ІНТЕГРАЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ ЯК АСПЕКТ ГУМАНІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЗОВАНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

  • S. Novopysmennyi
  • Yu. Sribna

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.12.279049

Ключові слова:

професійна підготовка, інтеграційний підхід, технологізація навчального процесу, здоров’язбереження майбутніх учителів, науково-дослідницька компетентність, дисципліни професійного циклу

Анотація

У статті в контексті переходу сучасного суспільства до інформаційної епохи (суспільства знань), що відображено у стрімкому розвитку ІКТ та їх упровадженні в усі сфери життєдіяльності людей, досліджено питання місця і ролі інтеграційного підходу як аспекту гуманізації підготовки майбутніх фахівців педагогічних спеціальностей. З’ясовано значення технологій здоров’язбереження для безпечного формування компетентності майбутніх учителів та запобігання негативного впливу технологізованого освітнього процесу на здоров’я учнівської і студентської молоді.

Визначено, що підготовка вчителя нової генерації для сучасної української школи має враховувати завдання інтеграції традиційних педагогічних і новітніх мультимедійних навчальних технологій, а інтеграційний підхід забезпечить гуманізацію освітнього процесу цієї підготовки шляхом поєднання можливостей і варіантів мультимедійних програмних комплексів навчальних дисциплін, електронних підручників, дистанційних курсів, особливо в умовах дистанційної організації процесу освіти.

У ході характеристики понять (здоров’язбереження, здоров’язбережувальна педагогіка, культура здоров’язбереження, технологія навчання, здоров’яформувальна поведінка, здоров’ятворча діяльність та ін.) наголошено на універсальних інтегрувальних складниках компетентності вчителя – мотиваційному, інформаційному, науково-дослідницькому, рефлексивному, які сприяють якості освіти завдяки уникненню перевантажень, стресів, гіподинамічних явищ, депресій та водночас посилюють позитивні ознаки гуманізації технологізованого освітнього простору педагогічних (гуманітарних) ЗВО.

До перспектив дослідження віднесено: розробку викладачами міждисциплінарних навчальних курсів, дисциплін професійного циклу, що враховують культуру здоров’я як фундаментальну основу мислення і діяльності вчителя, спецкурсів про здоровий спосіб життя, посібників з організації науково-дослідницької діяльності майбутніх педагогів.

Посилання

Dedeliuk, N. A., Matskevych, N. M., & Kozibrotskyi S. P. (2008). Vykorystannia pedahohichnykh tekhnolohii u protsesi profesiinoi pidhotovky vchytelia fizychnoi kultury [The use of pedagogical technologies in the process of professional training of a physical culture teacher]. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 10, 54-56 [in Ukrainian].

Dubohai, O. D., & Yevtushok, M. V. Rol piznavalnoi diialnosti v systemi zaniat fizychnoho vykhovannia studentiv spetsialnykh medychnykh hrup u protsesi sotsializatsii yikh osobystosti [The role of cognitive activity in the system of physical education classes of students of special medical groups in the process of socialization of their personality]. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports), 3(1), 135-138 [in Ukrainian].

Dubohai, O. D., & Zavydivska, N. N. (2012). Fizychne vykhovannia i zdorov’ia [Physical education and health]. Kyiv: UBS NBU [in Ukrainian].

Hladush, V. A., & Lysenko, H. I. (2014). Pedahohika vyshchoi shkoly: teoriia, praktyka, istoriia [Higher school pedagogy: theory, practice, history]. Dnipropetrovsk [in Ukrainian].

Husak, P. M., Zimivets, N. V., & Petrovych, V. S. (2009). Responsible attitude to health: theory and technology [Responsible attitude to health: theory and technology]. Lutsk: Volyn regional printing house [in Ukrainian].

Ishchuk, O. A. (2015). Formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentsii studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv u protsesi fizychnoho vykhovannia [Formation of health-preserving competence of students of higher educational institutions in the process of physical education]. (Extended abstract of PhD diss.). Lutsk [in Ukrainian].

Ivanova, O. I., & Basanets, L. M. (2009). Otsinka psykhofunktsionalnoho stanu studentiv v protsesi yikh navchannia [Assessment of the psychofunctional state of students during their studies.]. Pedagogical Sciences: theory, history, innovative technologies, 2, 228-235 [in Ukrainian].

Kyvliuk, O. P. (2011). Optymalni parametry zastosuvannia informatsiinoi pedahohiky [Optimal parameters of information pedagogy application]. Hileya: scientific bulletin, 43(1), 374-381 [in Ukrainian].

Liakisheva, A. V., & Hrytsiuk, L. K. (2015). Formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti u profesiinii pidhotovtsi sotsialnoho pedahoha [Formation of health-preserving competence in the professional training of a social teacher]. In Innovatsiini tekhnolohii v systemi pidvyshchennia kvalifikatsii fakhivtsiv fizychnoho vykhovannia i sportu [Innovative technologies in the system of professional development of physical education and sports specialists]: Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 195-196). Sumy: SumDU [in Ukrainian].

Nosko, M. O., Harkusha, S. V., & Voiedilova, O. M. (2014). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni [Health-saving technologies in physical education]. Kyiv: SPD Chalchynska N. V. [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii Zahalnoderzhavnoi prohramy «Natsionalnyi plan dii shchodo realizatsii Konventsii OON pro prava dytyny na 2006-2016 roky» [On the approval of the Concept of the National Program «National Action Plan for the Implementation of the UN Convention on the Rights of the Child for 2006-2016»]. № 229-r. (2006). Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=229-2006-%F0 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoi prohramy rozvytku fizychnoi kultury i sportu na 2007–2011 roky [On the approval of the State program for the development of physical culture and sports for 2007–2011]. № 1594. (2006). Kyiv: KMU [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia zakhodiv, spriamovanykh na reformuvannia systemy fizychnoho vykhovannia uchniv ta studentskoi molodi u navchalnykh zakladakh Ukrainy [On the approval of measures aimed at reforming the system of physical education of pupils and student youth in educational institutions of Ukraine]. № 1078. (2008). Retrieved from http://za-kon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi [in Ukrainian].

Sadovskyi, O. O. (2017). Formuvannia rekreatsiinoi kultury studentskoi molodi v protsesi fizychnoho vykhovannia [Formation of recreational culture of student youth in the process of physical education]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Smoliuk, I., Solodukha, Yu., & Yasinska, N. (2017). Vykorystannia innovatsiinykh metodiv navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv doshkilnoho profiliu [The use of innovative teaching methods in the training of preschool specialists]. Acta Paedagogika Volynienses, 2(5), 102-107 [in Ukrainian].

Sopivnyk, R. V. (2003). Zmina pidkhodiv do navchannia ta vykhovannia studentskoi molodi u vitchyznianykh vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (kintsia XX – poch. XXI st.) [Changes in approaches to education and upbringing of student youth in domestic higher educational institutions of Ukraine (late 20th - early 21st centuries)]. In Istorychni zapysky [Historical notes] (Vyp. 20). Luhansk: SNU im. V. Dalia. Retrieved from http://politics.ellib.org.ua/pages-4893.html [in Ukrainian].

Sysoieva, S. O., Aleksiuk, A. M., & Volovyk, P. M. (2001). Pedahohichni tekhnolohii u neperervnii profesiinii osviti [Pedagogical technologies in continuous professional education]. Kyiv: VIPOL [in Ukrainian].

Tsos, A., Dmytruk, V., & Roztoka, A. (2017). Metodyka formuvannia spetsialnykh znan uchniv u protsesi fizychnoho vykhovannia [Methodology of formation of special knowledge of students in the process of physical education]. Fizychna kultura, sport ta zdorov’ia natsii [Physical culture, sport and health of the nation], 3(22), 186-192 [in Ukrainian].

Zavydivska, N. N. (2013). Teoretyko-metodychni zasady fundamentalizatsii fizkulturno-ozdorovchoi osvity studentiv u protsesi zdorov’iazberezhuvalnoho navchannia [Theoretical and methodological principles of the fundamentalization of physical culture and health education of students in the process of health-preserving education]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Zdaniuk, V. V. (2013). Pidhotovka vchyteliv fizychnoi kultury do realizatsii zdorov’iazberezhuvalnykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Training of physical culture teachers for the implementation of health-saving technologies in professional activities]. Kam’ianets-Podilskyi: Interservis [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

Novopysmennyi, S., & Sribna, Y. (2022). ІНТЕГРАЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ ЯК АСПЕКТ ГУМАНІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЗОВАНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (12), 128–135. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.12.279049

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ