НАРОДОЗНАВЧИЙ АСПЕКТ У ЗМІСТІ ПІДГОТОВКИ ТА ЕТНОКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275574Ключові слова:
народознавство, духовний розвиток, навчання та виховання особистості, національна самоідентифікація, етнокультурна діяльність, професійна підготовка, майбутні фахівціАнотація
Метою статті визначено аналіз перспектив застосування народознавчого аспекту як складника змісту вищої освіти та етнокультурної діяльності майбутніх фахівців. Висвітлено окремі аспекти вивчення дисциплін з позицій українського народознавства. Підкреслено значення використання матеріалів українського народознавства для духовного розвитку і виховання молоді. Акцентовано, що формування розуміння національної самоідентифікації як результат відповідного забезпечення процесу фахової підготовки є однією із найважливіших компетентностей ХХІ ст. Визначено можливості народознавства для оновлення змісту викладання фахових дисциплін у майбутніх фахівців гуманітарної галузі.
Актуальність проблеми пояснено необхідністю формування світогляду молодої людини на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей, поваги до здобутків вітчизняної культури, використання багатих народних традицій у ході етнокультурної діяльності. Однією з головних задач реформування сучасної системи освіти є забезпечення вирішення питання формування громадянського суспільства як спільноти, готової до участі в процесах державотворення та до захисту демократичних цінностей, територіальної цілісності країни, оскільки без утвердження в свідомості особистості демократичних цінностей, формування активної громадянської позиції, моральної відповідальності за долю країни, виховання переконань, почуттів любові та поваги до культурного та історичного минулого України вирішення завдання сучасної трансформації українського суспільства не можливе.
Розглянуто народознавство як інтегративну складову змісту освіти в закладах середньої і вищої освіти; акцентовано необхідність більш системного підходу до змісту навчального матеріалу україно-культурологічних дисциплін, які містять потужний навчальний і виховний потенціал, що сприяє процесові самоусвідомлення українського народу, утвердженню України як політичної нації і незалежної держави.
Посилання
Bukhniieva, O. (2004). Ukrainoznavcha skladova zmistu vyshchoi osvity [Ukrainian studies component of the content of higher education]. Naukovi pratsi. Pedahohika [Scientific works. Pedagogy], 257(269), 79-83 [in Ukrainian].
Franko, I. (1986). Nainovishi napriamky v narodoznavstvi [The latest trends in ethnology]. In E. P. Kyryliuk (Ed.). Filosofski pratsi [Philosophical works] (Vol. 45, pp. 254-267). Kyiv: Nauk. Dumka [in Ukrainian].
Kochubei, A. V. (2010). Humanitaryzatsiia pidhotovky maibutnikh inzheneriv u vyshchykh navchalnykh zakladakh zasobamy narodoznavstva [Humanization of the training of future engineers in higher educational institutions by means of ethnology]. (Extended abstract of PhD diss.). Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet, Vinnytsia [in Ukrainian].
Kononenko, P. (1994). Ukrainoznavstvo [Ukrainian studies]. Kyiv: Zapovit [in Ukrainian].
Lozko, H. S. (2004). Ukrainske narodoznavstvo [Ukrainian ethnology]. Kyiv: ArtEk [in Ukrainian].
Maftyn, L. V. (2004). Ukrainoznavcha skladova zmistu shkilnoi osvity yak istoryko-pedahohichna problema [The Ukrainian studies component of the content of school education as a historical and pedagogical problem]. In S. V. Sovhira (Ed.), Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly [Psychological and pedagogical problems of the village school] (Vol. 4, s.78-84). Uman [in Ukrainian].
Parkhomenko, T. S. (2010). Metodyka vykladannia istorii ukrainskoi kultury u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy v svitli mizhdystsyplinarnykh pidkhodiv [The methodology of teaching the history of Ukrainian culture in higher educational institutions of Ukraine in the light of interdisciplinary approaches]. In S. O. Kostylieva (Ed.), Aktualni problemy vykladannia istorii Ukrainy ta istorii ukrainskoi kultury [Actual problems of teaching the history of Ukraine and the history of Ukrainian culture] (pp. 33-36). Kyiv: IVTs Politekhnika [in Ukrainian].
Shalashna, N., Shvydkyi, S., & Baklashova, T. (2021). Narodoznavstvo yak intehratyvna skladova zmistu vykladannia istorychnykh dystsyplin u vyshchii shkoli [Ethnology as an integrative component of the content of teaching historical disciplines in higher education]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 9(113), 178-189 [in Ukrainian].