НАРОДНОПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ ЕТНОКУЛЬТУРНОГО ЗМІСТУ НАВЧАЛЬНИХ ПРАКТИК МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

  • O. Cherniavska
  • A. Chechotka

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275572

Ключові слова:

етнопедагогіка, педагогічна технологія, етнокультурна діяльність, професійна підготовка, майбутні фахівці, гуманітарна галузь, народнопедагогічний зміст, навчальні практики

Анотація

У статті на основі усвідомлення практичного компоненту підготовки майбутніх фахівців гуманітарної галузі (культурологів, істориків, релігієзнавців, філологів, філософів) до етнокультурної професійної діяльності охарактеризовано народнопедагогічний аспект відповідного змісту навчальних практик здобувачів вищої освіти. З’ясовано, що значний обсяг змісту етнокультурної діяльності фахівців гуманітарної галузі є спільним, ґрунтується на народознавчому й народнопедагогічному складниках та відповідних технологічних засобах.

Окреслено на підставі положень етнопедагогіки й етнопсихології специфіку й цілісність системи етнопедагогічних впливів на дитину: від періоду вагітності матері до перших днів після народження (магічні дії бабки-повитухи, вибір імені, поведінка вагітної жінки тощо); у період раннього дитинства (колискова матері, методи фізичного розвитку, материнський і дитячий фольклор); у період формування і розвитку особистості (сімейне виховання, приклад батька і матері, трудові навички, господарські риси).

Запропоновано низку завдань, які можуть бути реалізованими майбутніми фахівцями гуманітарної галузі у процесі навчальних практик (систематизація народнопедагогічних знань та етнопедагогічних методів виховання дітей і молоді; дослідження народнопедагогічних аспектів (звичаїв, традицій, обрядів); застосування обрядовості як комплексу етнокультурних дій, спрямованих на саморозвиток у професії).

Проведено висновок, що народнопедагогічний аспект змісту етнокультурної діяльності майбутніх фахівців гуманітарної галузі має потенціал реалізації у процесі навчальних практик, стимулює вивчення майбутніми істориками, філологами, філософами, релігієзнавцями, культурологами основ народного виховання дітей різного віку, родинної педагогіки, народної деонтології, дитинознавства, інших важливих народнопедагогічних знань. Пропоновані в цьому дослідженні завдання навчальних практик мають науково-дослідний характер та сприятимуть усвідомленню майбутніми фахівцями-гуманітаріями специфіки власної етнокультурної діяльності в обраній професії.

Посилання

Galperin, P. (1965). Glavnye rezultaty issledovanii problemy formirovaniia umstvennykh deistvii i poniatii [The main results of research on the problem of the formation of mental actions and concepts]. Moskva [in Russian].

Kravets, V. P. (1995). Istoriia ukrainskoi shkoly i pedahohiky [History of Ukrainian school and pedagogy]. Ternopil [in Ukrainian].

Kuranova, S. (2012). Osnovy psykholinhvistyky [Basics of psycholinguistics]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].

Lozko, H. (2011). Ukrainske narodoznavstvo [Ukrainian ethnology]. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].

Sheiko, V., Bohutskyi Yu., & Hermanova de Dias E. (2011). Kulturolohiia [Culturology]. Kharkiv: KhDAK [in Ukrainian].

Stelmakhovych, M. H. (1985). Narodna pedahohika [Folk pedagogy]. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Stelmakhovych, M. H., Liubar, O. O., & Fedorenko, D. T. (Eds.). (1998). Istoriia ukrainskoi pedahohiky [History of Ukrainian pedagogy]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

Vashchenko, H. (1994). Vykhovnyi ideal [Educational ideal]. Poltava [in Ukrainian].

Voropai, O. (1991). Zvychai nashoho narodu: etnohrafichnyi narys [Customs of our people: an ethnographic essay]. (Vol. 1). Kyiv: «Oberehy» [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ