ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРАВОВОЇ ОСВІТИ ФАХІВЦІВ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ВІТЧИЗНЯНОМУ ДИСКУРСІ ПРОБЛЕМИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.6.205787Ключові слова:
професійна підготовка, майбутні інженери, правова освіта, правова культура, історико-педагогічний аспект, нормативні правові документиАнотація
У статті на засадах історико-педагогічних наукових підходів (феноменологічного, культурологічного, цивілізаційного, ретроспективного) проаналізовано шляхи розвитку феномену «правова освіта» від найдавніших часів до наших днів; з’ясовано, що основами формування правової культури широких верств населення у вітчизняному освітньому просторі традиційно вважають філософсько-публіцистичні трактати періоду Київської Князівської держави; документи українського національного відродження ХVI-ХVІІ ст., коли в перших вітчизняних академіях розпочали викладання основ цивільного та публічного права; подальше становлення цього напряму продовжувалася в рамках університетської освіти на юридичних факультетах в імперський період існування вітчизняної науки (до 1917 р.). У період імперії (Російської та Австро-Угорської) питання правової освіти переважно тлумачилися або в контексті підготовки юристів, або з позиції правозахисту у працях вітчизняних прогресивних діячів науки та культури. В УН питання правової освіти практично не порушувалися.
Охарактеризовано низку фактів стосовно ідеологізації правової освіти в радянський період (підпорядкованість інтересам влади, «політична діяльність», нехтування прав особи, недостатня галузева спрямованість, переважання демагогічних положень тощо). У цей період розвиток правової освіти зазнав істотного гальмування з причин суспільно-політичного та загальноісторичного характеру.
Проведено висновок стосовно того, що в період нового українського відродження (90-ті роки ХХ ст. – по нинішній час) з’явилося тлумачення правової освіти як системи у єдності загальноправового, юридично-правового та фахового правового компонентів, що уможливило дослідження, зокрема, моделей педагогічних умов формування правової компетентності майбутніх інженерів.
Посилання
Andrusyshyn, B. I. (2007). Stanovlennia ta rozvytok shkilnoi pravovoi osvity v Ukraini [Formation and development of school legal education in Ukraine]. Yurydychnyi zhurnal [Legal journal], 4. Retrieved from http://www.justinian.com.ua/ article.php?id=2635. [in Ukrainian].
Bondaruk, V. O. (2013) Pravova osvita v Zamoiskii akademii (1594–1784 rr.) [Legal education at Zamoyskiy Academy (1594–1784)]. Chasopys Kyivskoho universytetu prava [Journal of Kyiv University of Law], 3, 49-52 [in Ukrainian].
Huz, A. M. (2009). Evoliutsiia shkilnoi pravovoi osvity Ukrainy u druhii polovyni XIX – XX st. [The evolution of school legal education in Ukraine in the second half of the 19th - 20th centuries]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho [Scientific notes of Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsyubynsky], 16, 33-39 [in Ukrainian].
Vysotska, L. V. (2017). Formuvannia zmistu pravovoi osvity uchnivskoi molodi v Ukraini (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Formation of the content of legal education of student youth in Ukraine (second half of XX - beginning of XXI century)]. (PhD diss.). Kryvorizkyi derzh. ped. un-t. Kryvyi Rih [in Ukrainian].
Kakhnych, V. S. (2010). Rozvytok pravovoi nauky ta osvity na yurydychnomu fakulteti Lvivskoho universytetu za chasiv Avstrii ta Avstro-Uhorshchyny [Development of Law Science and Education at the Law Faculty of Lviv University in Austria and Austria-Hungary]. Visnyk Lvivskoho universytetu [Bulletin of Lviv University], 50, 66-71 [in Ukrainian].
Kakhanych, V. S. (2012). Stanovlennia i rozvytok pravovoi osvity ta nauky na yurydychnomu fakulteti Lvivskoho universytetu (XVII-XX st.): istoryko-pravove doslidzhennia [Formation and development of legal education and science at the Law Faculty of Lviv University (XVII-XX centuries)]. (Extended abstract of PhD diss.). Lviv [in Ukrainian].
Kostenko, O. (2013). Istoriia stanovlennia ta rozvytku shkilnoi pravovoi osvity v Ukraini [History of formation and development of school legal education in Ukraine]. Naukovi zapysky z ukrainskoi istorii [Scientific notes on Ukrainian history], 33, 215-218 [in Ukrainian].
Kuchynska, I. O. (2012) Rozvytok idei hromadianskoho vykhovannia u vitchyznianii suspilno-pedahohichnii dumtsi (druha polovyna XIX – 30-ti rr. XX st.) [Development of ideas of civic education in domestic social and pedagogical thought (the second half of the nineteenth to the 1930s]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
O meropriiatiiakh po razvertyvaniiu i uluchsheniiu pravovogo obrazovaniia [Measures to develop and improve legal education]: Postanovlenie TcIK SSSR (№ 2), SNK SSSR (№389 ot 05.03.1935 g.). Retrieved from http://lawru.info/dok/ 1935/03/05/n1196245.htm [in Russian].
O meropriiatiiakh po realizatcii postanovleniia TcK VKP(b) ot 5 oktiabria 1946 g. “O rasshirenii i uluchshenii iuridicheskogo obrazovaniia v strane” [“On Expanding and Improving Legal Education in the Country”]. (1947). Prikaz ministra Vysshego obrazovaniia SSSR (№ 614 ot 5 noiabria 1946 g.). Sovetskoe gosudarstvo i pravo [Soviet state and law], 1, 73-75.
Riabovol, L. T. (2015) Systema navchannia pravoznavstva uchniv osnovnoi i starshoi shkoly [The system of teaching jurisprudence for primary and secondary school students]. (D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Stakanov, A. V. (2004). Teoriia i praktyka pravovoho vykhovannia v istorii vitchyznianoi pedahohichnoi dumky druhoi polovyny XIX – pochatku XX stolittia [Theory and practice of legal education in the history of domestic pedagogical thought of the second half of the nineteenth – early twentieth centuries]. (Extended abstract of PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Trebin, M. P. Filosofiia pravovoi osvity u Ukraini: napriamy i perspektyvy [The philosophy of legal education in Ukraine: directions and perspectives]. Retrieved from http://eprints.kname.edu.ua/39012/1/33-38.pdf. [in Ukrainian].