СОЦІАЛЬНИЙ ТА ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ СУЧАСНИХ ВИДІВ ПРОСТОРОВОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.5.201336Ключові слова:
, мистецтво, візуальна культура, простір, міське середовище, арт-об’єктАнотація
У статті розглянуто сучасні тенденції соціокультурної взаємодії публічного мистецтва із простором міста. Обґрунтовано необхідність інтегративних освітніх підходів у розвитку візуальної культури студентів та опануванні багатозначності мистецтва в урбанізованому світі. Охарактеризовано основні види художніх практик у міському оточенні, визначено соціальне та естетичне значення арт-об’єктів, актуальні тенденції дизайну архітектурного середовища. Зроблено висновок про те, що мистецтво інтегроване у соціальне життя, впливає на культурну ідентичність міста, визначає комфортність середовища. Широке різноманіття художніх практик у громадських просторах міста становить зміст категорії «публічне мистецтво», що поєднує естетичну, соціокультурну та духовну сфери. Переосмислення основних категорій художньої творчості у суспільному житті вимагає новітніх освітніх підходів у розвитку візуальної культури студентів та опануванні багатозначності мистецтва у міському просторі. Пропоновано застосовувати інтегративний підхід у цілісності композиційного сприйняття міського простору, синтезі аналітичних і чуттєвих факторів, розумінні актуальних соціальних та художніх тенденцій. Опанування можливостей сучасного просторового мистецтва передбачає розуміння його концептуальних засад, вивчення спільних принципів художньої мови та оригінальних дизайнерських прийомів створення арт-об’єктів у місті. Арт-об’єкти стають важливим елементом естетики архітектурного середовища міста, вони слугують візуальним акцентом, використовуються для інноваційних культурних, освітніх і суспільних проектів. Інсталяцію визначено як новітній метод художньої композиції, яка використовує тривимірні об’єкти, призначені для зміни сприйняття простору людиною. Сучасний арт-простір характеризується інноваційною експериментальною спрямованістю, яка охоплює різні напрями мистецтва. Соціальний потенціал просторового публічного мистецтва полягає у забезпеченні естетичного та психологічного комфорту перебування людини у міському середовищі, візуальне підкреслення його унікальності, виховання культури комунікації з художніми об’єктами.
Посилання
Chepelyk, O. V. (2009). Vzaiemodiia arkhitekturnykh prostoriv, suchasnoho mystetstva ta novitnikh tekhnolohii, abo multymediina utopia [Interaction between architectural spaces, contemporary art and the latest technologies, or multimedia utopia]. Kyiv: Khimdzhest [in Ukrainian].
Dyzain-kod, yak sposib kulturnoi transformatsii mista. Stratehichnyi brif. Prohrama YeS Skhidnoho partnerstva “Kultura i Kreatyvnist” [Design code as a way of cultural transformation of the city. Strategic brief. EU Eastern Par- tnership Program Culture and Creativity]. Retrieved from https://www.culturepartnership.eu/ua/article/policy-brief-16 [in Ukrainian].
Harding, D. (2005). Public art – contentious term and contested practice. Retrieved from http://www.davidharding.net/article07/article0701.php
Kwon, M. (2004). One Place After Another: Site-specific Art and Locational Identity. London: MIT Press.
Lefevr,A. (2010). Sotcialnoe prostranstvo [Social space]. Retrieved from http://magazines.russ.ru/nz/2010/2/le1.html. [in Russian].
Malkovskaia, I. A. (2008). Vizualnaia kultura: problema samoidentichnosti [Visual culture: the problem of identity].
Gumanitarnye nauki: teoriia i metodologiia [The humanities: theory and methodology], 4, 45-49. Retrieved from http://cyberleninka.ru/article/n/vizualnaya-kultura-problema-samoidentichnosti [in Russian].
Muraly – vtilennia symvolichnoi vlady dlia zminy obrazu mista [Murals – the embodiment of symbolic power to change the image of the city]. (2016). Mistosite. Retrieved from https://mistosite.org.ua/uk/articles/muraly-vt%D1%96lennya-symvol%D1%96chnoyi-vlady-dlya-zm%D1%96ny-obrazu-m%D1%96sta [in Ukrainian].
Musiienko, N. (2010). Public Art u prostori suchasnoho mista. Kyivska praktyka [Public Art in the space of a modern city. Kyiv practice]. Suchasni problemy doslidzhennia, restavratsii ta zberezhennia kulturnoi spadshchyny [Contemporary problems of research, restoration and preservation of cultural heritage], 7, 136-139. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Spdr_2010_7_14 [in Ukrainian].
Rozin, V. M. (1996). Vizualnaia kultura i vospriiatie: kak chelovek vidit i vosprinimaet mir [Visual culture and perception: how a person sees and perceives the world]. Moskva: Nauka [in Russian].
Shimko, V. T. (2009). Arkhitekturno-dizainerskoe proektirovanie: osnovy teorii (sredovoi podkhod) [Architectural designing: the basics of theory (environment approach)]. Moskva: Arkhitektura [in Russian].
Yefimova, A. V. (2017). Khudozhni praktyky v urbanistychnykh prostorakh kintsia XX – pochatku XXI stolittia (dosvid Zakhidnoi Ukrainy) [Artistic practices in urban spaces of the late XX - early XXI centuries (Western Ukraine experience)]. (Extended abstract of PhD dissertation). Lvivska natsionalna akademiia mystetstv, Lviv [in Ukrainian].