriented approach to forming contents of educational development of teachers by distance learning]. In L. I. Shevchuk (Ed.) Metodychni zasady pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv systemy profesiinoi osvity: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi Internet-konferentsii [Methodical bases of advanced training of pedagogical workers of system of professional education: collection of materials] (pp. 465-469). Khmelnytskyi: NMTs PTO PK [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 017 "Fizychna kultura i sport" dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity. № 567. (2019). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/ 04/25/017-fizichna-kultura-i-sport-bakalavr.pdf [In Ukrainian].

Pietsch, S. (2010). Begleiten und begleitet werden. Praxisnahe Fallarbeit – ein Beitrag zur Professionalisierung in der universitären Lehrerbildung. Kassel : Kassel University Press.

Post, E.-M. (2010). Der Einsatz von handlungs-, erfahrungs- und erlebnisorientierten Methoden in der Lehrerinnen- und Lehrerfortbildung von pädagogischen Führungskräften zur Initiierung von Lernen. Studien zur Verknüpfung von Erfahrung, Reflexion und Transfer. Leipzig : Univ. Dass.

Warnek, D. (2007). Aktionsforschung und Praxisbezug in der Darf-Lehrerausbildung. Dagmara Warneke. Kassel : Kassel Univ. Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-14

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ