ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ФАСИЛІТАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ З ЛЮДЬМИ РІЗНОГО ВІКУ ТА СОЦІАЛЬНОГО СТАТУСУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238042Ключові слова:
підготовка, соціальна робота, технологія навчання, майбутній соціальний працівник, фасилітаційна взаємодія, соціальний статус, технологія ситуаційного навчання, технологія «діадної взаємодії»Анотація
У статті охарактеризовано особливості підготовки майбутніх соціальних працівників до фасилітаційної взаємодії з людьми різного віку та соціального статус; показано, як на засадах фасилітації застосовуються технології «діадної взаємодії» та ситуаційного навчання майбутніх фахівців із соціальної роботи; проведено аналіз їх застосування в практиці підготовки майбутніх соціальних працівників до фасилітаційної взаємодії з людьми різного віку та соціального статусу.
Мета статті полягає в узагальненні практичних напрацювань дослідників з англомовних країн щодо ефективного застосування технологій посткласичної дидактики («діадної взаємодії» та ситуаційного навчання) у практиці підготовки майбутніх соціальних працівників до фасилітаційної взаємодії з людьми різного віку та соціального статусу.
Розкрито сутність застосування технології «кейс-методу» в підготовці майбутніх фахівців із соціальної роботи до фасилітаційної взаємодії з людьми різного віку та соціального статусу, яка міститься в зміні мети навчання (усвідомленні в соціальній і соціально-педагогічній роботі можливості не єдиного, а багатьох рішень; демократичному характері процесу набуття знань, рівноправності з іншими учасниками, зокрема з викладачем, коли головним стає вироблення у процесі співтворчості майбутнього фахівця із соціальної роботи з педагогом нових знань, навичок фасилітаційної взаємодії з людьми різного віку та соціального статусу; чіткості й простоті технології застосування кейс-методу, на основі якого набуває розвитку система цінностей майбутніх фахівців із соціальної роботи як фасилітаторів, формуються їхні фасилітаційні позиції, життєві установки, своєрідне професійне світосприймання тощо).
Проведено характеристику функціональних форм і якостей діадної взаємодії, які, враховуючи відносну компактність і простоту, використовуються викладачами у підготовці майбутніх соціальних працівників до фасилітаційної взаємодії з людьми різного віку та соціального статусу. Це підвищило якість діадної взаємодії викладача з майбутніми фахівцями із соціальної роботи.
Посилання
Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of human development. Experiments by nature and design. Cambridge.
Coleman, J. S. (1986). Schools and the communities they serve. Phi Delta Kappan, 66 (8), 223-288.
Fasylitatsiia [Facilitation] (2018). Retrieved from http://insha-osvita.org/wp-content/uploads/2018/07/Abetka-Facilitation-Insha-Osvita.pdf [in Ukrainian].
Lebedyk, L. V. (Еd.). (2020). Humanizatsiia pedahohichnoho protsesu u vyshchii shkoli [Humanization of the pedagogical process in higher education]. Poltava: PUET [in Ukrainian].
Lebedyk, L., & Strelnikov V. (2020). Interaktyvni tekhnolohii navchannia maibutnikh fakhivtsiv u sferi sotsialnoi roboty [Interactive technologies of training future specialists in the field of social work]. Image of the Modern Pedagogue, 4 (193), 49-53 [in Ukrainian].
Strelnikov, V. Yu. (2018). Tekhnolohii «diadnoi vzaiemodii» ta sytuatsiinoho navchannia studentiv [Technologies of "dyad interaction" and situational learning of students]. Pedagogical Sciences, 71, 34-38. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/ 123456789/10120 [in Ukrainian].