PEDAGOGICAL PRINCIPLES OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE FOREIGN LANGUAGE TEACHERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.6.205708Ключові слова:
педагогічні засади, професійна підготовка, майбутні учителі іноземних мов, компетентнісна освітня парадигма, стандарти професійної діяльності, стандарти професійної освітиАнотація
У статті автори обґрунтовують актуальність дослідження педагогічних засад професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у закладах вищої освіти (ЗВО). Наголошено, що інституалізацію процесів оновлення діяльності закладів вищої освіти здійснено в європейських та вітчизняних нормативних документах; узагальнення попереднього досвіду – у монографіях, підручниках і посібниках українських та зарубіжних науковців, які розкривають необхідність випереджувальної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у зв’язку з інституційними і структурними змінами ринку праці. Загалом це стосується мети, змісту, технологій викладання і навчання, управління вищою професійною освітою щодо конкретної категорії педагогічних кадрів.
Як основний тренд вітчизняної освітньої теорії і практики розглядається компетентнісна освітня парадигма, необхідність узгодження стандартів професійної діяльності й стандартів професійної освіти, проектування модульних освітніх програм.
Визначено педагогічний зміст інтегральної компетентності майбутніх учителів іноземних мов та її складових; підкреслено важливість повноцінної самодетермінації здобувача вищої освіти: самостійність цілепокладання, включення своїх можливостей як значимих умов у модель реалізації цілі, свідомої організації власного життя і спрямування власного розвитку.
Основної уваги надано змістовому забезпеченню професійної підготовки згідно з педагогічними підходами, закономірностями та принципами добору змісту освіти, організації навчального процесу. Перспективною визначено характеристику сучасних технологій організації навчального процесу майбутніх учителів іноземних мов.
Посилання
Andrushchenko, V. (2004). Modernizatsiia vyshchoi osvity Ukrainy v konteksti Bolonskoho protsesu [Modernization of higher education in Ukraine in the context Bologna process]. Osvita [Education], 23, 4-5 [in Ukrainian].
Hromovyi, V. (2006). Profesiini khvoroby vchyteliv [Occupational diseases of teachers]. Dyrektor shkoly [School Director], 1 (385), 3-4 [in Ukrainian].
Hrynova, M. (2016). Samorehuliatsiia navchalnoi diialnosti shkoliariv [Self-regulation of educational activity of schoolchildren]. Informatsiinyi zbirnyk dlia dyrektora shkoly, ta zaviduiuchoho dytiachym sadochkom [Information collection for school principals and kinder-garten principals], 13-14 (52), 34-100 [in Ukrainian].
Konventsiia «Pro vyznannia kvalifikatsii vyshchoi osvity v Yevropeiskomu rehioni» [Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region]. (1997). Retrieved from http://zakon.nau.ua/doc/?code=994_308 [in Ukrainian].
Kremen, V. (2001). Perspektyvy rozvytku osvity na 25 rokiv [Prospects for the development of education for 25 years]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii [Director of school, lyceum, gymnasium], 5-6, 9-14 [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (2000). Neperervna profesiina osvita: problemy, poshuky, perspektyvy: monohrafiia [Continuous professional education: problems, searches, prospects]. Kyiv: Vi-pol [in Ukrainian].
Kremen, V. H., & Ilin, V. V. (2005). Filosofiia: myslyteli, idei, kontseptsii [Philosophy: thinkers, ideas, concepts]: pidruchnyk. Kyiv: Knyha [in Ukrainian].
Kryvoruchko, N. I., & Kryvoruchko, K. I. Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii pid chas profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Innovative pedagogical technologies during the professional training of future specialists]. Sotsium. Nauka. Kultura [Society. Science. Culture]: desiata mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Retrieved from http://intkonf.org/ krivoruchko-ni-krivoruchko [in Ukrainian].
Kuzminskyi, A. I. (2005). Pedahohika vyshchoi shkoly [Pedagogy of high school]: navch. posib. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. V. (Red.). (2004). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: Library of educational policy]. Kyiv: K.I.S. [in Ukrainian].
Prohrama ekonomichnykh reform na 2010-2014 roky «Zamozhne suspilstvo, konkurento-sprmozhna ekonomika, efektyvna derzhava». Derzhavnyi fond spryiannia mistsevo-mu samovriaduvanniu v Ukraini [Program of economic reforms for 2010-2014 "Wealthy society, competitive economy, efficient state"]. Retrieved from http://municipal. gov.ua/articles/show/article/54 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.11.2011 r. № 1341 [On approval of the National Qualifications Framework Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 23.11.2011 № 1341]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF/paran12/ [in Ukrainian]
Sas, N. (2014). Pidhotovka maibutnikh kerivnykiv navchalnykh zakladiv do innovatsiinoho upravlinnia: stan ta perspektyvy [Training of future heads of educational institutions to innovation management: status and prospects]: monohrafiia. Poltava : PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Trubacheva, S., & Osadchuk, R. (2013). Universalni sposoby navchalnoi diialnosti uchniv u realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu [Universal methods of educational activity of students in the implementation of the competence approach]. Ukrainska mova i literatura v shkoli [Ukrainian language and literature at school], 7, 48-51 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine "On Education"]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [Law of Ukraine "On Higher Education"]. Retrieved from https://zakon.help/law/1556-VII [in Ukrainian].