ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАГІСТРІВ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • R. Vinnichuk
  • L. Kravchenko
  • V. Onipko
  • T. Plachinda
  • A. Bukhun

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238015

Ключові слова:

цінності, сучасна освіта, університет, магістри гуманітарних спеціальностей, аксіологічний тезаурус

Анотація

У статті на засадах аксіологічного, компетентнісного, контекстного і діагностичного наукових підходів розглядається проблема становлення і розвитку сучасних освітніх цінностей у свідомості й діяльності українських здобувачів вищої освіти, зокрема – в магістратурах закладів вищої освіти з гуманітарних спеціальностей. Наведено результати діагностувального зрізу у формі анкетування здобувачів вищої освіти і викладачів, проведеного для з’ясування стану сформованості аксіологічного тезаурусу в магістрантіів-гуманітаріїв. Виокремлено рівневі групи магістрантів та запропоновано  висновок із рекомендацією про необхідність добору методів, засобів і форм впливу на освітні цінності майбутніх фахівців гуманітарної сфери – культурологів, філософів, філологі.

На підставі теоретичного пошуку, експериментального обстеження та узагальнення матеріалів у перспективах дослідження визначено розроблення аксіологічних засад контекстно-професійної моделі підготовки майбутніх магістрантів гуманітарної галузі, до яких належать: мета (формування професійної готовності на основі системи компетентностей, відповідна практична спрямованість процесу навчання), ціннісні основи (прагматичність, зв’язок із роботодавцями, система термінальних та інструментальних цінностей), принципи (самостійність у навчанні; формування змісту навчання через проблеми пізнавального, професійного, комунікативного, організаційного, аксіологічного характеру; цілісне включення здобувачів вищої освіти в навчально-пізнавальну і науково-дослідницьку діяльність; відкритість і свобода вибору ними власних дій; формування рефлексивної позиції у ставленні до себе як до суб’єкта фахової діяльності), відбір змісту (міждисциплінарність, контекстність). Доведено, що освітнє середовище формування ціннісних орієнтацій має бути заснованим на принципах: аксіології та відкритого навчання: опори на інформаційні технології; проєктування сучасного змісту освіти; розроблення інноваційних методик розвитку ціннісного компоненту професійних компетентностей; зміни традиційної ролі викладача як транслятора знань і освоєння ним ролі наставника, старшого колеги, консультанта, наукового керівника.

Посилання

Amelina, S. M. (2015). Zarubizhnyi dosvid formuvannia terminolohichnoho skladnyka perekladatskoi kompetentnosti [Foreign experience in the formation of the terminological component of translation competence]. Higher and secondary school pedagogy, 45, 208-213 [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. (2015). Tsinnisna nevyznachenist osobystosti ta yii podolannia zasobamy osvity [Value uncertainty of the individual and its overcoming by means of education]. Higher Education of Ukraine, 3, 5-13 [in Ukrainian].

Bobrytska, V. (2011, November). Aksiolohichnyi dyskurs idei universytetskoi osvity u konteksti protsesiv hlobalizatsii ta yevrointehratsii [Axiological discourse of the idea of university education in the context of globalization and European integration]. In Liudski tsinnosti i tolerantnist u suchasnomu sviti: mizhkontynentalnyi dialoh intelektualiv [Human values and tolerance in the modern world: an intercontinental dialogue of intellectuals.]: Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 56-60). Kyiv: Kyivskyi un-t imeni B. Hrinchenka [in Ukrainian].

Bubnova, S. S. (1999). Tcennostnye orientatcii lichnosti kak mnogomernaia nelineinaia sistema [Personality value orientations as a multidimensional nonlinear system]. Psikhologicheskii zhurnal [Psychological Journal.], 20(5), 38-44 [in Russian].

Demianenko, N. M. (2009). Kompetentnisno-profesiinyi pidkhid u pidhotovtsi mahistriv [Competence-professional approach in master's training]. Pedagogical Sciences, 1. 48-54 [In Ukrainian].

Demianenko, N. M. (2010). Tendentsiia dyversyfikatsii mety i profiliv mahistratury v rozvytku svitovoi vyshchoi osvity [The trend of diversification of goals and profiles of master's degree in the development of world higher education]. Pedagogical Sciences, 2, 44-52 [In Ukrainian].

Dmitriev, I. (2014). Kontent-analiz: sushchnost, zadachi, protcedury [Content analysis: essence, tasks, procedures]. Retrieved from http://www.webcitation.org/ 65Qfguz0C [in Russian].

Finikova, T. V., & Sharova, O. I. (Red.). (2014). Monitorynh intehratsii ukrainskoi systemy vyshchoi osvity v Yevropeiskyi prostir vyshchoi osvity ta naukovoho doslidzhennia: monitorynh [Monitoring the integration of Ukrainian higher education in the European higher education and research]. Kyiv: Takson [In Ukrainian].

Honcharenko, S. (2004). Fundamentalnist chy vuzkyi profesionalizm osvity. Dydaktyka profesiinoi shkoly [Fundamentality or narrow professionalism of education] (Vol. I). Kyiv; Khmelnytskyi [In Ukrainian].

Iaspers, K. (1991). Smysl i naznachenie istorii [The meaning and purpose of history]. Moskva: Politizdat [In Ukrainian].

Klepko, S. F. (2003). Tsinnosti buttia i tsinnosti osvity [Values of life and values of education]. Philosophical horizons, 10, 260-271 [In Ukrainian].

Knight J., Wit H. (1997). Internationalization of Higher Education. Conceptual Framework. Internationalization of Higher Education in Asia-Pacific Countries. Amsterdam: European Association for International Education.

Kryzhko, V. V. (2005). Antolohiia aksiolohichnoi paradyhmy osvity [Anthology of the axiological paradigm of education]. Kyiv: Osvita Ukrainy [In Ukrainian].

Lipman, M. (2003). The reflective model of educational practice. Thinking in Education. Cambridge, 9-27.

Oleksiuk, O. M. (1996). Formuvannia dukhovnoho potentsialu studentskoi molodi [Formation of spiritual potential of student youth]. Kyiv [In Ukrainian].

Pelekh, L. R. (2014). Aksiolohichna napravlenist orhanizovanoho pedahohichnoho protsesu [Axiological orientation of the organized pedagogical process]. Science and education. A new dimension. Pedagogy and Psychology, 11(10(20)), 85-90. Retrieved from www.seanewdim.com [In Ukrainian].

Pelekh, L. R. (2014). Teoriia i metodyka aksiolohichnoi osvity v Polshchi: porivnialnyi aspekt [Theory and methods of axiological education in Poland: a comparative aspect]. Rivne : PP DM [In Ukrainian].

Rodyhina, I. V. (2015). Filosofski osnovy kompetentnistnoho pidkhodu v osviti [Philosophical bases of the competence approach in education.]. Pedagogy and psychology, 1, 14-20 [In Ukrainian].

Rudenko, O., Rudenko, Z., & Revutska, N. (2015). Vitchyzniani tradytsii universytetskoi osvity ta vymohy sohodennia u konteksti yevropeiskykh tsinnostei [Domestic traditions of university education and current requirements in the context of European values]. The Sources of Pedagogical Skills, 15, 275-279. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/5356 [In Ukrainian].

Shynkaruk, V. I. (Red). (1986). Filosofskyi slovnyk [Philosophical dictionary]. Kyiv: RED. URE [In Ukrainian].

Sсott, P. (1999). Globalization and the Uniersity. Keynote address presented at the 52-nd Bi-Annual Conferenct of CRE/Associatian of European Universities, Valencia.

Verzhe, Zh. (1997). Srednevekovyi universitet uchitelia [Medieval teacher's university ]. Alma Mater, 2, 43-47; 4, 33-36; 5, 36-40 [in Ukrainian].

Vynnychuk, R. (2017). Kulturolohichna paradyhma profesiinoho rozvytku osobystosti: aksiolohichnyi aspekt [Culturological paradigm of professional development of personality: axiological aspect.]. Ukrainian professional education, 2, 78-84. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/8963 [In Ukrainian].

Vynnychuk, R. V. (2018). Aksiolohichnyi ta kulturolohichnyi pidkhody yak aspekty metodolohii suchasnoi pidhotovky fakhivtsiv u vyshchii shkoli [Axiological and culturological approaches as aspects of the methodology of modern training in higher education]. Molodyi vchenyi [A young scientist.], 2.2 (54.2), 93-96 [in Ukrainian].

Yarmachenko, O. (Red.). (2001). Pedahohichnyi slovnyk [Pedagogical dictionary]. Kyiv: Pedahohichna dumka [In Ukrainian].

Zaichenko, I. V. (2008). Pedahohika [Pedagogy]. Kyiv: Osvita Ukrainy [In Ukrainian].

Ziaziun, I. (2013). Aksiolohichni kryterii vikovoi psykholohii [Axiological criteria of age psychology]. Aesthetics and Ethics of Pedagogical Action, 5, 21-42. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2572/1/Zyazyun1.pdf [In Ukranian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-14

Як цитувати

Vinnichuk, R., Kravchenko, L., Onipko, V., Plachinda, T., & Bukhun, A. (2020). ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАГІСТРІВ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (7), 14–27. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238015

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ