ДОТРИМАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ЕТИКИ У НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ВИЩОЇ КВАЛІФІКАЦІЇ В УНІВЕРСИТЕТІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275570Ключові слова:
науково-дослідницька діяльність, кваліфікаційна робота, дослідницька компетентність, академічна етика, майбутні фахівці вищої кваліфікації, фізична культура і спортАнотація
У статті на матеріалах професійної підготовки фахівців вищої кваліфікації – магістрів спеціальностей 017 Фізична культура і спорт та 014.11 Середня освіта (Фізична культура) проведено дослідження аспектів дотримання академічної етики здобувачами вищої освіти у процесі науково-дослідницької діяльності в університеті. Актуалізовано необхідність формування науково-дослідницької компетентності фахівців магістерського рівня підготовки на засадах ідей поєднання та інтеграції змісту наукової і фахової діяльності для проведення досліджень на метапредметному рівні та відпрацювання технологій експериментальної роботи з обраної спеціальності.
Метою дослідження обрано аналіз спеціальних наукових, методичних та програмно-нормативних джерел професійної підготовки майбутніх фахівців вищої кваліфікації спеціальностей 014.11 Середня освіта (Фізична культура) і 017 Фізична культура і спорт другого (магістерського) рівня, виявлення видів науково-дослідницької діяльності, обґрунтування значення дотримання здобувачами вищої освіти принципів академічної доброчесності та формування рекомендацій для розвитку науково-дослідницької компетентності магістрів обраних спеціальностей.
З’ясовано поняття «науково-дослідницька компетентність фахівців фізичної культури» як інтегральну характеристику особистості, що виявляється в усвідомленій готовності розробляти та реалізовувати наукові й прикладні проєкти, спрямовані на розв’язання проблем інноваційного характеру, обумовлену компонентами (аксіологічним, когнітивним, діяльнісним, професійно-рефлексивним) та здатністю здійснювати перехід від процесуальної до творчої діяльності з прагненням до саморозвитку й самовдосконалення. Це положення підтверджено документами про організацію наукової та науково-технічної діяльності в Полтавському національному педагогічному університеті імені В. Г. Короленка та відповідним Кодексом академічної доброчесності. Наведено приклади аналізу магістерських кваліфікаційних досліджень засобами антиплагіатної платформи Unichek із урахуванням необхідності встановлення 4-х рівнів унікальності робіт – високого, достатнього, середнього, низького. У рамках освітнього компоненту підготовки магістрів «Методологія та організація наукових досліджень» запропоновано низку рекомендацій для проведення лекційних і практичних занять.
Посилання
Akusok, A. M. (2009). Teoretychni zasady formuvannia zmistu zahalnopedahohichnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia [Theoretical principles of the formation of the content of the general pedagogical training of the future teacher]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Fedyk, O. (2003). Vplyv zmistovno-dynamichnykh kharakterystyk motyvatsiinoi sfery studenta fakultetu fizychnoho vykhovannia na yoho profesiine stanovlennia [The influence of content-dynamic characteristics of the motivational sphere of a student of the Faculty of Physical Education on his professional development]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy [Young sports science of Ukraine], 2, 112-117 [in Ukrainian].
Karasievych, S. A. (2017, February). Formuvannia u maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury vmin i navychok fizkulturno-sportyvnoi diialnosti. In M. A. Holdenblat (Ed.), Kliuchovi aspekty rozvytku suchasnoi nauk [Key aspects of the development of modern sciences]: Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 31-36). Odesa [in Ukrainian].
Kharlamov, Y. F. (2001). Pedahohika [Pedagogy]. Retrieved from https://lib.uni-dubna.ru/search/files/psy_harlamov/1.pdf [in Ukrainian].
Kodeks akademichnoi dobrochesnosti Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka [Code of academic integrity of Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko]. Retrieved from http://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/10/kodeks-ad-sajt.pdf [in Ukrainian].
Kravchenko, L. M., & Zhalii T. V. (2020). Do problemy akademichnoi dobrochesnosti v naukovii diialnosti doslidnykiv profesiinoi osvity [To the problem of academic integrity in the scientific activity of researchers of professional education]. Ukrainian professional education, 7, 9-13. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/17581 [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii, vykonannia ta zakhystu kvalifikatsiinykh (bakalavrskykh / mahisterskykh) robit [Methodological recommendations for the organization, execution and defense of qualification (bachelor's / master's) theses]. (2021). Retrieved from http://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/03/14.03.21-kvalifikaczijni-roboti.pdf [in Ukrainian].
Polozhennia pro orhanizatsiiu naukovoi ta naukovo-tekhnichnoi diialnosti u Poltavskomu natsionalnomu pedahohichnomu universyteti imeni V. H. Korolenka [Regulations on the organization of scientific and scientific and technical activities at the Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko]. (2022). Retrieved from http://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/10/polozhennya-pro-organizacziyu-naukovo%D1%97-ta-naukovo-tehnichno%D1%97-diyalnosti-pnpu-imeni-v.-g.-korolenka.pdf [in Ukrainian].
Polozhennia pro systemu zapobihannia ta vyiavlennia akademichnoho plahiatu u Poltavskomu natsionalnomu pedahohichnomu universyteti imeni V. H. Korolenka [Regulations on the system of prevention and detection of academic plagiarism at V.G. Korolenko Poltava National Pedagogical University]. (2022). Retrieved from http://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/10/polozhennya-pro-sistemu-zapobigannya-ta-viyavlennya-akademichnogo-plagiatu-pnpu-imeni-v.-g.-korolenka.pdf [in Ukrainian].
Pro avtorske pravo i sumizhni prava [About copyright and related rights]: Law of Ukraine. № 2811-IX. (2022). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text [in Ukrainian].