СУЧАСНА ОСВІТА У ВИМІРАХ СВІТОВОГО СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.5.201347Ключові слова:
сучасна освіта, соціокультурний простір, самовизначеність особистості, вітчизняне суспільство, інформаційне суспільство, суспільство знаньАнотація
У статті проаналізовано та досліджено стан розвитку сучасної освіти в Україні. Обґрунтовано вплив сучасної освіти на самовизначеність особистості у вимірах світового соціокультурного простору і вітчизняного суспільства. Досліджено та потрактовано такі терміни як «суспільство знань», «інформаційне суспільство», «постіндустріальна стадія суспільного розвитку», «людина інформаційна», «мережеве суспільство». Розглянуто положення про те, що для того, щоб зайняти певну позицію у соціальній структурі та на ринку праці в обставинах трансформаційного суспільства, у якому соціальні та економічні умови життя є нестабільними, особистості необхідно постійно підвищувати рівень професіоналізму, доводити свою компетентність та демонструвати власну конкурентоспроможність, тому сучасна освіта нині перестає трактуватися як досягнення певного рівня знань, а розглядається з позицій «неперервності впродовж життя», що має на меті розвиток особистості, формування її духовності й культури, планетарного мислення, професійної компетентності.
Доведено, що нині актуальними тенденціями розвитку світової й національної освіти є: упровадження нових телекомунікаційних моделей освіти; збільшення термінів навчання й підготовки кваліфікованих фахівців; розширення академічних свобод, демократизація освіти, її гуманізація та гуманітаризація; підвищення транскордонної освітньої мобільності; розширення впливу громадської думки на прийняття управлінських рішень в освітній сфері; зростання індивідуалізації освітніх маршрутів (начальних траєкторій), внутрішньої інтелектуальної та зовнішньої освітньої мобільності. Проте соціальна структура українського суспільства, яка охоплює не лише сферу споживчого ринку, а й усі основні напрями суспільної життєдіяльності, зокрема систему ціннісно-нормативних регуляторів діяльності й поведінки всіх категорій населення, часто не сприяє розвиткові освіти, а навіть гальмує його.
Посилання
Bell, D. (1999). Gryadushchee postindustrial’noe obshchestvo. Opyt sotsial’nogo prognozirovaniya [The future post-industrial society. Social forecasting experience]. Moskva: Academia [in Russian].
Druker, P. (2007). Epokha razryva: orientiry dlya nashego menyayushchegosya obshchestva [The age of disconnect: benchmarks for our changing society]. Moskva; Vil’yams [in Russian].
Gosudarstvennoe regulirovanie [State regulation]. (2019). Retrieved from http://ru.osvita.ua/vnz/reports/gov_reg/17734/ [in Russian].
K obshchestvam znaniya. Vsemirnyi doklad YuNESKO [To Knowledge Societies. UNESCO World Report]. (2005).
Parizh [in Russian].
Kastel’s, M. (2000). Informatsionnaya epokha: ekonomika, obshchestvo i kul’tura [Information Age: Economy, Society and Culture]. Moskva: GUVShE [in Russian].
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly. (2016). Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/.../ukrainska-shkola-compressed [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. V. (2012). Rivnyi dostup do IKT v osviti – stratehichnyi napriam osvitnoi polityky: problemy ta perspektyvy [Equal access to ICT in education - a strategic direction for education policy: challenges and perspectives]. In O. O. Hrytsenchuk, O. E. Konevshchynska, O. Ye. Kravchyna, H. P. Lavrentieva, I. D. Malytska, O. V. Ovcharuk, D. B. Rozhdestvenska, N. V. Soroko, Yu. V. Khytrovska, S. M. Ivanova, & M.
A. Shynenko. Informatsiini ta komunikatsiini tekhnolohii navchannia v systemi zahalnoi serednoi osvity ta zarubizhnykh krain [Information and communication technologies of education in the system of general secondary education and foreign countries] (pp. 94-99). Kyiv: Ped. dumka [in Russian].
Pro Osnovni zasady rozvytku informatsiinoho suspilstva v Ukraini na 2007-2015 roky [About the Basic principles of development of information society in Ukraine for 2007-2015]. (2007). Retrieved from http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/537-16 [in Ukrainian].
Toffler, E. (2000). Tretia khvylia [The third wave]. Kyiv: Vsesvit [in Ukrainian].
Vedmedev, M. M. (2016). Nauka i universitet v obshchestve znaniya [Science and university in the knowledge society]. In V. V. Grabko, S. V. Pavlov, & O. N. Romanyuk (Eds.), Znannia. Osvita. Osvichenist [Knowledge. Education. Education] : Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 10-14). Vinnytsia: VNTU [in Russian].