ЕТНОКУЛЬТУРНИЙ КОМПОНЕНТ ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

  • V. Strelnikov

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275578

Ключові слова:

етнічна культура, етнос, етнокультурний компонент діяльності, фахівець гуманітарної галузі, навчальні дисципліни, зміст підготовки, педагогічні технології

Анотація

Автором досліджено значення етнокультурного компонента в діяльності фахівців гуманітарної галузі; акцентовано, що в поліетнічному суспільстві набуття етнокультурного компонента в діяльності фахівців гуманітарної галузі є важливою умовою їхньої підготовки. В умовах міжнародної співпраці це сприяє налагодженню продуктивних форм взаємодії, ділових стосунків, забезпечує ефективні партнерські відносини з іноземними колегами тощо. Етнокультурний компонент професійної діяльності фахівців гуманітарної галузі з людьми інших національностей допомагає кращому розумінню потреб людей інших національностей, розвитку здатності до взаємодії з ними. Сформованість етнокультурного компонента діяльності дає можливість фахівцям гуманітарної галузі розуміти поведінку чи діяльність людей, що зумовлені традиційною культурою етносу, мають у собі певну дискримінацію інших осіб чи навіть небезпеку. Етнокультурний компонент діяльності фахівця гуманітарної галузі як учителя або викладача забезпечить йому вплив на негативні прояви етнічної культури молоді, можливість здійснювати профілактику цих явищ, тому цей компонент професійної діяльності фахівців визначено важливим складником її ефективності та якості. Дослідження переконує, що сформованість етнокультурного компонента діяльності сприяє культурній інтеграції представників інших національностей в українське суспільство, а діяльність щодо реалізації цього напряму вимагає від фахівців гуманітарної галузі знання особливостей культури багатьох народів на фоні глибокого розуміння української культури.

У статті доведено, що формування етнокультурного компонента як необхідного елемента діяльності фахівців в освітньому процесі спеціальностей гуманітарної галузі важливо розпочинати з вивчення питання етнічних культур і релігій світу, особливостей психології різних етносів, міграційних процесів у світі, міжкультурної комунікації, етнічної толерантності, національної свідомості, ідентичності, історії національного державотворення. Реалізувати це завдання можливо як за допомогою запровадження в навчальні плани підготовки фахівців гуманітарної галузі нових предметів, так і доповнення відповідних модулів до змісту наявних у ЗВО навчальних дисциплін («Історія України», «Філософія», «Культурологія», «Українська мова», «Релігієзнавство», «Психологія», «Історія та теорія зарубіжної культури» тощо). Запропоновано підходи до вивчення низки спеціальних дисциплін: «Етнокультурологія», «Народи і культури світу», «Основи етнопсихології», «Міграційні процеси і міжкультурна комунікація», «Історія української державності та культури», які мають сприяти якісній підготовці фахівців гуманітарної галузі й набуттю ними належного етнокультурного компонента в діяльності.

Посилання

Bereziuk, O. S. (2015). Formuvannia etnokulturnoi kompetentnosti osobystosti v systemi profesiinoho navchannia [Formation of ethno-cultural competence of the individual in the professional training system]. Problems of Education, 85, 37-41 [in Ukrainian].

Koroliuk, L. S., & Lebedyk, L. V. (2019). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv do mizhkulturnoi komunikatsii [Pedagogical conditions for training future specialists in intercultural communication]. Poltava: PUET. Retrieved from http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/9152 [in Ukrainian].

Lohvynenko, V. M., & Hrytsaniuk, V. V. (2019). Etnokulturna kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi roboty v konteksti suchasnykh vymoh do osvitnoho protsesu [Ethnocultural competence of future social work specialists in the context of modern requirements for the educational process.]. Innovative pedagogy, 19(3), 106-109 [in Ukrainian].

Maievska, L. M. (2007). Etnokulturolohiia: slovnyk-dovidnyk [Ethnocultural studies: a reference dictionary]. Zhytomyr: ZhDU [in Ukrainian].

Slabinska, S. V. (2010). Sotsiokulturna intehratsiia ta adaptatsiia mihrantiv u suchasnii Ukraini. [Sociocultural integration and adaptation of migrants in modern Ukraine] (Exstendent abstract of PhD diss.). Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni T. Shevchenka, Kyiv [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2022, April). Osobystisnyi rozvytok fakhivtsia z ekonomiky zasobamy humanitarnykh nauk [Personal development of an economics specialist by means of humanities]. In Naukovi problemy hospodariuvannia na makro-, mezo- ta mikroekonomichnomu rivniakh: Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 22-24). Odesa: ONEU. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/18900 [in Ukrainian].

Strelnikov, V., Bukhun, A. (2021). Rozvytok hromadianskoi kultury fakhivtsiv u zakladakh neperervnoi osvity [Development of civil culture of specialists in institutions of continuous education]. Ukrainian professional education, 9/10, 184-192 [in Ukrainian].

Tsiao Tszhy (2016). Sutnist etnokulturnoi kompetentnosti: teoretychnyi aspect [The essence of ethnocultural competence: theoretical aspect.]. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education, 20(2), 297-306 [in Ukrainian].

Yevtukh, V. B. (2012). Etnichnist: entsyklopedychnyi dovidnyk [Ethnicity: an encyclopedic guide]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ