МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ГУМАНІТАРНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КУРСАНТІВ ВІЙСЬКОВИХ ЗВО

Автор(и)

  • I. Bukhun

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275587

Ключові слова:

військова професійна освіта, технології, курсанти – майбутні офіцери, гуманітарно-педагогічна технологія, моделювання, формування технологічної компетентності

Анотація

У статті охарактеризовано методологічні основи гуманітарно-педагогічної технології формування технологічної компетентності курсантів військових закладів вищої освіти на засадах поєднання ідей та методичних механізмів педагогічного моделювання з освітнім інструментарієм провідних наукових підходів (гуманістичний, особистісний, системний, діяльнісний, міждисциплінарний, компетентнісний), філософської антропології та концепції професійної культури військових фахівців.

З опорою на властиві освітнім моделям ознаки (відображеність, репрезентативність, екстраполяційність) та опис послідовності операцій при розробленні такого виду моделей для забезпечення ефективного функціонування провідних її блоків (концептуально-цільовий, змістово-методичний, виконавчо-корекційний, результативний) відібрано науковий інструментарій провідних підходів загальнофілософського, загальноосвітнього та конкретнонаукового призначення.

Проведено висновки стосовно можливостей упровадження моделі формування технологічної компетентності майбутніх офіцерів у навчально-виробничих майстернях військових ЗВО з перспективою врахування гуманітарно-технологічних вимог. Підтверджено, що концептуально-цільові засади військової фахової підготовки дозволяють забезпечити розробку моделі гуманітарно-педагогічної технології формування технологічної компетентності майбутніх офіцерів у процесі фахової підготовки в навчально-виробничих майстернях ВВЗО. У перспективах дослідження – визначення та обґрунтування вимог до організації процесу формування технологічної компетентності курсантів з урахуванням комплексного когнітивно-діяльнісного характеру військової підготовки; спадкоємність між змістом та методиками військової освіти та специфікою опанування обраною спеціальністю; професійна та навчально-виробнича спрямованість процесу провідних практик тощо. Також необхідно з’ясувати низку умов (організаційних, психолого-педагогічних, ресурсного забезпечення) впровадження пропонованої моделі формування технологічної компетентності майбутніх офіцерів у практику військових закладів вищої освіти, що сприятиме організації та здійсненню відповідної експериментальної роботи.

Посилання

Amonashvili, Sh. A. (1990). Lichnostno-gumannaia osnova pedagogicheskogo protcessa [The personal and humanitarian basis of the pedagogical process]. Minsk: Universitetskoe [in Russian].

Ananev, B. G. & Bodalev, A. A. (Eds.). (1980). Izbrannye psikhologicheskie trudy [Selected psychological works] (Vol. 2). Moskva: Pedagogika [in Russian].

Andrushchenko, V. P., Ryzhko, V. A., & Krymskyi, S. B. (2003). Naukovi i osvitianski metodolohii ta praktyky [Scientific and educational methodologies and practices]. Kyiv: TsHO NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Bekh, I. D. (2009). Teoretyko-prykladnyi sens kompetentnisnoho pidkhodu v pedahohitsi [Theoretical and applied meaning of the competence approach in pedagogy]. Pedagogy and psychology, 2, 27-33 [in Ukrainian].

Berbets, V. V., Dubova, N. V., & Kobernyk, O. M. (2014). Metodyka navchannia tekhnolohii : proektno-tekhnolohichnyi pidkhid [Technology teaching methodology: project-technological approach]. Uman: KopiTsentr [in Ukrainian].

Bespalko V. P. (1990). O vozmozhnostiakh sistemnogo podkhoda k pedagogike [On the possibilities of a systematic approach to pedagogy]. Sovetskaia pedagogika, 7, 59-60 [in Ukrainian].

Bespalko, V. P. (1989). Slagaemye pedagogicheskoi tekhnologii [Phrases of pedagogical technology]. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Bondarevskaia, E. V. (2001). Smysly i strategii lichnostno orientirovannogo vospitaniia [Meanings and strategies of personally oriented education]. Pedagogy, 1, 17-24 [in Russian].

Bukhun, I. H. (2019, September). Spetsyfika struktury i funktsii tekhnolohichnoi kompetentnosti kursantiv VVZO. In M. I. Shut, I. T. Bohdanov, V. H. Bevz, L. Yu.

Blahodarenko, N. O. Briukhanova, Kh. I. Kortes … O. V. Shkola (Eds.), Naukovo-doslidna robota v systemi pidhotovky fakhivtsiv-pedahohiv u pryrodnychii, tekhnolohichnii i komp’iuternii haluziakh [Research work in the system of training specialists-pedagogues in the fields of science, technology and computer science]: Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 47-49). Berdiansk [in Ukrainian].

Davydov, V. V. (1996). Teoriia razvivaiushchego obucheniia [The theory of developmental learning]. Moskva: INTOR [in Ukrainian].

Hluzman, O. V. (2009). Bazovi kompetentnosti: sutnist ta znachennia v zhyttievomu uspikhu osobystosti [Basic competences: essence and importance in the life success of an individual]. Pedagogy and psychology, 2, 51-61 [in Ukrainian].

Iudin, E. G. (1978). Sistemnyi podkhod i printcip deiatelnosti: metodologicheskie problemy sovremennoi nauki [The system approach and the principle of activity: methodological problems of modern science]. Moskva: Nauka [in Russian].

Kobernyk, O. M. (2014). Teoriia i metodyka navchannia tekhnolohii [Theory and methodology of learning technologies]. Uman: FOP Zhovtyi O.O [in Ukrainian].

Kobernyk, O. M. (2016). Kreatyvni tekhnolohii navchannia [Creative learning technologies]. Uman: VTsP «Vizavi» [in Ukrainian].

Kobernyk, O. M., & Tereshchuk, H. V. (Eds.). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii u trudovomu navchanni [Innovative pedagogical technologies in labor education]. Uman: SPD Zhovtyi [in Ukrainian].

Kraevskii, V. V. (2008). Metodologiia pedagogiki [Methodology of pedagogy] (2nd ed.). Moskva: Akademiia [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M. (2006). Neperervna pedahohichna pidhotovka menedzhera osvity [Continuous pedagogical training of the education manager]. Poltava: Tekhservis [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M. (2006). Tekhnolohii samorozvytku i samotvorennia natsionalnoho menedzhera osvity [Technologies of self-development and self-creation of a national manager of education]. Dydaskal [Didascal], 4, 105-108 [in Ukrainian].

Leontev, A. N. (1977). Deiatelnost. Soznanie. Lichnost [Activity Consciousness personality]. Moskva: INTOR [in Ukrainian].

Nisimchuk, A. S., Padalka, O. S., & Shpak,O. T. (2000). Suchasni pedahohichni tekhnolohii [Modern pedagogical technologies]. Kyiv: Prosvita [in Ukrainian].

Piekhota, O. M. (Ed.). (2003). Osvitni tekhnolohii [Educational technologies]. Kyiv: A.S.K [in Ukrainian].

Rodzhers, K. (2001). Vzgliad na psikhoterapiiu. Stanovlenie cheloveka [A view of psychotherapy. The formation of a person]. Moskva: EKSMO-Press [in Russian].

Rodzhers, K. (2007). Obuchenie, tcentrirovannoe na uchashchikhsia. Klient-tcentrirovannaia psikhoterapiia: teoriia, sovremennaia praktika i primenenie [Learning centered on students. Client-centered psychotherapy: theory, contemporary practice and application] (Vol. 9, pp. 409-457). Moskva [in Russian].

Rubinshtein, S. L. (2003). Bytie i soznanie. Chelovek i mir [Being and consciousness. Man and peace]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Selevko, G. (2004). Kompetentnosti i ikh klassifikatciia []Competences and their classification. National Education, 4, 138-143 [in Russian].

Selevko, H. K. (2005). Tradytsyonnaia pedahohycheskaia tekhnolohyia y ee humanystycheskaia modernyzatsyia [Traditional pedagogical technology and its humanistic modernization]. Moskva: NYY shkolnykh tekhnolohyi [in Russian].

Shtoff, V. A. (1978). Problemy metodologii nauchnogo poznaniia [Problems of the methodology of scientific knowledge]. Moskva: Vysshaia shkola [in Russian].

Tytarenko, V. M. (2016). Osnovy vyrobnychoi bezpeky v maisterniakh [Basics of industrial safety in workshops]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Verbitckii, A. A. (1991). Psikhologo-pedagogicheskie osnovy kontekstnogo obucheniia v vuze [Psychological and pedagogical foundations of contextual learning in a university]. (Extended abstract of PhD diss.) [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Номер

Розділ

ДОСЛІДЖЕННЯ МОЛОДИХ УЧЕНИХ