PREPARATION OF FUTURE TEACHERS OF NATURAL SCIENCES FOR RESEARCH ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238038Ключові слова:
професійна освіта, Середня освіта (Природничі науки), майбутній учитель природничих наук, дослідницька компетентність, система підготовки до науково-дослідницької діяльностіАнотація
У статті охарактеризовано наукові основи формування дослідницької компетентності майбутніх учителів природничих наук, обґрунтовано необхідність дослідної діяльності для розуміння ними суті соціальних, економічних та екологічних явищ, інноваційного розв’язання професійних завдань. Обґрунтовано, що дослідна діяльність у вищому педагогічному закладі освіти є важливою об’єктивною умовою формування цілісної професійної компетентності вчителя природничих наук, яка забезпечує розвиток важливої якості сучасного фахівця – його науково-дослідницької компетентності.
Проаналізовано дослідження українських науковців стосовно формування дослідницької компетентності майбутніх учителів та увиразнено вимоги Національної рамки кваліфікацій, на основі яких визначено поняття «дослідницька компетентність майбутніх учителів природничих наук» як інтегративну якість особистості, що характеризує їхню готовність до вирішення дослідних (пошукових, проектних, консультативних, організаційно-керівних) завдань шляхом застосування методів наукового пізнання, застосування діагностичного підходу в освітній, науковій, природничій і управлінській діяльності і яка виражається в єдності ціннісно-мотиваційного, когнітивного й операційного компонентів.
Запропоновано під формуванням дослідницької компетентності майбутніх учителів природничих наук розуміти процес систематизованого накопичення в позитивних кількісних і якісних змін, що дозволяють здобувачам вищої освіти ефективно здійснювати освітнє, природничо-наукове дослідження. Розглянуто особливості підготовки майбутніх учителів до науково-дослідницької діяльності, що враховують принципи: науковості, системності, зв’язку теорії з практикою, безперервності освітнього процесу, гуманізму та передбачають два основних взаємопов’язаних напрями: навчання елементам дослідницької праці, формування дослідницького досвіду; власне наукові дослідження, які проводяться під керівництвом викладачів. Схарактеризовано систему підготовки до дослідницької діяльності майбутніх учителів природничих наук, яка характеризується відкритістю, динамічністю, керованістю, гнучкістю та передбачає три основних компоненти: теоретичний, організаційно-методичний, практичний.
Посилання
Holovan, M. S. & Yatsenko, V. V. (2012). Sutnist ta zmist poniattia «doslidnytska kompetentnist». [The sense of understanding and understanding "to the level of competence"] Teoriia ta metodyka navchannia fundamentalnykh dystsyplin u vyshchii shkoli, VII, 55-62 [in Ukrainian].
Hutorskoy, A. V. (2003). Klyuchevyie kompetentsii kak komponent lichnostno-orientirovannoy paradigmyi obrazovaniya [Key competencies as a component of a student-centered education paradigm]. National Education, 2, 55-61.
Norkina, O. V. (2015, April). Rozvytok doslidnytskoi kompetentnosti pedahohiv yak umova pidvyshchennia efektyvnosti doslidno-esperymentalnoi roboty [Development of pre-past competence of pedagogues as a mind to advance the efficiency of pre-experimental robotics]. In Innovatsiina diialnist pedahoha v umovakh reformuvannia shkilnoi osvity [In the Innovation, the teacher’s activity is in the minds of the reform of school education]: Proceedings of the Scientific-Internet Conference Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. Retrieved from http://conf.kubg.edu.ua/index.php/courses/ idpurso/paper/view/92 [in Ukrainian].
Onipko, V.V. (2013). Orhanizatsiia poshukovo-doslidnytskoi diialnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u pidhotovtsi do roboty u profilnii shkoli [Organization of research activities of future teachers of natural sciences in preparation for work in a specialized school]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. 11, 246-250 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii [On approval of the National Qualifications Framework.]. № 1341. (2011). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 1341-2011-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
The European Qualifications Framework for Lifelong Learning. Retrieved from http://ec.europa.eu/dgs/education_culture
Ushakov, A. A. (2008). Razvitie issledovatelskoi kompetentnosti uchashchikhsia obshcheobrazovatelnoi shkoly v usloviiakh profilnogo obucheniia [Development of the research competence of secondary school students in the context of specialized education]. (Extended abstract PhD. dissertation). Adygeiskii gosudarstvennyi universitet, Maikop [in Ukrainian].
Zimnyaya, I. A. (2005). Obschaya kultura i sotsialno-professionalnaya kompetentnost cheloveka [General culture and social and professional competence of a person]. Higher education today, 11, 14-20 [In Russian].