ТРАДИЦІЙНІ ТА ІННОВАЦІЙНІ ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ МАГІСТРІВ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • O. Lukyanenko
  • R. Vynnychuk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.12.278993

Ключові слова:

педагогічні технології, професійна підготовка, магістри гуманітарної галузі, загальнолюдська культура, фахові цінності, сугестивно-педагогічна технологія професійної діяльності

Анотація

У статті з’ясовано перспективність для процесу підготовки магістрів гуманітарної галузі тих традиційних педагогічних технологій, що містять сукупність методів, форм, прийомів і засобів, спрямованих на формування цінностей загальної культури і професійної діяльності: модульних, тьюторських, проєктувальних, індивідуальних як найбільш уживаних у світовій та вітчизняній практиці підготовки фахівців магістерського рівня. Визначено, що у процесі вибору освітніх технологій як структурних компонентів системи підготовки магістрів гуманітарної галузі (спеціальностей 031 Релігієзнавство, 032 Історія та археологія, 034 Культурологія, 033 Філософія, 035 Філологія) на аксіологічних засадах формується інноваційне освітнє середовище, ґрунтоване на принципах: відкритого навчання; опертя на інформаційні технології; проєктування інтегрованого змісту освіти; застосування інноваційних педагогічних підходів до формування й розвитку загальнолюдських і професійних цінностей; зміни традиційної ролі університетського викладача із транслятора знань на освоєння ним місії наставника, консультанта, старшого колеги. Доведено необхідність креативного застосування сугестивно-педагогічної технології розвитку цінностей гуманітаріїв у єдності трьох напрямів: пряме навіювання (імперативне й мотивоване); використання каталізаторів ефективності (музика, рольова гра, театралізація); аналіз власного ціннісного досвіду. До перспектив дослідження віднесено обґрунтування в контексті обраної проблеми інноваційних аспектів технології, асинхронного навчання та пошук методичних основ реалізації сугестивно-педагогічних методик на засадах аксіологічного наукового підходу.

Посилання

Aleksiuk, A. M. (2001). Modulne navchannia: problema vzaiemodii vykladachiv ta studentiv [Modular training: the problem of interaction between teachers and students]. In S. O. Sysoieva (Ed.), Pedahohichni tekhnolohii u neperervnii osviti [Pedagogical technologies in continuous education] (pp. 75-78). Kyiv: VIPOL [in Ukrainian].

Bespalko, V. P. (1995). Pedagogika i progressivnye tekhnologii [Pedagogy and progressive technologies]. Moskva: IPO MO [in Russian].

Bochkareva,S. M. (2011). Osobennosti tiutorstva v sovremennoi zarubezhnoi vysshei shkole [Peculiarities of tutoring in a modern foreign higher school]. Higher education today, 3, 9-11 [in Russian].

Bondar, V. I. (2005). Dydaktyka [Didactics]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Dem’ianenko, N. M. (2008). Tiutorstvo – tekhnolohiia suprovodu osobystisno-profesiinoho rozvytku studentiv: retrovytoky, aktualizatsiia [Tutoring is a technology for supporting the personal and professional development of students: retro-history, actualization]. In N. Dem’ianenko (Ed.), Istoryko-pedahohichni studii [Historical and pedagogical studies] (Vol. 2, pp. 106-116). Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Dem’ianenko, N. M. (2010). Tendentsiia dyversyfikatsii mety i profiliv mahistratury v rozvytku svitovoi vyshchoi osvity [The trend of diversification of the purpose and profiles of master’s degrees in the development of global higher education]. Pedagogical Sciences, 2, 44-52 [in Ukrainian].

Dem’ianenko, N. M. (2013). Teoriia i praktyka kontekstnoho navchannia: osvitnii prostir pedahohichnoi mahistratury [Theory and practice of contextual learning: educational spaces for the pedagogical master’s degree]. Ridna shkola [Native school], 3, 12-16 [in Ukrainian].

Goncharov, G. A. (1995). Suggestiia: teoriia i praktika [Suggestion: theory and practice]. Moskva: KSP [in Russian].

Honcharov, S. M. (2008). Suhestyvni tekhnolohii navchannia v kredytno-modulnii systemi orhanizatsii navchalnoho protsesu [Suggestive learning technologies in the credit-module system of organizing the educational process]. Rivne: NUVHP [in Ukrainian].

Iakimanskaia, I. S. (2000). Tekhnologiia lichnostno-orientirovannogo obucheniia v sovremennoi shkole [The technology of person-oriented training in a modern school]. Moskva: Sentiabr [in Russian].

Iapko, M. D. (2002). Vvedenie v gipnoz. Prakticheskoe rukovodstvo. Metodicheskoe posobie dlia slushatelei kursa «Psikhoterapiia» [Introduction to hypnosis. Practical guide. Methodical manual for students of the course «Psychotherapy»]. Moskva: Tcentr psikhologicheskoi kultury [in Russian].

Kaidanovska, O. (2015). Teoretyko-metodychni osnovy obrazotvorchoi pidhotovky arkhitektoriv u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Theoretical and methodological foundations of visual training of architects in higher educational institutions]. (Extended abstract of PhD diss.). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv [in Ukrainian].

Kitaigorodskaia, G. A. (2009). Intensivnoe obuchenie inostrannym iaykam. Teoriia i praktika [Intensive training of foreign eggs. Theory and practice]. Moskva [in Russian].

Kravchenko, L. M. (2006). Neperervna pedahohichna pidhotovka menedzhera osvity [Continuous pedagogical training of the education manager]. Poltava: Tekhservis [in Ukrainian].

Lozanov, G. K. (1973). Osnovy sugestologii [Basics of suggestology]. Sofiia [in Russian].

Nikolaieva, S. Yu., Bihich, O. B., Brazhnyk, N. O., Haponova, S. V., Hryniuk, H. A., Oliinyk, T. I. … Shcherbak, L. P. (2002). Metodyka vykladannia inozemnykh mov u serednikh navchalnykh zakladakh [Methods of teaching foreign languages in secondary schools] (2nd ed.). Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].

Palchevskyi, S. S. (2005). Suhestopedahohika: novitni osvitni tekhnolohii [Suggestive pedagogy: the latest educational technologies]. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].

Piekhota, O. M. (2000). Osobystisno-oriientovana osvita i tekhnolohii [Personal-oriented education and technologies.]. In I. Ya. Ziaziun (Ed.). Neperervna profesiina osvita: problemy, poshuky, perspektyvy [Continuous professional education: problems, searches, prospects] (pp. 274-297). Kyiv: Vipol [in Ukrainian].

Selevko, G. K. (2006). Entciklopediia obrazovatelnykh tekhnologii [Encyclopedia of educational technologies] (Vol. 2). Moskva: NII shkolnykh tekhnologii [in Russian].

Sukhomlynska, O. V. (1997). Tsinnosti u vykhovanni ditei ta molodi: stan rozroblennia problem [Values in the upbringing of children and youth: the state of development of the problem]. Pedagogics and psycholog, 1, 105-111 [in Ukrainian].

Yarmachenko, M. D. (Ed.). (2001). Pedahohichnyi slovnyk [Pedagogical dictionary]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

Lukyanenko, O., & Vynnychuk, R. (2022). ТРАДИЦІЙНІ ТА ІННОВАЦІЙНІ ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ МАГІСТРІВ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (12), 24–33. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.12.278993

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ