НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У СИСТЕМІ ВІЙСЬКОВО-ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ

Автор(и)

  • O. Torychnii
  • E. Denysenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275575

Ключові слова:

військово-професійна освіта, компетентність, компетентнісний підхід, дослідницька діяльність, науково-дослідницька компетентність, майбутні офіцери

Анотація

У статті обґрунтовано роль та місце науково-дослідницької компетентності в системі військово-професійної освіти майбутніх офіцерів. Визначено сутність військово-професійної компетентності у відповідності до цілей, завдань та характеру військової діяльності як інтегративної характеристики майбутніх офіцерів, що є сукупністю професійно значущих якостей, здатності й готовності вирішувати професійні проблеми та завдання, які виникають у реальних ситуаціях військової професії, з використанням знань, навичок, умінь, професійного та життєвого досвіду, цінностей та культури. Наведено перелік загальних компетентностей у системі військово-професійної освіти майбутніх офіцерів у військовому ЗВО (інструментальні, міжособистісні, дослідницькі, інтелектуальні, професійно-практичні, інформаційно-комунікаційні). Проаналізовано трактування поняття «науково-дослідницька компетентність» із позицій системного, знаннєво-операційного, процесуально-технологічного, функціонально-діяльнісного та компетентнісного підходів. Виокремлено та систематизовано ознаки складників науково-дослідницької компетентності майбутніх офіцерів: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, особистісний, діяльнісно-операційний.

Зроблено висновки щодо можливості розгляду процесу формування науково-дослідницької компетентності майбутніх офіцерів у напрямі цілісного освітнього результату, у руслі якого залучення курсантів до практичних та фундаментальних досліджень дозволить засвоїти форми і методи самостійної роботи з науковою літературою, поглибити зміст навчальних дисциплін різного призначення, виробити навички творчого вирішення складних професійних завдань.

Посилання

Arkhypova, M. V. (2010). Struktura doslidnytskoi kompetentsii maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [The structure of research competence of future engineers-pedagogues]. Pedahohichnyi almanakh, 6, 83-88 [in Ukrainian].

Bailov, A. V., Lytvynov, O. M., & Chumak, V. V. (2016). Naukovo-doslidnytska diialnist studentiv, kursantiv, slukhachiv, aspirantiv, ad’iunktiv ta doktorantiv : dovidnyk molodoho vchenoho [Scientific and research activities of students, cadets, trainees, post-graduate students, adjuncts and doctoral students: a guide for a young scientist]. Kharkiv: KhNUVS [in Ukrainian].

Bets, I. O. (2011). Teoretychni osnovy formuvannia naukovo-doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv [Theoretical foundations of the formation of scientific and research competence of future border guards]. In M. Ye. Chaikovskyi (Ed.), Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina» [Collection of scientific works of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University «Ukraine»] (№ 4, pp. 11-15). Khmelnytskyi: Vyd-vo KhIST [in Ukrainian].

Bondarenko, L. I. (2013). Rozvytok doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Development of research competence of future teachers of higher educational institutions]. Luhansk: Vyd-vo DZ «LNU imeni Tarasa Shevchenka» [in Ukrainian].

Bryzhatyi, Ye. I. (2014). Viiskovo-profesiina pidhotovka maibutnikh ofitseriv vid hotovnosti do profesionalizmu [Military-professional training of future officers from readiness to professionalism]. Bulletin of National Defence University of Ukraine, 6(43), 13-17 [in Ukrainian].

Halimov, A. V. (2000). Osoblyvosti viiskovo-pedahohichnoi diialnosti ofitsera [Peculiarities of the officer’s military-pedagogical activity]. Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine, 10(II), 165-169 [in Ukrainian].

Holovan, M. S. (2012). Model formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Model of formation of research competence of future specialists in the process of professional training]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 5(23), 196-205 [in Ukrainian].

Konverskyi, A. Ye. (Ed.). (2010). Osnovy metodolohii ta orhanizatsii naukovykh doslidzhen [Basics of methodology and organization of scientific research]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Marchenko, O. H. (2015). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh viiskovykh fakhivtsiv u navchalno-vykhovnomu seredovyshchi VVNZ [Formation of professional competence of future military specialists in the educational and educational environment of VVNIZ]. Scientific review, 7(17), 116-134 [in Ukrainian].

Sheiko, V. M., & Kushnarenko, N. M. (2008). Orhanizatsiia ta metodyka naukovo-doslidnytskoi diialnosti [Organization and methodology of scientific research activity]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

Torychnii, O., & Denysenko, E. (2022). НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У СИСТЕМІ ВІЙСЬКОВО-ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (11), 142–149. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275575

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ