ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ ПРОЄКТНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ У НАВЧАННІ УЧНІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК

Автор(и)

  • N. Hrytsai

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238031

Ключові слова:

проєкт, метод проєктів, проєктна технологія навчання, природничі науки, майбутні вчителі природничих наук

Анотація

У статті розкрито сутність та значення проєктної технології у навчанні природничих предметів в умовах Нової української школи, актуалізовано проблему підготовки майбутніх учителів до використання проєктної технології у навчанні учнів природничих наук. Визначено, що метод проєктів – це технологія навчання, зорієнтована не на інтеграцію фактичних знань, а на їх використання і здобуття нових знань та вмінь (іноді й шляхом самоосвіти) у процесі виконання практичних завдань. У статті схарактеризовано ознаки проєктів та їх типи. Акцентовано на навчальних проєктах, передбачених шкільною програмою з природничих предметів (фізики, хімії, біології). З’ясовано, що особливостями проєктної технології є зорієнтованість на дію, робота в команді, самоорганізація учнів, ситуативна спрямованість, співвіднесеність з реальним життям, опора на попередні досягнення кожного учня, на вже наявний у нього досвід, міжпредметність, цілісність, орієнтованість на готовий продукт, на певний результат. Проаналізовано основні етапи виконання проєктів у закладах загальної середньої освіти (ініціювання, планування роботи, виконання проєкту, презентація проєкту, рефлексія проєкту, оцінювання результатів). Встановлено переваги проєктної технології: стимулювання самостійної діяльності учнів, удосконалення вміння пошуку інформації, активізація дослідницької та творчої діяльності школярів, забезпечення потреби учнів у самореалізації і саморозвитку, практична значущість результатів роботи, наявність реального кінцевого результату, що впровадження проєктної технології в процес підготовки майбутніх учителів природничих наук дає змогу їм не лише засвоїти нові знання, усвідомити міжпредметні зв’язки в природничій освіті, вдосконалити проєктувальні уміння, а й навчитися методично правильно організовувати проєктну діяльність учнів і виконувати міжпредметні навчальні проєкти. Тобто, підготовка майбутніх учителів природничих наук до застосування проєктної технології у професійній діяльності є обов’язковим складником їхньої професійної підготовки в умовах закладу вищої освіти.

Посилання

Aliksiichuk, O. S. & Fedorchuk, V. V. (2008). Proektna diialnist studentiv u protsesi opanuvannia navchalnoi dystsypliny «Shkilnyi kurs svitovoi khudozhnoi kultury ta metodyka yoho vykladannia» [Project activity of students in the process of mastering the discipline "School course of world art culture and methods of its teaching"]. Kam’ianets-Podilskyi : Kam’ianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka [in Ukrainian].

Ananian, E. L. (2011). Metod proektiv u systemi pidhotovky maibutnikh uchyteliv inozemnoi movy [The method of projects in the system of training future foreign language teachers.]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky [Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 85, 5-8 [in Ukrainian].

Henkal, S. E. (2008). Orhanizatsiia samostiinoi piznavalnoi diialnosti uchniv profilnykh klasiv na osnovi indyvidualnykh osvitnikh proektiv [Organization of independent cognitive activity of students of profile classes on the basis of individual educational projects]. (Extended abstract PhD. dissertation). Instytut pedahohiky APN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Hrytsai, N. (2012). Metod proektiv u metodychnii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv biolohii [Project method in methodical training of future biology teachers]. Academic notes. Pedagogical Sciences,109, 182-191 [in Ukrainian].

Kollings, Je. (1926). Opyt raboty amerikanskoj shkoly po metodu proektov [The experience of the American school in the project method]. Moskva: Novaja Moskva [in Russian].

Orlova, L. N. (2005). Sistema metodicheskoi podgotovki uchitelei biologii v pedagogicheskom vuze [The system of methodological training of biology teachers in a pedagogical university]. (Phd. diss). Omskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet, Omsk [in Russian].

Pakhomova, N. Iu. (2009). Metod uchebnogo proekta v obrazovatelnom uchrezhdenii [The method of an educational project in an educational institution.]. Moskva : ARKTI [in Russian].

Polat, E. S. (Ed.). (2002). Novye pedagogicheskie i informatcionnye tekhnologii v sisteme obrazovaniia [New pedagogical and information technologies in the education system]. Moskva : Izd. tcentr «Akademiia» [in Russian].

Pro provedennia eksperymentu vseukrainskoho rivnia «Rozroblennia i vprovadzhennia navchalno-metodychnoho zabezpechennia intehrovanoho kursu «Pryrodnychi nauky» dlia 10–11 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity»na serpen 2018–zhovten 2022 roky» [On conducting an experiment of the all-Ukrainian level "Development and implementation of educational and methodological support of the integrated course" Natural Sciences "for 10-11 grades of general secondary education" for August 2018 - October 2022 "]. № 863. (2018). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/ show/v0863729-18#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia typovoi osvitnoi prohramy dlia 5–9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity [About the statement of the standard educational program for 5-9 classes of establishments of general secondary education]. № 235. (2021). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-dlya-5-9-klasiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti [in Ukrainian].

Shyian, N. (2011). Formuvannia doslidnytskykh umin maibutnoho vchytelia khimii zasobamy proektnoi tekhnolohii [Formation of research skills of the future chemistry teacher by means of project technology]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process], LVІI, 102-111.

Verbickij, A. A. & Larionova, O. G. (2006). Metod proektov kak komponent kontekstnogo obuchenija [Project method as a component of contextual learning]. Shkol’nye tehnologii [School technologists], 5, 77-80 [in Russian].

Yanushevskyi, V. N. (2006). Modelyrovanye professyonalnoho razvytyia budushchykh prepodavatelei fylolohycheskykh dystsyplyn [Modeling of professional development of future teachers of philological disciplines.]. Sotsyalnaia polytyka y sotsyolohyia, 2, 187-190.

Zosymenko, O. V. (2011). Osoblyvosti strukturnoi orhanizatsii proektnoi diialnosti studentiv [Features of the structural organization of students’ project activities]. Pedahohichnyi dyskurs [Pedagogical Discourse], 9, 128-133 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-14

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ