СУЧАСНІ ОСВІТНІ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ В КОНТУРАХ ПЕДАГОГІЧНОЇ РЕФЛЕКСІЇ

Автор(и)

  • V. Bobrytska

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.12.278989

Ключові слова:

Закон України «Про освіту», Концептуальні засади реформування середньої школи «Нова українська школа», освіта України, освітні реформи, педагогічна рефлексія, здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти

Анотація

У статті обґрунтовано, що сучасні реформи в системі освіти України відбуваються з урахуванням новітніх суспільних викликів і пріоритетних завдань законодавчої і виконавчої гілок влади, зокрема щодо поліпшення ефективності освіти в умовах воєнного стану та змінної динаміки поширення пандемії коронавірусної хвороби в країні. Через призму поглядів майбутніх й практикуючих освітян виявлено перелік запитів і очікувань держави, громадянського суспільства до реформ у сфері освіти, зокрема закону України «Про освіту» (2017). На основі думок учасників фокус-груп щодо ключових позицій Концептуальних засад реформування середньої школи «Нова українська школа» було здійснено ранжування позицій респондентів з питань своєчасності освітніх нововведень, а також виявлено ті теми, що потребують додаткового роз’яснення: децентралізація в системі освіти, автономія закладів, графік упровадження реформи, нова структура школи тощо. З’ясовано провідні настрої освітян, їхні потреби й очікування щодо освітніх реформ в Україні, серед яких: повага до педагога, довіра з боку держави й суспільства; реальні академічні свободи (право на вибір форми організації навчання, освітніх технологій й методик навчання тощо), педагогічна творчість; цифровізація загальної середньої освіти; гідна оплата праці, належне й прозоре фінансування закладів освіти; дебюрократизація; реальна підтримка державою й суспільством сільської школи та сільського вчителя, рівний доступ до якісної шкільної й позашкільної освіти на селі; допомога держави в підготовці / перепідготовці кадрів до здійснення реформ та змін в освіті, особливо в умовах воєнного часу.

Посилання

Andrushchenko, V. P. (2020) Fenomen osvity [The phenomenon of education] (Vol. 4.). Sumy: Universytetska knyha [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. P. (Ed.). (2015). Osvitnia polityka: filosofiia, teoriia, praktyka [Educational policy: philosophy, theory, practice]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Bobrytska, V. I. (2015). Systema osvity yak ob’iekt monitorynhu [The education system as an object of monitoring]. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Theory and practice of education and upbringing, 27, 19-34 [in Ukrainian].

Bobrytska, V., Luzik, E., Reva, T., Spitsin, Y., & Akmaldinova, V. (2020). Involving stakeholders in shaping educational legislation and policy in Ukraine. European Journal of Educational Research, 9(3), 1189-1200. Retrieved from https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.3.1189.

Bobrytska, V. (2016). Axiological Azimuths of the Global Educational Policy. Proceedings of the National Aviation University, 68(3), 89-97. doi: 10.18372/2306-1472.68.10912.

Hryshchenko, M. (2016). Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (Ed.). (2021). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of education development in Ukraine]. Kyiv: KONVI PRINT. doi: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua [in Ukrainian].

Kremen, V. H., & Ilin V. V. (2020). Liudyna u vyklykakh tsyvilizatsii: vid mynuloho – do maibutnoho. Liudyna. Osvita. Sotsium [Man in the challenges of civilization: from the past to the future. Man. Education. Society]. Kyiv: Hramota [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education]. № 2145-19. (2017). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Номер

Розділ

КОЛОНКА ГОЛОВНОГО РЕДАКТОРА